fredag den 1. oktober 2010

En ny gæst

Jeg hørte ikke døren smække ved midnatstid. Jeg hørte ikke trin på trappen. Jeg sov. Hun må have listet ud, den kære September, helt forsigtigt og næsten lydløst og jeg må have sovet tungt. Jeg hørte nemlig heller ikke Oktober flytte ind. De klarer selv skiftet, månederne. Og den slår aldrig fejl. Der er altid flyttet en ny måned ind, når den anden er taget afsted. Der er ingen månedløse dage og der bor altid en gæst på pensionatet. Hvem gør rent deroppe, tænker du måske? Hvem sørger for rent sengetøj, blomster i vasen og for, at der er fyldt op med sæbe og håndklæder og den slags? Det klarer de selv! Jeg skal ikke røre en finger. Jeg skal bare gøre som jeg plejer og være den, jeg er.
Oktober ser flot ud her til morgen. Jeg genkender hende straks fra sidste år, men hun har fået ny frisure. Og der er et eller andet anderledes og nyt ved hende, som jeg ikke kan sætte en finger på. Ikke lige nu. Nu skal jeg jo lige lære hende at kende igen.
Hej, min ven, siger hun og skænker et stort krus med kaffe. Uhm, hvor har jeg dog glædet mig til at komme igen. Til at fylde min kop med din kaffe og mine dage med dit liv. Glædet mig til at bringe dig gode oplevelser. Til vores gode snakke ved morgenbordet og ture ud i det blå. For vi skal vel på efterårsferie, tilføjer hun og ser spørgende på mig?
Jo da! Det skal vi. Jeg har planlagt en lagt weekend om et par uger, hvor turen går til Nordjylland. Vi skal besøge en god veninde og kører afsted allerede fredag formiddag. Og så finder vi sikkert også på lidt andet. Godt at se dig igen, Oktober! Godt at du kom. Jeg gik og fantaserede lidt om månedløse dage. Jamen tænk hvis du blev forhindret i at komme og denne dag var uden nummer og måned. September er jo gået og det er så vidt jeg ved aldrig sket, at hun har fået en ekstra dag. 31. september findes simpelthen ikke.
Oktober ler sin hjertelige latter, som gør mig helt glad her fra morgenstunden. Det er rigtigt. Hun er faktisk en af de lattermilde måneder. Jeg ler med, for jeg kan slet ikke lade være.
Månedløse dage! Hun ryster på hovedet, så hendes hennafarvede hår danser som efterårsvinden. Det findes da ikke! Jeg når altid frem. Der er ingen undtagelser. Nogle ting er bare som de er og vi måneder er pålidelige og trofaste. Det kan godt være, at vi ikke altid bringer jer det vejr, I ønsker. Og at jeres dage bliver fyldt med ting, som I helst var foruden. Men der er en mening med alt, tilføjer hun og ser alvorligt på mig, inden hun igen tager sit dejlige smil på. Og hver eneste lille bump på din vej gør dig stærkere og klogere på forunderlig vis, også selvom du slår dig.
Det ved jeg! Tro mig, Oktober, det ved jeg alt om. Men stærk er jo relativt, ikke? Man kan jo også være så stærk, at man i virkeligheden er svag.
Nemlig! Det paradoksale i virkeligheden. Og det, som din blog i bund og grund handler om. Hun har fattet det, Oktober. Jeg kommer pludselig i tanke om, at det nu er et år siden,, jeg for alvor startede med at blogge. Det var sidst, da Oktober boede her hos mig. Det må vi da næsten fejre! Det første år med bloggen har været en betydningsfuld rejse i mit liv.
Du er stærk, siger hun så, den gode Oktober. Stærk fordi du er svag. Stærk, fordi du har erkendt, at der findes en vidunderlig styrke i din sårbarhed. Når man tør være lille, nikker hun, så er man stor!
Nu ler jeg. Vi er sgu to kloge kvinder, Oktober. Godt du kom! Forresten, tilføjer jeg, i morgen skal vi til fernisering hos Sidse, som også er en klog kvinde og vi skal møde andre gode og kloge kvinder. Nogle er bloggere som jeg. Losarinas Mor, Madame og Krutters Krøller. Vi skal se på kunst og drikke hindbærbrus. Det sidste ved jeg ikke, hvor kom fra. Det er sådan noget, som jeg spilder, når jeg skriver løs som jeg gør nu. Men måske serverer Sidse virkelig hindbærbrus?
Kom kom, siger Oktober bare. Kom med mig ud i dagen. Det er stadig mørkt, men når lyset indfinder sig, så skal du se, hvor smukt jeg har gjort det for dig derude. Måske kommer solen endda på besøg?
Jeg skynder mig langsomt. Jeg er lidt ugidelig. Har lyst til at trække morgenen ud, men eftersom det er fredag og stadig hverdag, selvom jeg dufte weekenden, så tager jeg mig sammen. Går ud i dagen og gør den til en god en. Tror det skal være en af dem, hvor jeg flyder strømmen. Ingen modstand. Bare flyde og nyde. Og arbejde selvfølgelig! God fredag.

10 kommentarer:

  1. Hun er skøn !
    Jeg vil virkelig prøve at se nye sider af hende- den skønne Oktober.
    Og er du vild , hvor jeg glæder mig til i morgen :-)

    SvarSlet
  2. Lene, hvor er dine indlæg dejlige. De er en del af mit faste morgenritual, og jeg nyder dit sprog og de billeder, sproget skaber på min nethinde. Jeg får ikke altid skrevet kommentar på grund af tidsnød, men jeg får dem læst. Rigtig god fredag til dig:-)

    SvarSlet
  3. Jeg læser også dine alle dine indlæg.. men tit er der ikke mere at sige, du har sagt det så smukt..
    Ja.. lad og flyde med og se hvad dagen og oktober kan byde på.

    SvarSlet
  4. Godmorgen, Lene, jeg glæder mig så meget til i morgen! Oktobersolen skinner her og kalder lige nu på en travetur iført min nye parkacoat ;-)

    Ses, ha' en dejlig fredag, varme klem!

    SvarSlet
  5. God oktobert til deg, Lene.

    Klem
    Janna

    SvarSlet
  6. Hey Lene
    Endelig weekend! Mand, hvor jeg har set frem til den. Oktober ser også dejlig ud herfra. Men hun rør på sig; vinden melder sin ankomst og blæser skyer for solen.
    God dag til dig.
    Knus Katrine

    SvarSlet
  7. :) nei, det er mig der er dansk.. en smule i alle fall :))mine forfædre kom fra Lemvig :))

    la nu oktober danse for oss for det er hun god til.. jeg skal sitte stille å se alle fargene hun virvler op:)

    riktig dejlig weekend til dig Lene.. knus:)

    SvarSlet
  8. Så du er halvdansker, Bea! :-) Hyggeligt!

    SvarSlet
  9. det har været en kold men ellers fin oktoberdag. Håber på skønt oktobervejr her i weekenden. God fornøjelse i morgen. Det lyder hyggeligt :) Knus

    SvarSlet
  10. Skønne, smukke, stemningsfulde ord! Så dejligt! Og JA! Vi ses imorgen... ;o)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.