onsdag den 29. september 2010

Sølv

Nå, siger September og kigger på mig. Hun ser en smule træt ud. Ligesom mig. Det er tidlig morgen og endnu en dag dukker snart op af mørket. Fandt du så guld i går?
Jeg smiler og drikker min kaffe. Fandt jeg guld i går? Det gjorde jeg vel egentlig ikke. Men jeg fik en masse søde kommentarer på mit lille indlæg, som var guld værd for mig. Guld er relativt. Noget med alkymi. Og som Michael nok så rigtigt skrev: Man er sit eget guld.
Helt enig, nikker September. Han er klog, ham Michael! Man er sin egen vigtigste ressource. Der findes ikke noget mere enestående, unikt og vigtigt end dig selv og ligegyldigt hvad andre siger, så er du guld værd!
Tak søde September! Det har også været guld værd for mig at have dig boende her på pensionatet. En vigtig måned, selvom det også har været en travl en med nogle udfordringer, som jeg måske nok ville have fravalgt, hvis jeg havde haft mulighed for det. Hvis jeg var blevet spurgt.
Men September og jeg ved godt, at man ikke altid bliver spurgt. Nogle gange dukker der bare forhindringer op. Nogle gange sker der bare ting, som skubber en lidt væk fra vejen og dér, hvor man befinder sig trygt og godt. Så er det igen tid til at udforske, lære og blive klogere. Ind i mellem bliver man så træt, så træt, men så dukker energien pludselig op på ny og man forstår, at også den lektie egentlig gjorde godt. Bagefter!
Sådan er der så meget, konstaterer September. Jeg skal pakke i dag. I morgen rejser jeg jo videre. Min sidste dag på dit dejlige pensionat.
Ikke tale om det nu! Jeg har ikke lyst til at tænke på den snarlige afsked. Jeg vil hellere tænke på sølv. Nu talte jeg jo om guld i går og om at finde krukken for enden af regnbuen. Men hvad med sølvet? Jeg foretrækker faktisk sølv! Og jeg fik sølv serveret på min morgentur med hundene. Pludselig dukkede resterne af månen op bag skyerne og kastede et smukt sølvlys på mig og min vej. Jeg blev glædeligt overrasket. Månelys er noget af det smukkeste. Det er dybt og uforudsigeligt og fyldt med hemmeligheder. Hemmeligheder af den gode slags, er jeg helt sikker på.
Du kalder indlægget for sølv. September smiler bredt. Skulle du ikke hellere kalde det morgenvrøvl? Og jo, måske vrøvler jeg. Ordene flyder og jeg lader dem komme. Det er noget af det, jeg lærer på mit skrivekurs. Lad det flyde. Skriv, skriv og put din indre kritiker langt væk. Han kan tids nok komme til med den røde rettepen og finde fejl og mangler. Ting, som kunne formuleres anderledes. Vendinger, som kunne drejes lidt mere raffineret. Og så videre.
Foran mig venter endnu en travl dag. En af dem, man helst ville kaste i en dyb sø, vende ryggen til og begynde at gå. Fjerne sig og glemme. Jeg er træt og synes jeg trænger til weekend. Ja allerede! Og det er kun onsdag. Men onsdag er nu heller ikke så tosset endda. I aften har jeg responsaften på mit skrivekursus og glæder mig til at læse de andres opgaver. Synes, det er en kæmpe udfordring at give gode og brugbare kommentarer. En udfordring og utroligt lærerigt. Jo, denne dag bliver en slags træning i balancekunst. Det sure med det søde. Salt og sukker. Og sølv! Jeg vil tage mit smukkeste sølvsmykke om halsen og huske på, at der en mening med galskaben. Og med mit morgenvrøvl!

Billedet er malet af O. Eilertsen og hedder månelys. Det er lånt på to-malere.no.

8 kommentarer:

  1. Morgenvrøvl...Jeg synes bestemt der er en mening med både galskaben og morgenvrøvlen.
    :-)

    SvarSlet
  2. Ja lad os tage en sølvdag i dag..
    Den starter helt flot, med sol og blå himmel..
    Tak for dine morgen tanker.

    SvarSlet
  3. Ah, så nydelig et bilde!!!
    Og dine ord er så vakre. Jeg blir tatt med på en bildereise hvor det glitrer i sølv og gnistrer i gull. En herlig start på dagen!!!
    Håper du finner balansen og får en flott dag!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet
  4. Uden at ville det rammer din beskrivelse af uforudsete og uvelkomne forhindringer og træthed min situation i øjeblikket. Går og venter på den energi, som skal komme og ramme mig....
    Knus og god dag
    Katrine :-)

    SvarSlet
  5. Godmorgen, Lene, sikke en dejlig oplevelse du fortæller om med månen, der kastede et smukt sølvlys på dig og din vej. Månelys er noget af det smukkeste.

    Klem og en dejlig sølvdag til dig!

    SvarSlet
  6. Det som gir oss styrke, er nettopp det å ta ting på sparket - hadde vi visst hva dagene bringer av godt og vondt, tror jeg kanskje ikke livet ville vært så godt å leve.

    Når du kommer hjem i ettermiddag, er du nærmere den nye helga enn den som nettopp har vært - da er det tid for avslapping og førnøyelser etter eget hjerte igjen :-)

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  7. Høres ut som du fikk en fin tur i månelyset med hundene, Lene. Tida flyr. Det er sikkert, og snart er det oktober. Den kan være flott med mye fint vær.

    Håper du får tid til å hente deg litt inn igjen i løpet av uken, og at det ikke blir for travelt på arbeidet. Lykke til på responsaftenen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  8. Jeg er sikker på at du med din stilsikre udstråling vil tage dig fantastisk ud med dit smukkeste sølvsmykke om halsen Lene, og rigtig god aften med dit skrivekursus.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.