mandag den 13. september 2010

Robin Hood

God morgen, September. Du er godt nok tidligt oppe! Jeg ser på min gæst, som har lavet kaffe og tuller lidt rundt. Så sætter hun sig endelig ned ved bordet, hundene har lagt sig og vi får lidt ro, inden dagen for alvor tager form. Jeg er veludhvilet her til morgen og det er en god ting på sådan en mandag, hvor ugen ligger langstrækt og fuldtallig foran mig. 5 dage og så weekend igen. Men det er jo bare matematik. Eller helt almindelig regning? Sekunder, timer og dage er meget mere end tal og ærlig talt, tal har alligevel ikke min store interesse, så hvorfor sidder jeg så her og skriver om dem. Tæller dage?
Det var en god dag i går, siger September og smiler. Du fik gjort det, du skulle og du lærte noget. Og jeg er også helt tilfreds med din løbetid, tilføjer hun og jeg kommer i tanke om hendes rolle som coach. Hun er ikke sådan en, der står ved sidelinjen og råber højt. Hun er ikke sådan en, som skriger en ind i hovedet, at man skal tage sig sammen og at hvis det ikke gør ondt, så er det spild af tid og intet værd. Nej, hun er anderledes sofistikeret i sin vejledning. Hun motiverer på en måde, så man føler, at man motiverer sig selv. Hun stiller spørgsmål, men giver ingen svar. Svarene må jeg selv finde og i dem ligger erfaringen. Tror jeg nok. Det er jo nemt nok at være klog sådan en tidlig mandag morgen, når man har sovet godt.
Så kommer jeg i tanke om noget, som jeg slet ikke har lyst til i dag. Jeg skal have en alvorssnak med min chef. Jeg er nødt til det.
Cornelius har været på banen så mange gange i den senere tid, at det har krævet al min sunde fornuft, tålmodighed og min egen sans for samarbejde og teamwork. Ikke ødelægge noget for dig selv. Tæl til ti. Dér var den igen, den med tallene. Jeg har talt og talt. Jeg kan nok alligevel ikke undvære dem, tallene, og jeg sender impulsivt en kærlig tanke til min regnelærer.
Du må sige det, som det er, siger September bare og det ved jeg jo godt. Der er ingen vej udenom, hvis du skal se dig selv i øjnene. Jeg tager tyren ved hornene, tæller til ti og så taler jeg med min roligste stemme, mens jeg kigger ham i øjnene og sætter gode og tydelige ord på, som ikke er til at misforstå.
Jeg tror godt, du ved, hvordan du skal gribe det an. September klapper mig kærligt på hånden. Oh kloge kvinde i din bedste alder. Du er din egen bedste coach, når det kommer til stykket. Svarene kommer til dig og tiden er med dig. Selvom andre ikke siger noget, så er du ikke typen, som forbliver tavs og indebrændt. Så hellere tage konsekvensen og du har intet at tabe.
Overhovedet ikke! Jeg smiler tilbage til min September ven og føler mig lidt som Robin Hood. Tager fra de rige og ... giver til de fattige? Ahr, den er måske lidt langt ude, men alligevel. I dag er jeg Robin Hood, som kæmper den gode sags tjeneste. Det giver mig en vældig god følelse dybt nede i mellemgulvet og får mig til at smile. Robin Hood it is!

Billedet er lånt på teddybearspicknic.com

11 kommentarer:

  1. Verden har brug for kvindlige Robin Hood er :-)

    SvarSlet
  2. Jeg beundrer dig for at tage tyren ved hornene og turde tage samtalen. Det skal der alligevel en stærk kvinde til :)

    God mandag til dig. Solen skinner :D

    SvarSlet
  3. Pyha, det er vist en hård dag, der venter dig, men jeg håber, samtalen fører noget godt med sig. I sådan en situation må man ranke ryggen og lytte til måde mavefølelse og hjerne ... Klem!

    SvarSlet
  4. Sådan Lene. Krydser fingre for din samtale med chefen:-)

    SvarSlet
  5. Stor samtale du skal igennem. Tænker på dig, er som september sikker på det nok skal lykkes at få samtalen på rette spor. Held og lykke.
    Knus Betina.

    SvarSlet
  6. Lykke til Lene...behold roen men ikke gi deg!! Som min far pleide si: vi får bruke vettet vi som har det!!
    Udugelige ledere er det for mange av....
    Klemmer til deg:)

    SvarSlet
  7. Å så flott at du tar tak i tingene, Lene!! :) Lykke til :)

    God klem

    SvarSlet
  8. Sådan Lene... Nogen gange skal der handling til selvom det giver lidt kriller i maven. Held og lykke søde. KNUS♥

    SvarSlet
  9. God karma og energi til din svære samtale. Heldigvis giver de tit energi tilbage, når de er overstået. Godt overstået vel at mærke. Man kan nærmest blive helt høj af at klare de vanskelige ting. Eller?
    Knus og god mandag aften til dig
    Katrine :-)

    SvarSlet
  10. Man er sin egen coach Lene, ingen tvivl om det og jeg tror også på at svarene kommer til dig når du har brug for dem.
    God aften.

    SvarSlet
  11. Kære Robin Lene Meghan Hood,

    Jeg har heppet på dig i dag. Håber du har klaret missionen.
    Det har nok ikke været nemt, men du har tænkt dig om og jeg er sikker på du har sagt, hvad du har på hjerte.

    Håber i hvert fald du har det godt nu og er tilfreds med samtalen.

    God aften
    Knus Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.