søndag den 12. september 2010

Krydstræning

Det har været en interessant dag i dag. Jeg stod tidligt op  og lagde godt ud. Gik i gang med rengøringen og fik gjort min lille skrivestue klar. Nu ser her helt nydeligt ud. Jeg skal lige have placeret lidt flere inspirerende ikoner rundt omkring, lidt symbolske, lykkebringende og visuelt tilfredsstillende genstande, men ellers er her faktisk helt fint. Godt så! Så kom jeg så langt. Og så var der jo min skriveopgave. Den i skrivegruppen, for selve kurset starter først næste weekend. Skriveopgaven, vi har stillet hinanden, er en øvelse i dialoger med og uden tone. Og vi skal aflevere senest på onsdag! Deadline nærmer sig og det gør hverdagen også. Jeg tænkte, at søndag var en god dag til at sidde ned og bare gøre det. Læse instruktionerne og gå i gang. Just do it! Hvor svært kan det være? Spørger du mig, så kan det faktisk være rigtig svært, for der skete kringlede mærkelige ting oveni mit hoved og inde i min krop. Jeg følte mig rastløs og ude af stand til at tage hul på opgaven. Jeg vaskede tøj og hængte det ud. Jeg gik på Facebook. Facebook, som altid er villig til at distrahere, forføre og stjæle ens tid. Jeg lod mig dog ikke forføre særligt meget i dag. Jeg konstaterede bare, at jeg er en sand mester i overspringshandlinger!

Endelig kom jeg i gang. Det var efter frokost og efter gåtur med hundene. Jeg havde så meget rastløs energi, at jeg var helt klar over, at jeg måtte gøre noget fysisk, før jeg satte mig ned og tog fat. Hundene fik en tur hver og da jeg kom tilbage, var der absolut ingen undskyldninger tilbage. Den sidste overspringshandling var en kop kaffe, men den fulgte med mig til skrivebordet og så læste jeg endelig på min opgave og instruktionerne. Jeg lavede min opvarmningsøvelse og så gik jeg i gang med det egentlige. Den første opgave fik jeg skrevet. Den nød jeg faktisk. Den anden opgave satte mig ud af spillet for en stund. Den krævede research og fordrede, at jeg tog nogle beslutninger, som jeg ikke var parat til. Jeg blev irriteret og frustreret over ikke at kunne gøre det færdigt her og nu, men måtte erkende, at sådan var det altså.

Så tog jeg løbetøjet på inklusive min Garmin og min Ipod og løb en tur alene. Denne gang var der ingen hunde med. Jeg havde brug for ensomhed og musik. Brug for rytme, alt og ingenting. Hold da op! Der gik ikke længe, før løsningen på min anden skriveopgave sprang op i hovedet på mig. Faktisk kastede den sig lige i favnen på mig, mens jeg gav den gas og det gjorde jeg faktisk. Jeg slog min egen rekord på ruten, svedende, syngende og ganske forpustet. Og jeg fik mit svar - sådan da - for nu skal der selvfølgelig skrives.
Det var en aha-oplevelse for mig. Tænk at man kan krydstræne på den måde. Tingene hænger sammen på helt forunderlig vis og svaret kom til mig af omveje. Man kan lave research på mange måder. Jeg har opdaget krydstræning og forstår pludselig, at jeg kan kombinere nogle af de ting, som jeg holder allermest af: At skrive og at løbe. Der er flere lighedspunkter og træning er nøgleordet. Jeg har en masse gode rutiner hvad løb angår og jeg ved, hvordan jeg motiverer mig selv. Kan jeg mon overføre til skrivningen og blande de to discipliner som en ægte alkymist? Høj blev jeg i hvert fald. Jeg kan nå stjernerne, hvis jeg da kunne se dem for lys og skyer. Måske dukker de op senere?

Og nej, jeg har ikke en lille fjer på, men synes faktisk, at jeg fortjener et godt glas rødvin! :-)

13 kommentarer:

  1. Åh, det er sådan en dejlig følelse, når en løsning"bare" kommer til dig!
    Jeg synes bestemt du fortjener et glas:-)
    Skål!- jeg har nemlig også fortjent det :-)

    SvarSlet
  2. Det lyder helt fantastisk med de ikoner og lykkebringende ting du vil omgive dig med Lene, vi skaber altså selv vores tilværelse ikke mindst de ting vi omgiver os med i det daglige har vi indflydelse på, så hvorfor ikke omgive sig med smukke ting der begejstrer os og giver inspiration.
    Med hensyn til din kombination af løb og nye input/løsning af opgaver er det en glimrende konstellation.
    God aften.

    SvarSlet
  3. Høres absolutt ut som om du fortjener et glass vin nå ja :-) Så flott at løsningen kom til deg mens du var ute og løp :-D Noen ganger er det beste å bare forlate problemet, og så dukker det gjerne opp ei løsning når man minst venter det :-))

    Ha en trivelig søndagskveld og klem fra Siv

    SvarSlet
  4. Åh, hvor er livet godt, når det bare sådan lige kommer til en - efter diverse anstrengelser.
    Klem

    SvarSlet
  5. Hvor godt at du fik gået ture med hundene, hængt vasketøj op, løbet din tur og fået hul på dine opgaver.
    Det der måske var svært at nå til måls med fik du gjort plus en hel masse andet godt.
    Hvordan mon dine ikoner ser ud i dit skriveværelse?
    Knus Karina

    SvarSlet
  6. Ta deg et glass rødvin med god samvittighet kjære du. Du er makeløs med hva du får utrettet på en dag. Jeg har også opplevd at svarene jeg søker på mine problemer/oppgaver kommer når jeg kobler ut og gjør andre ting. Gjerne når jeg sover også!! Hjernen er en interessant greie ;-)

    Ha en flott uke.

    Klem Marit

    SvarSlet
  7. Ja, du fortjener et glass rødvin:)
    Det er bra du fant svaret på løpeturen, å koble ut kan mange ganger være lurt. Lykke til videre med oppgaven Lene:)
    Nyt kvelden, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  8. Jeg har det nesten på samme måten, bare det at jeg løper jo ikke!
    jeg har lyst til å male, men må komme i den rette stemningen. Det kan jeg få om jeg hører på musikk, ser i et magazin eller spaserer en tur. Og om jeg så maler, og blir forstyrret, ja da er hele fortryllelsen brutt!!!
    Det er kanskeje derfor jeg strikker mest for tiden, siden jeg ikke har så mye tid for meg selv......

    SvarSlet
  9. Det lyder som det rene Murakami! :-) Super skriv fra dit tastatur. Hvad er det for noget skrivekursus-halløj? Er nysgerrig - meget! :-)
    Knus

    SvarSlet
  10. Nydelig lesning! Du får meg til å nikke gjenkjennende på hodet, til å smile, og til å si: ja, slik ER det, slik har jeg det også! Du gir meg så mye ved dine betraktninger, Lene, det er blitt et "must" å få med seg dine poetiske paradokser hver dag, Takk!

    Mvh og klem
    Janna

    SvarSlet
  11. Ja,sånn er det! En finner på all slags andre ting å gjøre for å utsette det en skal.. Men så jobber underbevisstheten hele tiden, og vips, så smekker plutselig alt på plass...

    SvarSlet
  12. Du skriver knakende godt, Lene.
    Det er rett og slett en fryd å lese.

    Det er underlig hvordan løsningen på et problem plutselig dukker opp når en minst venter det. Jeg har inntrykk av at det ofte skjer under løping eller når en har lagt seg om kvelden.

    jeg har i mange år hatt en notisbok ved siden av sengen, og ofte våkner jeg av en strålende tanke. Da må jeg ta på lyset og notere.

    Ha en god natt og ei fin uke!

    SvarSlet
  13. Det lyder som en rigtig god kombination. Jeg får også tit løsninger serveret, når jeg går en lang tur - eller bare når jeg gør rent. Det KAN godt lade sig gøre at presse sætningerne frem; men ofte kommer de nemmere (og bedre), når man ikke gør det... ;-)

    Held og lykke med skrivekurset.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.