søndag den 26. september 2010

Ud i det grå


Søndagen fortsætter sin næsten ulidelige dovenskab. Jeg glider med, men befinder mig faktisk ikke helt godt ved tilstanden af ingenting og tomheden efter skriverierne. Igen gik det forbavsende hurtigt. Det tager tid at læse og forstå opgaven. Sådan da. Så er der opvarmningsøvelsen. Den må jeg ikke glemme. Og så ... selve opgaven. 5 minutter. 2 delopgaver. Plottet og konflikter. Jeg følte mig tom, men lod mig inspirere af stikordene og skrev så bare. Det er sådan, vi skal gøre. Sådan hives det kreative guld op af underbevidsthedens brønd. Og jeg skal da ellers lige love for, at der er ting og sager dernede! Forbavset sad jeg tilbage, da uret lød. Havde lyst til at skrive mere. Men reglerne skal overholdes og det gør jeg selvfølgelig. 5 minutter til hver delopgave. Og så ... ingenting. Ord på papiret, ord på skærmen. Uredigerede og ufærdige og alligevel så fuldendte. Nu skal de afleveres.
Var det mig, der skrev det? Specielt historie nummer 2, ja for det blev faktisk starten på en historie. Jeg havde forsvoret, at jeg ville begive mig ind i krimigenren; nej, det er noget andet, jeg har lyst til at skrive om! Hvor pokker kom den uhygge så fra? Jeg har pludselig en ide i hovedet, noget, der blev trukket op af brøndens dybe stille ro ... Vildt underligt. Jeg er imponeret. Imponeret over denne disciplin og det, kurset er i gang med at vise os.

Og nu? Ud i det grå. Ud og gå! Jeg trænger vist til en ordentlig omgang frisk luft!

Billedet er fra i går. I dag er alting noget mere farveløst derude.

7 kommentarer:

  1. Frisk luft tenker jeg gjør susen nå ja Lene:)
    Når hjernen har jobbet er det godt å koble av.
    Ha en fin dag videre, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Spændende at læse om jeres måde at skrive på...!
    Knus Betina.

    SvarSlet
  3. Høres så spennende ut ditt prosjekt, og det ender nok opp i en roman av en eller annen sjanger;)
    Vi er lovt sol hele uka, så det skal jeg nyte godt!
    Ha en fin kveld, kyllinggryte hørtes herlig ut!
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  4. Det er sjovt med skriveprocessen - at det nogle gange næsten er som en kontakt, der bare skal tændes. Jeg håber, du bliver rigtig glad for dit skrivekursus!
    Klem og ha' en dejlig aften - måske med 'Borgen' på DR1?

    SvarSlet
  5. Det lyder sjovt dit skrivekursus. Mange gange skal man bare slå hjernen fra og skrive løs; ofte giver det de allerbedste resultater. :-)

    SvarSlet
  6. Hei Lene
    Ja, jeg kjenner litt til Senjakunstneren Liv Nansen Bie. Hun lager veldig fine, ofte fargerike keramikkprodukter i spennende og detaljrike varianter.

    Jeg har et favorittgalleri i Tromsø - Galleri Krane, og denne kunstneren er en leverandørene deres av gaveartikler og brukskunst.

    Tusen takk for dine positive og innsiktsfulle komentarer hos meg, Lene, det setter jeg veldig stor pris på.

    Ha en fin kveld og morgendag.
    Klem.
    Janna

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.