fredag den 3. september 2010

Åh så godt

God morgen, siger September. Hun er oppe og har lavet kaffe. Jeg har gået med hundene og nu har vi lige et kvarters tid, hvor vi kan sidde og summe, inden dagen for alvor tager sin begyndelse. Jeg skynder mig at rose September for det flotte sensommervejr, hun har budt på. Sol, blå himmel og en god efterårsagtig vind, som har tørret på landskabet og gjort landmanden og Co. i stand til at få den sidste hvede ind. Høsten er næsten i hus. Der mangler lige nogle ærter! Selvom det har været vådt og en del af hveden har spiret, så er det her bedre end hvad vi turde drømme om tidligere i august. Der så det sort og vådt ud!
Du kan nogle ting! Respekt. Jeg smiler til September. Nyder hendes selskab, den friskhed, der er over hende. Hun dufter af sæbe og nyvasket tøj. Rødmer som morgenhimlen, når jeg siger gode ord til hende. Men jeg kan se, at hun kan lide det. Hvem kan ikke lide at få at vide, at man gør det godt? Det er så skønt med små tilkendegivelser, kærlige ord og lidt ros, hvis man altså fortjener det. Og September fortjener det!
Jeg har det nemt, ler hun og ryster på hovedet. Efter August er folk jo næsten taknemmelige for hvad som helst! Desuden har de næppe samme store forventninger til mig. Jeg er en efterårsmåned og når man siger efterår, så kredser tankerne jo uvilkårlig omkring regn, blæst og lidt mere ustandigt vejr. Derfor kan jeg nemt overraske! Give små gaver af solskin og flotte dage med skyfri himmel. Der klappes i hænderne. Sandalerne kommer frem igen.
Sæt ikke dit lys under en skæppe, September! Vi har haft to skønne dage, som vi trods kalenderen kan kalde sensommerdage. Og se lige himlen her til morgen! Lyserøde solskinsskyer, blå himmel, som forsigtigt træder frem i baggrunden. Det bliver endnu en flot dag.
Og du bliver flot i dag! September smiler til mig. Nu giver hun lidt igen. Der er jo også grænser for, hvor meget ros en kvinde kan klare på én gang! Man bliver lidt forlegen. Du skal jo til frisør!
Og det skal jeg. I dag er det frisørfredag. Det er altid hyggeligt. Dejligt at blive klippet og få en god sludder med min frisør. En god start på weekenden. En weekend, hvor jeg bliver her på matriklen bortset fra de obligatoriske indkøb lørdag formiddag. Vi har en opgave i skrivegruppen, som jeg skal have kigget på. Dialoger. Jeg får en lys ide og ser på September.
Det må du hjælpe mig med, kære September. Vi skal have os en god dialog, så jeg har noget at arbejde med. Du er så inspirerende!
Ih tak. Hun rødmer igen og skynder sig at kigge ned i kaffekoppen. Vi klapper hinanden på skuldrene, September og jeg og bevæger os ud i morgenen. Lidt gladere indeni. Lidt større. Det er godt at have venner! Åh så godt.

8 kommentarer:

  1. Ja, det er godt at have en ven :-)

    SvarSlet
  2. Det lyder rigtig dejligt med et frisørbesøg, Megan - det er længe siden for mit vedkommende. Jeg håber, vi har en lun og solrig september i vente, for jeg synes, vi trænger :-) I går var det nu rigtig smukt vejr. Ha' en dejlig fredag, klem!

    SvarSlet
  3. Ja, september er velkommen her og...med fint vær. Vi nyter det for vi veit at oktober har regn og storm og by på. leser dine ord, kikker ut og tenker.....sånn er det her og...idag !! Go`helg til deg og nyt frisørtimen !!

    SvarSlet
  4. Ja September kom med eit heilt fantastisk vær. Blå himmel, nydelig tempratur om dagen, og ein ser at kanskje plommene vil bli modne.
    NYT DET!
    Du skriver så bra:))

    SvarSlet
  5. Så skøn en morgensamtale - solen og september er et lækkert match. Jej NYDER tiden i haven, og solen på ryg når jeg luger... Håber I får en dejlig weekend, med masser af sol. God tur til frisøren - i næste uge er det min tur.

    Kram Betina.

    SvarSlet
  6. øhh - mente selvfølgelig JEG og ikke jej...

    SvarSlet
  7. Kunne hatt de samme samtaler med September idag selv...ihvertfall etter hvert som dagen skred fram, for tror du ikke hun flørtet ganske mye med regnet på formiddagen!!
    Kos deg til frisøren og ha ei god helg; klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Tusen takk for postkortet, det var en koselig start på fredagen.

    Klem
    Janna

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.