tirsdag den 14. september 2010

Lyden af efterår

Jeg skal love for, at September er blevet modig. Efter at hun fandt ud, at man er nødt til vedkende sig alle sine sider, gode som dårlige, har hun fået mere lyst til at prøve sig selv af. Hvad kan jeg egentlig? Hvilket potentiale rummer jeg mon? Og efter du holder af mig uanset, siger hun og ler højt, så er der jo ingen grund til at holde mig tilbage!
Og det gør hun så ikke. Hun stod tidligt op og forsvandt ud af døren, inden jeg fik øjne. Jeg vågnede ved at døren smækkede. Så kunne jeg høre regnen. Regnen på taget og lyden af blæst, som kastede regndråber mod vinduet. Mørke og en lyd, der ikke var til at tage fejl af: Lyden af efterår! Morgenturen med hundene var en rejse direkte ind i efteråret. Modvind og vand i ansigtet. Våde veje og meget hurtigt våde hunde. Jeg er glad for, at jeg købte nyt regntøj i sommer i forbindelse med min rejse til Norge. Glad for, at jeg ikke fik brug for det dér, men nu ... Nu kommer det virkelig til sin ret!
Jeg savner pludselig den lidt mere milde September her ved morgenbordet. Savner lyset og den lyserøde morgenhimmel med løfter om noget stort. Sådan en himmel giver håb lige fra morgenstunden. Men det var dengang - dengang for cirka en uge siden. Nu ser alt anderledes ud og følelsen i kroppen er en anden. En anelse vemod krydret med eventyrlyst. Lyst til at kaste mig ud i uvejret og give pokker. Lyst til at løbe gennem vandpytter og få våde sko og sokker. Lyst til at synge som Gene Kelly og danse gennem den regnvåde morgen som et barn, der nyder øjeblikket. Men vemodet er der. Ligger som et filter over hele den regnfulde efterårsmorgen.

Gene Kelly danser og synger. Singing in the rain. What a glorious feeling!? Måske ja. Måske, hvis jeg lod mine tanker hvile og bare lyttede. Lyttede til regnen, blæsten og årstidernes skiften. Lyden af efterår kan være både smuk og grusom helt afhængig af hvem der lytter.

From where I stand, the sun is shining all over the place. Take it away, Gene. Make my day!



Billedet er lånt på erikring.dk

13 kommentarer:

  1. Åh, ja, lad os danse med september og komme til at holde af regnen. Ellers bliver efteråret nok lidt for meget op ad bakke.

    God tirsdag til dig, kære

    SvarSlet
  2. God morgen Lene, du er tidlig oppe;)
    Deter alltid godt å sitte inne å lytte til regnet som trommer ute, og godt når man først har kommet seg ut også, men tanken på å gå ut, er ikke lystig;)
    Nyt dagen og klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Ja mon ikke efteråret kæmper for at få fat! I går var en smuk dag med sol og let varme. I dag vågner man så op til regn og rusk. Men ved jeg vil værdsætte det på et tidspunkt. Lige nu vil jeg bare gerne forlænge sol og lidt varme....
    Knus og god dag
    Katrine

    SvarSlet
  4. Hvor aldeles dejligt at se Gene Kelly fra morgenstunden! Jeg har altid været ret vild med ham, og lige netop den sang er indbegrebet af livsglæde. For uanset vejret er det jo det, det handler om. At være glad indeni!

    SvarSlet
  5. Her øsregner det, og det er en mærkelig kontrast til det dejlige vejr i går, hvor jeg kunne sidde ude i solen og lade mig bage igennem. Vi må hygge os inden døre med Gene Kelly og levende lys på bordet :-)

    Klem og ha' en dejlig dag Lene!

    SvarSlet
  6. Ja, dans og lev og gjør det som gjør deg godt!! Det som gir energi er det som gir glede. Og glede er jo det vi vil ha! Ikke sant! Selv er jeg et skikkelig høstbarn, og kooooser meg med dagene, såfremt.... de ikke regner heeelt bort! ;-) Klem

    SvarSlet
  7. Ja,det er viktig å prøve ut alle sider ved seg selv :-) Både på godt og vondt, og det gjelder vel oss alle sammen....

    Ha ei flott uke og klem fra Siv

    SvarSlet
  8. Takk for svaret du la igjen inne hos meg. Jeg ønsker ikke å gi deg mer bryderi med dette. Det var ikke meningen. Spør venninnen din bare hvis det faller seg sånn.

    Gene Kelly lokker fram smilet i meg. Herlig scene fra filmen, og setningen:
    "From where I stand, the sun is shining all over the place" er hentet rett fra læreboken: Hvordan sjarmere?

    Jeg sitter og smiler når jeg leser dine betraktninger om september. Jeg likte godt:
    "Morgenturen med hundene var en rejse direkte ind i efteråret". Herlig beskrevet! :)

    I dag skinner faktisk solen her. Ser ut til å være brukbar temperatur også, men vinden er her stadig.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  9. Du beskriver morgenen som om du befant deg her...Jeg våknet til vind og regn..kl 06 var Major og jeg på tur, vinden rusket godt rundt oss. Faktisk så synes jeg det var godt..så lenge det er litt lys ute..blir verre når morgenmørket kommer og jeg må bruke hodelykt...
    Ha en fin høstdag Lene, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  10. :)) nei, jeg synger ikke i regnet.. jeg liker ikke regn!! i alle fall ikke når det i tillegg blæser:(

    håper vi slipper for høststormene i år..

    ha en dejlig aften.. klem

    SvarSlet
  11. Nå kom det skikkelig lyd av regn her...det trommer mot vinduene...og jeg nyter det:) Tror september hisser seg opp over noe...virker slik..aner ikke hvorfor..men det kan du kanskje ta opp med henne over en kopp kaffe imorgen?
    Sov godt:)

    SvarSlet
  12. Hei Lene, så koselig å høre fra deg igjen:)
    Jeg synes regn og vind kan være forfriskende godt noen ganger, andre ganger kan det få frem tristhet i meg. Her har sommeren vært veldig dårlig med massevis av regn, men høsten har så langt vært nydelig og det nyter jeg:)
    Ha en fin onsdag,
    klem fra Kate:)

    SvarSlet
  13. Kære Lene,

    Mon du har hjemmearbejdsdag i dag? Savner helt dine ord nu til morgen :)
    Håber din samtale gik godt den anden dag.....
    Rigtig god onsdag i hvert fald, og godt at vide du har noget godt regntøj
    Knus Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.