torsdag den 16. september 2010

Rumleriller og morgenaffald

Vi er lidt sent på den igen, September og jeg. Jo, seng, dyne og drømme fristede, da uret ringede, men jeg stod op uden tøven. Turen med hundene var sådan set også efter planen. Ingen uforudsigelige forsinkelser. Vi fik ordnet det, vi skulle. September havde lavet kaffe, da vi kom tilbage og på mit skrivebord stod PCen klar. Jeg havde tændt og logget on, inden jeg gik ud. Men min kære PC har vist sit eget liv. Overtaget af opdateringer, scanninger og hvad ved jeg, var den gået tilbage til udgangspunket og jeg måtte logge på igen, netop som jeg skulle til at skrive. Så tog det tid.
Nu føler jeg mig næsten stresset ved tanken om, at jeg skal nedfælde mine morgentanker på så kort tid. Ti minutter! Samtidig føler jeg mig lidt fjollet, for hvorfor pokker skal jeg det? Hvem siger det? Men nu er det altså sådan, at jeg føler mig bedst tilpas, når jeg har udført min plan og gjort, som jeg gerne vil gøre. Det har noget med træning at gøre. Noget med at holde fokus og være fast besluttet på at udføre det, jeg har sat mig for. Jeg må vist betragte dette indlæg som de 5 minutters forberedelse, man har, inden man begynder at skrive for alvor. Dér hvor man hælder vand ud af ørerne og tømmer sig selv. Opvarmningsøvelsen! Når man skal til at skrive, er det ideen, at man fjerner hverdagens tanker og stress, som kan gøre skrivningen stiv. Man tømmer sig, skriver uden at tænke og det, der så kommer ud, er dagens tankeaffald. Tilbage er således et hoved, som er klar til at dykke ned i kreativiteten og underbevidsthedens lager af spændende formuleringer. Sådan siger min skrivelærer. Og jeg har prøvet. Det er rigtigt, at man får varmet godt op på denne måde.
Men det har jeg slet ikke tid til nu. Så alt dette må være morgenaffald. Eller?
September sidder bare og smiler af mig. Du er tosset, min ven, siger hun og drikker sin kaffe. Kigger ud på efteråret og dagen, der dukker op i horisonten. Solen kigger sørme også frem i dag. Himlen er blå, grå og sort og alt kan ske. Regnen kommer helt sikkert også tilbage.
Du ville skrive om rumleriller, minder September mig om. Rumleriller! Det er rigtigt. Det er et ord, jeg holder utroligt meget af. Rumleriller er vist noget, man bruger til at teste vejene på. Farten, asfalten ...? Jeg ved det faktisk ikke. Men hver gang jeg ser skiltet "Rumleriller", så smiler jeg uvilkårligt. Og mens jeg kører hen over rillerne, der rumler, tænker jeg på en trold, der hedder Rumle og som sidder i grøftekanten og hygger sig over alle bilerne, der kører hen over hans riller. Rumle er en venlig trold. Jamen, er det ikke bare et skønt ord? Jeg tror jeg vil vende tilbage til Rumle og hans dejlige riller en anden dag. For min tid er gået. Tak fordi du læste med på mit morgenaffald. Tilbage er kun at ønske dig en god dag. Gør det, du er bedst til og det, du allerbedst kan lide. Sådan noget lignende. Og sæt så i gang! ;-)

13 kommentarer:

  1. Sikke et dejligt opråb her en torsdag september morgen, så må vi jo bare igang med det vi er bedst til simpelthen Rumle lidt over vores Spidskompetencer Lene.
    God dag.

    SvarSlet
  2. Hihi, sikke en skøn associationsrække, Megan. Jeg kommer til at tænke på en bog om kreativitet, der opfordrer til, at vi skriver morgentanker hver eneste morgen. Jeg tror faktisk, vi har godt af det :-)
    Klem og en dejlig rumlerilledag til dig.

    SvarSlet
  3. Jeg liker dine formuleringer, dine tanker og din lek med ord... Du er GOD! :)

    Ha en fin-fin septemberdag, der du er.
    KLEM.

    SvarSlet
  4. Det var da det dejligste morgenaffald man kunne tænke sig.
    Ha en fin dag i selskab med Rumle trold.
    Klem

    SvarSlet
  5. Takk for ditt morgenavfall :) Ha en god dag du også. Lene!! :) Og jeg gleder meg til å høre mer om Romle en annen dag:)

    klem

    SvarSlet
  6. Kære Lene

    Dejlig omgang morgenaffald! Bliv du bare ved - vi er nogen der er vilde med dit "affald".

    Knus og ha' en god dag.

    LisbehK

    SvarSlet
  7. Ja, jeg må si som de andre her: Herlig morgenavfall!! - selv om det er formiddagslesning hos meg nå! (er fortsatt hjemme pga. influensa - og jeg tillater meg å kose meg midt oppi alt "vondtet"! Det var veldig hyggelig at du likte "trollet mitt"! Joda, jeg kommer nok til å legge ut bilder av noen av mine troll, hvis det er ønskelig.
    Jeg er veldig glad i nisser og troll - og det er også dem jeg skriver om i bøkene mine! Ha en flott septemberdag, kjære deg! Klem!

    SvarSlet
  8. Hej
    Fin side du har og mange gode og dejlige skriverier. Har lagt dig ind på min blog. Så jeg kan følge med.God dag til dig
    Tina

    SvarSlet
  9. Er det rumleriller det heter på dansk? Vet ikke hva det heter på norsk jeg, men har innbilt meg at hensikten med dem er å få bilisten til å 'våkne opp' om man kommer for nære kanten :-)

    Må si at du er flink til å fullføre dine mål, som f.eks å skrive et innlegg hver morgen :-D Jeg for min del har nok med å komme meg opp og avgårde på morgenkvisten - derfor aldri morgeninnlegg fra meg ;-)

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  10. Nydelig innlegg, Lene!
    Jeg har så absolutt tro på oppvarmingsøvelsen der du "tømmer hodet for tanker og stress, for deretter å dykke ned i kreativiteten" som du sier.

    Det er jo også en metode å bruke for å bli kvitt skrivesperren, ved bare å la pennen gå... la alle tankene bare ramle ned på papiret eller ut på tastaturet i dette tilfelle.

    Herlig ord...rumleriller. Det visste jeg faktisk ikke at det het.

    Ha en fin dag du også!

    SvarSlet
  11. Rumleriller...hører du dem, er det på tide å våkne opp, da er du for langt ut på sidene!

    Ha en fin ettermiddag...og hold deg midt i banen;)

    SvarSlet
  12. Jo der er musik i rumleriller :)
    lyder meget spændende med din skriveproces og jeg forestiller mig hvordan det ser ud der hvor du skriver, dine sager, kaffe, pc osv.
    Også rigtig god aften til dig. Mon du så film på DR2 igår. The Missing med Cate Blanchet?
    Knus karina

    SvarSlet
  13. rumleriller skal få dig til at våkne om overhaler på den forkerte side;)) ..

    det er ikke grin.. striberne skal fortelle deg at du nu kører fejl.. der er gode erfaringer på at om sjåføren er ved at sovne, blir han vekket af rumlingen..

    men hvor er vores felles venninde?? er der skjedd noget ?????

    klem fra mig


    morgenaffald kan vi lige:))

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.