mandag den 20. september 2010

Myg i mørket

Myg i mørket! Der er noget Dan Turellsk over denne morgen. Og det er ikke kun fordi, han holdt mest af hverdage. Det er titlen på indlægget inspireret af morgenturen. Myg i mørket. Det var der! Det summede flere gange for mine ører, mens jeg traskede afsted gennem den dugvåde morgen med hundene. Mandag og udsigt til regn. Mørke, så øjet rakte  ikke ret langt. Træerne var blot sorte silhoutter, statister, som håbede på at få en rigtig rolle. Men de spiller jo en stor rolle, træerne. De ved det bare ikke. Eller gør de?
Nej altså! September afbryder min tankestrøm. Nu er du vist lidt langt væk fra udgangspunktet. Du er med andre ord faret vild. Bare en smule, tílføjer hun og griner smøret. Var der virkelig myg i mørket?
Ja da. Tror hun ikke på mig? Der var myg i mørket! De summede lystigt og en stak mig i panden. Se! Jeg bøjer mig lidt frem, så hun kan se det store myggestik, jeg har fået. Lige midt i panden! Og ja, det klør. Nu er det jo sådan, at jeg er sådan lidt allergisk overfor myg. Jeg får i hvert fald nogle gevaldig store myggestik. Det er jo et kønt syn på sådan en mandag, hvor man i forvejen skal være grundig med makeup for at skjule trætheden.
Trætheden? September ryster bare på hovedet. Du har lige haft weekend, min ven. Du må da være frisk og udhvilet. Du har lavet gode ting. Haft gæster, hygget, gået tur, løbet tur. Og ikke mindst fået skrevet din opgave, så du kan aflevere den i aften inden deadline. Dygtig pige! Men træt?
Måske har jeg bare brug for lidt ferie? Jeg drikker min kaffe og reflekterer lidt over det. Mia skrev om ferieplaner i september. Godt nok planer, som ikke vil blive realiseret i år på grund af positiv travlhed, men alligevel. Jeg blev simpelthen ferieskruk af at læse hendes ord. Smittet. Og ja, så føler jeg mig faktisk bare træt her til morgen. Det er mørkt og luften er tung. Og så er det mandag! Det kan godt være at Dan Turell holdt mest af hverdage, men jeg er ikke helt enig. Hverdagen har bestemt sin berettigelse, men ... Jeg kan nu godt lide fridage og ferie. Dage, hvor jeg kan gøre ligesom jeg vil. Strække morgenen ud til lyset kommer og bade i velvære ved tanken om, at jeg ikke skal skynde mig.
Du har masser af tid! September ser på mig med et fast og næsten moderligt blik. Pisk nu ikke en stemning op! Sidste uge var en vigtig uge for dig. Du tog nogle skridt i den rigtige retning og du fik en samtale overstået, som er af stor betydning. Du kan være tilfreds med dig selv! Det er en god følelse, det ved jeg. Jeg er selv helt tilfreds med, at jeg ikke falder for regnen, selvom han drøner rundt derude og smider om sig med byger. Ja, i dag sætter han muligvis ind med heldagsregn! Men jeg holder skansen. Jeg passer mit job som din coach.
Og det gør hun, den gode September. Jeg er faktisk helt tilfreds og ikke spor morgensur. Bare lidt træt. Og det må man altså gerne være på en mandag, selvom man lige har haft weekend. Ikke desto mindre er jeg helt klar til en ny uge og nye udfordringer!
Billedet er lånt på rasmusklump.dk

11 kommentarer:

  1. Kære Megan,

    Ja din weekend lyder dejligt, og meget spændende med din skriveopgave, godt den ikke tog hele søndagen.

    Jeg er også lidt træt, for det har været en lille bitte weekend... men en god én af slagsen.

    Mht ferie, så har jeg en lille miniferie i næste uge, hvor vi skal til Klitmøller, som du jo også kender. Det glæder jeg mig meget til. Er jo altid lidt forsigtig med at bruge alt for mange feriedage, for tidligt på året, men jeg trænger og glæder mig.
    Måske du kunne tage en forlænget weekend eller noget?

    Rigtig god mandag til dig

    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Hende September er en viis kvinde :-)

    SvarSlet
  3. God morgen!
    Det høres ut som om du har hatt en deilig helg, og selv om du er trøtt er du klar for ny uke og nye utfordringer.

    Om et par uker begynner høstferien her i Norge, så da blir det noen dagers avbrekk.

    Været veklser på denne årstiden her. I dag er det grått, men heldigvis stille.

    Ha en fin uke!

    SvarSlet
  4. Man kan meget nemt blive ferieskruk en mandag morgen. OG en tirsdag morgen... Og en... ;-)

    SvarSlet
  5. Mandager kan være tunge...men så kommer man i gang.
    Her skinner sola i dag...
    Ha en fin mandag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  6. Det er dessverre ikke alltid slik at man trenger å være uthvilt etter helga - jeg er f.eks ikke kjempeflink til å komme meg i seng i rett tid i helgene ;-) Og så skal jeg rekke så enorm mye :-D

    Prøv å smør aloe vera på myggstikket ditt du, så skal du se det blir bedre :-)

    Ha en fortsatt fin mandag og klem fra Siv

    SvarSlet
  7. Jeg blev også stukket af en myg - tænk, den 20. september :-)
    Vi må lave en lille feriefest ud af hverdagene - jeg har lige tændt op i brændeovnen, mens regnen buldrer mod ruderne.
    Ha' en dejlig dag, Lene, klem!

    SvarSlet
  8. Ferien syntes allerede langt væk Lene, men så er det at vi har foreviget store dele af den på billeder, og da vi lever i en tid hvor vi kan fylde en 40" fladskærm med et billede fra ferien er det nærmest som at være der igen, men det er blevet lille efterår, og vi må bare tænker på alle de dejlige minder fra ferien.
    God dag.

    SvarSlet
  9. En mygg... på denne tiden! Den må ha vært i syd-europa en tur og samlet krefter i varmen....!!!
    Jeg har hatt en alldeles nydelig helg, men uthvilt...nei...det er jeg ikke! men neste helg....da skal sove lenge og gjøre slettes ingen ting. Tror jeg... ;-)
    Ha en flott uke!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet
  10. God ny uke, Lene,
    og lykke til med alle utfordringer. :)
    VIPS,
    så er det snart fredag igjen...! ;)

    SvarSlet
  11. Kære Lene
    Jeg håber din tirsdag morgen er mere lys og energifyldt:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.