fredag den 17. september 2010

Afstand og himmelrum

Mørk morgen og morgentanker. I dag tænkte jeg på, hvorfor jeg dog står så tidligt op. Man kan jo godt stille spørgsmålet, selvom man kender svaret. Det er nok meget sundt at blive mindet om, at det er vigtigt for mig at have en rolig morgen. En morgen med tid til både hundetur og skriverier. Og så er der jo madpakke, brusebad, makeup og hårtørring.
September nikker. Hun forstår så udmærket, at jeg har brug for lidt tid til at blive menneske. Hun bruger 11 på at blive September. Måneder altså.
Hvad laver du så resten af tiden, spørger jeg, nu jeg er i spørgehjørnet. Hvor tager du hen, når du pakker dine ting og rejser fra pensionatet. Når Oktober ved midnatstid på din 30. dag overtager din plads. Så lister du ud i nattemørket og forsvinder. Hvor går du hen?
September smiler bare uden at sige noget. Det er jo det store spørgsmål. Og hvor kommer du fra, når du overtager Augusts plads, tilføjer jeg utålmodigt, mens jeg drikker kaffe, spiser knækbrød med ost og kaster et blik på uret nederst på PCen. Jo, der er stadig tid!
Du kan umuligt følge mig hele tiden, siger hun så bare. Det gælder om at nyde mig, mens jeg er her. Lige nu er vi sammen. Lige nu sidder vi her og deler ånderum. Jeg kan mærke din tilstedeværelse og du kan mærke min. Vi påvirker hinanden. Vi har gode samtaler. Vi griner og vi græder.
Jamen September, siger jeg og bliver pludselig både lidt vemodig og filosofisk. Filosoffen i mig har kronede dage i denne uge, kan jeg mærke. Hvad så, når du er taget afsted? Tænker du nogle gange på mig? Tænker du på pensionatet og dit værelse på øverste etage? Tænker du på vores samtaler og på, hvordan jeg mon har det? Og kan man virkelig mærke, hvis en god ven sender gode tanker, selvom vedkommende er langt væk?
Den må September lige tænke over, kan jeg se. Hun synker sin kaffe og stirrer lidt ud i luften, inden hendes blik igen falder på mig.
Det tror jeg faktisk. Hvis vi lukker øjnene og mærker efter, kan vi så ikke mærke de gode vibrationer fra langt væk? Kan vi så ikke fornemme, at den anden er til stede, selvom han eller hun ikke er lige her? Det må være godt nok at vide, at den anden findes derude. Godt nok at vide, at man er venner, selvom man ikke hele tiden kan følge op og give lyd. Tror du ikke?
Jooo. Det gør jeg vel. Nogle gange er afstand og himmelrum alt man har. Distance kan være sundt for at skabe kontrast til nærværet. Når man så er sammen, kan man have fokus på hinanden og nyde det unikke i netop den konstellation. Du og jeg!
Afstand og himmelrum. September smager på ordene og har det ligesom jeg. Det lyder godt! Afstand og himmelrum. Der er noget smukt over det. Som at stå ude i mørket en mørk september aften, hvor himlen er klar og kigge op på stjernerne. Stå dér og vide, at du kan se de samme stjerner, hvis det altså er stjerneklart hos dig.

Nu skal du snart af sted! September bliver pludselig praktisk, for det kan hun nemlig godt være. Det er hun langt bedre til end jeg. Drik din kaffe min ven og tag hul på din dag. Lige nu er der ingen afstand mellem os, sådan da, og jeg venter her på dig, når du kommer hjem. Så skal vi holde fredag og weekend. Og det skal vi! Ha' en fornøjelig fredag og send en god tanke til en du holder af!

13 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,
    Sikke et dejligt indlæg. Jeg tror på tankens magt, og håber man på et eller andet plan kan nå hinanden i tankerne. Men jeg har ikke noget videnskab at have det i og måske er det bare ønsketænkning. Men det betyder ikke noget.
    Rigtig god weekend, jeg har aftenvagt i dag og skal arbejde i morgen -SUK
    knus karina

    SvarSlet
  2. Godmorgen Megan, det var smukt at læse. Afstand og himmelrum - jeg tror at vores tanker rækker langt. Hver dag 'telepaterer' vi til Miss Mis, og få minutter efter er hun kommet hjem :-)
    Ha' en rigtig god fredag, klem!

    SvarSlet
  3. Afstand og himmelrum er en god titel til en bog, Megan.... ;-) Ja, jeg tror også på, at man kan nå hinanden, sådan som du skriver. Det har jeg oplevet så mange gange, og det kan ikke altsammen være tilfældigheder...

    God fredag til dig og knus

    SvarSlet
  4. Det var fint skrevet, Lene!
    I går så jeg filmen Iron Road. Kinesere ble lokket til Canada for å arbeide med å legge jernbane for 1 dollar dagen.
    I et fremmed land stirrer ei ung jente på stjernehimmelen og tenker at de samme stjernene kan ses hjemme i Kina. En trøst for henne.

    Du må en fin fredag og god week-end!

    SvarSlet
  5. Avstand og himmelrom..det er tankene som teller. Herlig skrevet Lene....
    God tid om morgenen er et must.
    Nyt dagen og helgen, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  6. Dejlige ord til eftetanke på en fredag i september..
    God weekend.

    SvarSlet
  7. Hvor du har trivelige morgener i selskap med dine losjerende;) Godt å ha slike gode lyttere som kommer med sannhet og gode råd.
    Kos dere sammen denne helga, håper September oppfører seg pent;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Sikke nogen dejlige ord at komme hjem til efter en arbejds dag:-) Ude blæser det meget, lidt små sol og regn indimellem. Rigtig september, men jeg skal ud og nyde det med en løbe tur om lidt.Med dine filosofiske ord i tankerne.
    Jeg har 2 blogs og det andet link lægger jeg til dig i dag. En blog til skriverier og en blog kun om mit løber liv:-)
    Hvis du har lyst til at se forbi.
    God fredag og ikke mindst dejlig weekend til dig.
    Knus

    SvarSlet
  9. Dejlig pointe med at have hinanden i baghovedet selvom distancen er lang, og vi skal være bedre til at tænke på hinanden, simpelthen tænke på både nære og fjerne venner.
    God weekend Lene.

    SvarSlet
  10. Hvorfor skal du på skrivekursus?
    når du skriver så fantastisk i forvejen.
    Hav en fantastisk fredag - og den kommende week-end.
    Klem

    SvarSlet
  11. Vakre og fornuftige ord :-) Skulle ønske jeg var litt mer morgenfugl jeg også ;-)

    Riktig god helg og klem fra Siv

    SvarSlet
  12. tak :) og rigtig god weekend til dig:) knus

    SvarSlet
  13. God bedring med halsen, Lene.
    Det er litt forkjølelse her i huset også.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.