tirsdag den 17. august 2010

Tør tirsdag

Jeg er tilbage som A-menneske. Det kan vist ikke være anderledes. Eftersom jeg står op kl. 05:30 om morgenen, er det helt naturligt, at jeg har behov for at se dyner ved 22-tiden. Men nogle gange synes jeg alligevel aftenen endnu er ung. Som i går. Det var en flot augustaften og høsten var endelig kommet i gang. Desværre var det akut, da kæresten havde opdaget, at rapsen spirer. Nu skulle den høstes og der skulle køres hele natten igennem, hvis det krævede det. Sådan er det! Jeg hentede pizza til de travle herrer i deres traktor og mejetærsker. Og så gjorde jeg mig det behageligt med bog og te. Vaskede noget tøj og hængte det ud. Optimist som jeg er! For det regner da ikke i dag, August!
Jeg tænkte også på at gå aftentur med hundene, men sofa og træthed overmandede mig. Sengen kaldte fra første sal og mørket sænkede sig. Lukkede øjnene og drømte om fjelde og midnatssol. Men da jeg åbnede dem, var det tusmørke og landskabet var fladt derude, domineret af en grøn mejetærsker.
Det eneste norske, jeg nød godt af i går, var min krimi, som jeg næsten er færdig med. Jeg havde skam planer om at læse den færdig i går, men ... så kom søvnen. Jeg faldt i søvn til lyden af landbrugsmaskiner og duften af tung, fugtig raps. Sådan kan det gå. A-mennesket har sin rytme og et arbejde at passe.
Nu er morgenen stået op. Vasketøjet hænger derude på snoren og jeg satser på, at det tørrer i dag. Det vil nemlig også betyde, at høsten kan komme videre og det skal den! August sover længe. Hun har ikke besluttet sig for, om hun er A eller B og det behøver man heller ikke som måned. August gør, som det passer hende. Jeg håber, at det vil passe hende at have en rolig dag her på pensionatet. Slappe af. Ingen regn. Ingen elskov af den slags, der gør marker våde og vasketøj ditto. Bare en helt almindelig tør tirsdag.

5 kommentarer:

  1. Det med den tørre tirsdag er det så som så med her. Jeg ser lige på DMI, at de lover 30 mm - men forhåbentlig holder det tørt, hvor du er, så høsten kan komme i hus.

    Ha' en rigtig dejlig A-dag, Lene... ;-)

    SvarSlet
  2. tja det er som om at sommeren har sluppet sit tag i os, og at man næsten er ved at vænne sig til at sådan er det nu engang. Sommerferien føles allerede som noget, der er 100 år siden... underligt som hverdagen griber ind over én.
    Men sensommer og efterår er også en skøn årstid. Mere rolig synes jeg.
    Håber din kæreste fik høsten i hus. Her høstede landmændene hele søndag nat. Normalt er her helt stille, men søndag nat var der gang i den. Så jeg sendt dig og din kæreste en tanke og håbede din K var igang med det samme.
    God tirsdag til dig
    Knus Karina

    SvarSlet
  3. Jeg krydser alle fingrene for jeres høst - uha, det må være en gyser, hvornår man skal vælge at høste. Men nu er det altså nu ...

    Ha' en dejlig dag, Lene, klem :)

    SvarSlet
  4. Her er det en tørr og varm august tirsdag også. Jeg er ikke A-menneske, men sto opp klokken 7 i dag og ruslet en runde med hundene og det var nesten allerede 20 grader ute. Håper mannfolka kom i mål med høstingen i løpet av natta.

    Jeg har hatt fri i hele sommer, er vel egentelig arbeidsledig. Jeg jobbet som leder for et lite kundesenter, men de flyttet til en annen kant av landet. Jeg fikk tilbud om å bli med, men valgte i å avstå. Så nå må jeg bare finne ut hva jeg vil gjøre...

    Ha en flott dag - klem

    SvarSlet
  5. Velkommen som følger. Det var hyggelig!!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.