onsdag den 15. september 2010

Moving

Det er for alvor blevet efterår. Fra solskinsfyldt morgen og køretur på arbejde - ganske langsomt - med solbriller og sensommerhumør i sjælen - til efterår med regn og blæst. Nu sænker mørket sig. Jeg har tændt stearinlys og sat musik på. Kæresten er på herretur og jeg nyder min ensomme aften. Jeg nyder musikken og lader mig fortrylle og forføre af rytmer, stemninger og ord.
Jeg tror sørme, at jeg fejrer efteråret! Sidder inde og kigger ud i tusmørket. Tunge dråber på ruden og lyden af regn og blæst. Men de skændes ikke derude! Nej, de danser, mens aftenen banker på og slutter sig til festen. Jeg tror sørme, at jeg sidder her og nyder de blafrende flammer fra lysene, musikken og den velgørende varme fra teen. Efterdønningerne af en langsom dag med tid til eftertanke. Jeg ser pludselig nogle ting helt klart derude i efterårsmørket. Træerne nikker og giver mig ret. Helt indforstået. Vi behøver ikke at sige noget. Vi ved besked, træerne og jeg.
September kommer ind og lukker døren efter sig. Lydene fordamper. Hun ryster sit regnvåde hår, hænger sin frakke og smiler bredt til mig. Tja. Så blev det efterår!
Jeg nikker og skænker hende en kop te. Kom og sæt dig ned, September. Varm dig ved lysene og tør dit hår. Vi har pigeaften her, hundene og jeg, og du er hjertelig velkommen. Ligesom efteråret? Hun nipper til teen og ser en smule eftertænksom ud.
Ja da! Jeg er godt nok kæk her til aften. Selvfølgelig er efteråret også velkomment! Det er jo den tid på året. Hvem vil dog også have sommer midt i september? Nej vel? Selvom man i dag godt kunne forfalde til den teori, at Oktober er kommet forbi. Og måske er det også sådan. Oktober er jo en berejst dame, som vi ved. Hun var jo også på besøg i maj! Hos Maj!

September eller Oktober. Jeg holder af dem begge to. Holder af brydningstiden og årets gang. Holder af forskelle og de synergier, der skaber balance. Jeg går af broen fra sommer mod efterår. Nu går jeg uden at tøve. Så hører jeg pludselig en stemme. Den mest vidunderlige, magiske, unikke stemme fra en helt fantastisk, smuk og guddommelig kvinde, som jeg har beundret og lyttet til hele mit liv. Kate Bush. Moving!

4 kommentarer:

  1. Hei! Så koselig med besøk fra deg! Du skriver så vakkert og fint i bilder!
    Jeg er egentlig enig med deg - hver årstid har sin sjarme - det er nok bare jeg som er litt værsyk i dag. Lang dag på jobb - og trykkende hodepine.... da blir det gråe ekstra dystert....
    Nå sitter jeg her og koser meg med en deilig kopp kakao som min kjære kom med! Kvelden ble fin!!!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet
  2. Så enig med deg...vi behøver de 4 årstider og du beskriver det veldig godt:) Her har vi hatt en dag med kuling og hardt regn. MAjor snudde på turen i morrest, skulle hjem!! Han er nok ingen dårligværhund.... Nå håper jeg "efteråret" gir oss litt sol...vi må ha det også..jeg vil gå i fjellet. I hyttebygda!
    Ha en god natt med god søvn:) Klem:)

    SvarSlet
  3. Årstiderne er bestemt dejlige Lene, hver på sin måde, men når man kender kontrasterne er de andre forskellige årstider altså dejlige, og man lærer at sætte mere pris på de forskellige årstider, stearinlys er bare hyggeligt i denne mørketid.
    God aften Lene.

    SvarSlet
  4. Jeg synes du er et friskt pust i bloggverden, Lene. Jeg sitter jo faktisk og hygger meg sammen med deg. :)

    Det hørtes ut som en deilig kveld med regn på ruten, musikk og levende lys.

    jeg har kost med med Nazareths Razamanaz og sangene "Vigilante man" og "Broken down angel". Da kommer jeg i den rette stemningen, ser du.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.