lørdag den 25. september 2010

Restitutionsdag

Jeg har sovet længere end lyset og morgenen er i fuld gang. Det er regnen også! Det siler ned derude og himlen har taget sin grå frakke på. Jeg tror nu egentlig ikke, at den behøver frakke i dag. Det er ikke koldt. De to sidste dage har været helt fantastiske, hvad vejret angår. Sensommer i September. Tøjet har tørret i vind og sol, døren har stået åben og hundene har nydt "vi kan bare løbe ind og ud som det passer os" tilstanden. Men nu er det weekend og vi har åbenbart fået gæster på pensionatet. Regnen!
Jeg har ikke inviteret ham! September ryster på hovedet, drikker kaffe og ser ligesom mig en smule søvnig ud. Hvis ikke landmanden - og hundene - havde vækket os, så havde vi nok sovet endnu. Jeg føler mig som B menneske i dag! Jeg er langsom, jeg er ugidelig og tænker: I dag er det læsevejr! Der står så mange bøger og venter på hylden, nu manger jeg bare tiden og fordybelsen.
Du skal nok passe på med at sige, at B-mennesker er ugidelige. September ser strengt på mig. De har bare en anden dagsrytme end dig! Så smiler hun. Det er jo ikke alle, som bare kan vågne, springe ud af sengen og så være helt klar. Sætte sig ned og spytte ord ud tidligt om morgenen, mens mørket endnu hersker.
Det siger jeg da heller ikke, September. Det er mig, som er ugidelig i dag! Tanken om rengøring og indkøb huer mig ikke! Kunne du ikke tage dig af den del? Så kan jeg være læsehest. Og jeg skal nok lave et godt måltid mad til os allesammen i aften. Hvis du altså er hjemme, tilføjer jeg og ser på hende.
Ja da! Hun nikker. Jeg har også lyst til at læse og bare være. Vi løb jo tur i går eftermiddag og har god samvittighed på den konto. I dag er restitutionsdag.
Og det er det. Jeg tror faktisk, at jeg dedikerer denne lørdag til restitution. Både fysisk og psykisk. Jeg vil se at få de praktiske gøremål overstået i en vis fart og så jeg vil læse. Læse i timevis. Gå en tur med hundene ud på eftermiddagen og lave et godt måltid mad. Drikke vin og restituere med kæresten foran fjernsynet i aften. Vi har ingen gæstebud denne weekend. Og det er faktisk helt i orden! Vi er bare os, hundene og vores gæst på pensionatet, September.
Det er jo også din sidste lørdag her, siger jeg til hende. En lidt vemodig følelse. Hvad skal jeg dog gøre uden min coach? Hun løfter en pegefinger og ser på mig med det dér blik, som er Septembers speciale. Din coach? Hun peger direkte på mit hjerte. Din coach sidder jo lige dér, min ven!

Ha' en dejlig restituerende lørdag!

Billedet er fra Bottnaryd, Sverige. Vi holdt en skøn ferie dér i oktober 2008.

11 kommentarer:

  1. En klog kvinde, du har der i dit pensionat. En skøn septemberdag til dig og alle dine bøger fra
    mette

    SvarSlet
  2. Godmorgen Lene,

    Hvor er det skønt at vide, der er en kvinde, som har det akkurat ligesom jeg har det i dag :) Jeg håber du får din rengøring overstået i en ruf, og får læst en masse gode ord og hvilet krop og sind.
    Det er dejligt at have en dag uden gæster, så man bare kan gøre som man selv har lyst til.

    Vi skal også have gjort rent, og jeg vil læse min bog færdig og samle kræfter til løbeturen i morgen. Her hos os er der det fineste solskinsvejr og en hel vindstille morgen.

    Det du skriver med at din coach sidder i hjertet, ja det kan jeg jo godt relaterer til....man skal følge sit hjerte, hvis man (jeg) altså tør.

    God lørdag

    Knus Karina

    SvarSlet
  3. En rigtig god idé med en restitutionsdag. Sådan én burde man have med jævne mellemrum, og en grå regnvejrsdag kan ikke være mere perfekt til det. Rigtig god lørdag... ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg tror jeg er tyndhudet her til morgen..Blev meget rørt over at læse dit indlæg.
    Nyd din Lørdag :-)

    SvarSlet
  5. Jeg er faktisk også tyndhudet i dag, Miri. Derfor endnu mere grund til restitution. Så trænger man! ;-)

    SvarSlet
  6. Så godt å lese dine kloke ord sånn en lørdagsformiddag sent i september. Det er som jeg har sagt tidligere, blitt et morgenmust å få med meg dine morgeninnlegg :-) De er "oppvekkere" på så mange plan... Takk!

    Jeg er morgenfugl i dag; var tidlig oppe, fyrte i peisen, satte deig til rundstykker, tente lys, og har kost meg alen mens min yngste datter og min kjære har fått sove ut i dag. Nå skal jeg vekke dem med dekket frokostbord, ferske rundstykker og te, og så skal vi ut i dagen...

    Ha en fortreffelig leselørdag, Lene.

    Klem
    Janna

    SvarSlet
  7. September er jo el langt stykke hen af vejen Jomfruernes måned Lene, ihvertfald hvad astrologi angår, dejligt med en restitutionsdag, hvor man kommer lidt ned i gear, og bliver klar til næste uges strabasser.
    God weekend.

    SvarSlet
  8. hmmm, siste lørdag i september, javisst.... tiden flyr og her i midt norge skinner solen så jeg knapt kan sitte stille!!!

    og så skal jeg huske på å kjenne godt etter i mitt hjerte og nå som jeg er på vei ut til en liten runde qigoing i hagen, med sola rett i fleisen!

    klemz

    SvarSlet
  9. Enda godt at September er så klok når du har henne i hus noen dager til;)
    Restitusjon er det her også, går rundt og tømmer blomsterpotter i lav sol.
    Nyt kvelden med dine losjerende og klem fra meg;)

    SvarSlet
  10. Jeg er A menneske på kvelden, og B menneske om morgenen - noen ganger lurer jeg på hvor mange timer søvn det skal være nødvendig å ha :-)

    Høres godt ut med en lesedag :-D Her feires det 13 års dag med venninner, så det er nok ingen mulighet for å sette seg ned med en bok enda i alle fall ;-)

    Ha en flott lørdag og klem fra Siv

    SvarSlet
  11. Jeg synes fru September er lunefull! Mørk og dyster den ene dagen, gråter store sørgmodige tårer den neste - for så å bryte ut i solspekket smil - og får skogen til å glitre i gull.
    I dag er hun bare glad, og jeg kjenner meg lett på foten. Spørs om det ikke blir litt husarbeide før jeg går ut en tur og holder henne med selskap....
    Ha en flott søndag!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.