torsdag den 23. september 2010

Søvnbestjålet

Hun er fascinerende ingen tvivl om det. Som en kostbar perle hænger hun der på nattehimlen og lyser landskabet op. Vandholdig, vidunderlig og omgivet af en mystisk dis. Smuk at skue. Men hvad sker der dog lige med nattensøvnen, når hun træder ind på scenen? En gang om måneden og nogle gange i flere dage lige op til og lige efter? Hvor bliver søvnen af? Hvorfor stjæler hun den fra mig og hvad bruger hun den dog til? Jeg gik i seng til sædvanlig tid. Fulgte min døgnrytmne, træt ovenpå en lang arbejdsdag og responsaften på skrivekurset. Mættet af ord og indtryk og udfordret i forhold til, hvordan jeg skulle kommentere. Det har jeg ikke prøvet før. Jo på jeres allesammens gode blogge, men det er jo anderledes. Jeg faldt i søvn efter kort tid, sov og så pludselig PLING! Der var kun gået en time! Jeg kiggede selvfølgelig på uret, forvirret over den bratte opvågen. Og så vidste jeg det. Fuldmåne! Jeg kunne også se, at hun kastede en drilsk lysstråle gennem gardinet. Juhu, jeg er herude. Lyser natten op. Haps. Hit med søvnen!
Så tog hun den bare. Søvnen gik med hende og jeg lå vågen. Lysvågen uden anden forklaring end lige netop fuldmånen. Som så mange gange før. Oplever du mon det samme?
September ryster bare på hovedet. Jeg har lært lektien, smiler hun og nu ser jeg, at hun er iført løbetøj. Svedig, en smule forpustet og uforskammet frisk. Hun har så sandelig været ude og løbe. Så det var hende, som havde lånt min pandelampe! Jeg kunne ikke finde den her til morgen.
Jeg lod simpelthen være med at gå i seng, siger hun bare. Hvordan kan du så være så frisk, spørger jeg. Hun ler. Når det er fuldmåne, så nyder jeg bare natten. Bliver en del af den. Læser bog ved fuldmåneskær og har gode samtaler med Ypperstepræstinden. Hun er indbegrebet af månelys og kvindelig visdom. Og så løber jeg tur, når morgenen kommer traskende i horisonten. Følger den lidt på vej!
Jeg ryster bare på hovedet, træt og ugidelig som jeg er. Foran mig venter en lang dag. Ja, for sådan bliver det jo, når man er blevet frastjålet flere timer af sin søvn. Ikke desto mindre nød jeg da synet af den fuldmægtige månedame, som hun hang der i horisonten på morgenturen. Meget praktisk i øvrigt, når nu September havde stjålet min pandelampe!

Man skulle vist have været kat! Billedet er lånt på vilvite.no

12 kommentarer:

  1. Øv, det var synd, at fuldmånen stjal din søvn. Vi må nok bare affinde os med, at vi er en del af det store univers. Men jeg er ikke selv 'månefølsom' og har sovet som en sten i nat.
    Ha' en dejlig dag, Megan, varme klem!

    SvarSlet
  2. Månen og natten var smukke.
    Hende September har nok ret, måske vi bare skulle være oppe HELE natten og suge måneenergi.
    Håber du for en dejlig dag- trods manglende søvn:-)

    SvarSlet
  3. Ja da er vi to som ble frastjålet søvnen i natt. Men om jeg skal skylde på fullmånen vet jeg ikke helt ... det var så mange tanker i hodet mitt som trengte seg på og ikke lot meg få den tiltrengte hvile. Jaja, det er bare å starte dagen og henge med ... noe trøtt ;-)

    Klem Marit

    SvarSlet
  4. Aha, så var det derfor, jeg sov aldeles elendigt i nat! Jeg faldt i søvn og vågnede ved 2-tiden og kunne bare ikke falde i søvn igen. Sad og læste blogs ved 3-tiden. Læste ved 4-tiden. Drak vand ved 5-tiden... Og nu er jeg bare zzzzz søvnig... ;-)

    SvarSlet
  5. Månen påvirker mye den.
    Havets nivå, kvinners syklus og til og med nattesøvnen ja.
    Fascinerende!
    Jeg har sovet veldig dårlig de to siste nettene. Slik er det alltid rundt fullmåne.
    Typisk...

    Nå får vi bare se fremover, begge to.
    Til kommende netter med nok søvn igjen.
    Gjeeeesp... ;)

    SvarSlet
  6. Øv da også. Sikkert et dumt spørgsmål, har du mørklægningsgardiner i soveværelset? Det har hjulpet rigtig meget her hos os.
    Kram B.

    SvarSlet
  7. Heldigvis tok ikke månen søvnen min. JEg berget...men det finnes ikke noe mere irritabelt enn å bli liggende våken om natten.

    Major er nok som Keeva ja, han må utfordres og jobbes med. Hvis ikke blir han het uregjerlig. Så nå er det opp til meg å jobbe bedre med ham!
    Håper du klarer å holde deg våken utover dagen:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  8. Jeg må sige Lene at det er ikke tit at jeg ligger vågen om natten, jeg plejer at sove fint igennem, men et smukt syn er det da med fuldmåne.
    God aften.

    SvarSlet
  9. Jeg har faktisk vært utslitt idag etter for lite søvn, men nå har jeg tatt helg, så jeg føler meg litt våken bare ved tanken;)
    Ja, Lene, det er et redskapsskur:D
    Håper dagen din gikk godt og at denne natten blir god;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  10. Du høres ut som om du hadde en lang dag i går med responsaften etter arbeidet. Håper du følte at det var nyttig og at du fikk noe ut av responsen.
    Etter en strevsom dag er det irriterende å bli frastjålet nattesøvnen. Håper du får sove bedre i natt.

    Ha en god natt!

    SvarSlet
  11. heisann
    Slik har jeg det også, spessiellt min mann som er født i krepsens tegn der han blir dirigert av månen........
    Det hjelper å stå opp og gjøre noe annet, men når man ligger der og teller timer til man skal stå opp igjen, tvinger man øynene sammen. Det går bare ikke!!!!
    God søvn i natt, Lene. Knus

    SvarSlet
  12. Jeg elsker dine skriverier, du er så utrolig god!!
    Selv påvirkes jeg ikke av fullmånen, jeg sover stort sett godt uansett. Men siden jeg ofte jobber på natten, så er jeg bare lykkelig når han henger der stor og fin og lyser opp til meg:)
    Håper dagen din gikk bra, selv om månen frarøvet deg søvnen i natt:)
    Klem og forhåpentligvis god natt i natt:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.