søndag den 5. september 2010

Hver ting til sin årstid

September fortsætter med at fryde. Denne søndag formiddag brager solen igennem og giver os en varme, der til forveksling kunne minde om en julidag. Der er dømt hygge i haven. Kan det være anderledes? Sengetøjet skal vaskes og ud og hænge i vinden. Vinden, som næsten kun er en hvisken. September har mange ansigter. Temperaturerne svinger voldsomt og vi har både sommer og efterår i skøn forening. Faktisk en ualmindelig charmerende blanding, søde September. Hun smiler og nikker. Ved det godt. Kan lidt af hvert og deler gerne. I går aftes kom vi temmelig sent hjem og kulden, der mødte os, da vi steg ud af bilen var som en oktobernat. Stjernerne funklede på himlen, alt var stille og køligt. Jeg kunne næsten mærke frosten. Men også kun næsten.
Vi danser på kanten til efteråret, men sommeren hænger lidt ved. Sensommer, som jeg drister mig til at kalde det. Vi flirter med solen, tager sandalerne frem igen og fryder os over sommertøjets lette stoffer lidt endnu. Samtidig kaster jeg et kærligt blik på min yndlingssweater. Om ikke altfor længe skal vi genforenes. Jeg flytter ind i den og elsker de første kolde dage. Støvlerne. De frostklare morgener og friskheden. Løbeture, hvor man bare kan blive ved, fordi luften er så godtgørende vidunderlig om efteråret.
Jeg indser, at jeg elsker alle årstider. Forår, sommer, efterår og vinter. Hver årstid har sin charme. Hver årstid har alle aspekter. For lidt og for meget. Og så en frydefuld balance, hvor alt bare klapper og skønheden, det unikke, folder sig ud. Hver ting til sin årstid.
Lige nu skal jeg bare ud og nyde livet på Septembers 5. dag. Læse resten af den gode bog om Guernseys Litterære Kartoffeltærteklub og siden beslutte mig for, hvad jeg så skal gå i gang med. Ja ja, jeg skal også skrive, lave lektier, arbejde med dialoger og være ordmæssig kreativ.
Jeg skal i dialog med sol og September! Ha' en dejlig sensommersøndag :-)

9 kommentarer:

  1. Fine billeder Lene. Huske nu, at vi engang skal med på en togtur til Norge. Ser du DR2 lige nu og nogle timer frem, kan du opleve noget Norge gennem sne og togtur.

    SvarSlet
  2. Det glemmer jeg ikke Sidse! Glæder mig. Men jeg kan næsten ikke sidde herinde og se på fjernsyn lige nu ... jeg må ud i det skønne septembervejr! :-)

    SvarSlet
  3. Her vest i Norge er det strålende vær også, og solen skinner fra skyfri himmel.
    Jeg velger også å kalle dagene nå for sensommerdager. Høsten lar vente på seg, og jeg nyter det hele.
    I likhet med deg så liker jeg alle årstidene og variasjonene.
    I går kveld kikket vi på stjernene her ute. Kunne se Jupiter og flere av månene rundt den i stjernekikkerten. Vi fikk også sett flere stjerneskudd osv. Fascinerende!
    I dag skal vi på båttur i det deilige været.
    Ønsker deg en fin dag, der du er.
    KLEM.

    SvarSlet
  4. Ja dette er senssommer på sitt beste...sola skinner hos meg også og det er 14 gr...herlige september, la henne fortsette med dette:)
    Nyt dagen Lene, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  5. Sensommer og efterår er flotte ord, bedre enn vår høst;)
    Det er en kunst å finne goder i enhver årstid, og du mestrer det, du har i hvertfall ordet i din makt;)
    Kos deg og klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Ja, det er da en helt fantastisk weekend vi har - solrig og lun midt på dagen, men kold morgen og aften. Vi har måttet tænde for varmen, men jeg så en pige i dag på høstmarkedet - hun var på bare fødder!
    Klem og en dejlig søndag til dig!

    SvarSlet
  7. Som vaskeægte jomfru og septemberbarn kan jeg kun give dig ret Lene, det er en fantastisk måned og det er dejligt lige at få lov at snuse nogle ekstra dage til sandalerne, inden det lidt mere lukkede fodtøj igen smyger sig om fødderne, men jeg glæder mig også til at løbe i lidt friskere vejr.
    God aften.

    SvarSlet
  8. nydelig stemning du skaper med din skriverglede, takk som deler og javisst leker denne sommeren med oss enda...Heliget!

    fin ny uke til deg!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.