søndag den 1. august 2010

Senja


Som tidligere nævnt kan jeg ikke beskrive mit ophold i Nordnorge i bare et indlæg. Jeg har fået så mange oplevelser og set så mange fantastisk smukke steder, at det hele må fordøjes langsomt. Smages på. Genopleves. Stemmer og stemninger. Sol og hav, vind og himmel. Midnatssol. Lys hele døgnet. Fjelde, store og mægtige, langstrakte mod himmel i forskellige former og formationer. Imponerende.
Senja er et af de steder, jeg tænker tilbage på med stor glæde. Det er jo Eirins ø, et sted, hun har fortalt mig om så mange gange. En glad SMS fredag eftermiddag: Nu på vej til Senja! Jeg har tit prøvet at forestille mig den 3 timer lange køretur til hytten. Stop i Finnsnes for proviantering. Videre mod hytte og helga.
Jeg var glad for at få lejlighed til at opleve det selv. Efter et par gode dage i Tromsø og en dejlig tur til Sommarøy, gik turen så til Senja, hvor vi skulle tilbringe en lang weekend. Torsdag eftermiddag drog vi afsted.
Senja er Norges næststørste ø. Man kan enten sejle dertil eller køre over broen, som vi gjorde. Senja har et varieret landskab og kaldes Norge i miniature. Så på Senja fik jeg lov at opleve hele Norge på én gang. Dramatiske fjelde som går lige ned i havet. Idylliske skærgårde og flotte sandstrande. Jow jow, vi var skam også på stranden! Hyggelige småbygder. Senja har det hele, lidt til og meget mere! Jeg kan godt forstå Eirins store kærlighed til stedet!
Under opholdet oplevede vi næsten al slags vejr. Det regnede, men vi fik også sol og varme. Gode timer på terrassen i solen med hver vores bog. Stilhed og frisk luft. Udsigt til fjeld og vand. Kaffe og gode snakke. Små bemærkninger om det vi læste og tanker, der dukkede op.
Fredag var vi på tur det meste af dagen. Kørte nordvestpå og besøgte blandt andet Mefjordvær, en idyllisk fiskerby helt ud til havet. Her kan man kigge ud på evigheden. Vi berigede sanser og maver med et godt måltid på den lokale restaurant. Jeg fik lejlighed til at smage hvalbøf og må indrømme, at det smagte fantastisk godt. Jeg synes man skal smage på lokale specialiteter. Først da har man virkelig været på stedet!
Senja tryller. Frister og forfører. Jeg er fuld af gode minder og indtryk. Aftentur langs vandet, gåtur på stenene tilbage. Fjelde og frisk luft. Den sidste morgen stod jeg tidligere op end de andre og gik en times tur med hunden Cora. Vi to var nemlig blevet fine venner! ;-) Jeg gik langs vandet og drømte om at blive. Tiden fløj afsted. Men skønheden hviler dybt i mig. Jeg drømmer mig tilbage!









9 kommentarer:

  1. Du har virkelig fått med deg en perle fra nord; jeg har aldri vært der, men har hørt mye skryt fra Senja og området rundt.

    Ha en flott søndag i selskap med herr August;)
    klem fra meg;)

    SvarSlet
  2. Det er nogle billeder fra din tur og fra Senja, som helt tager vejret fra én. Så utrolig smukt. :-)
    Dine ord tyder på, at du har fået en oplevelse for livet. Godt for dig. Du er lidt af en eventyrer! :-)
    Knus Katrine

    SvarSlet
  3. Hei kjære deg,
    ser at du har hatt en eventyrlig reise i vårt fantastisk deilige land. Nord norge er jo vakkert. Eirin har vært en flink guide og en god representant for oss nordmenn.
    Senja har jeg ikke fått oppleve (enda).
    Flotte bilder du deler med oss.

    Tusen takk for flotte tips ang. vår ferie i ditt sjarmerende land som vi er blitt veldig glad i. Setter veldig pris på det.

    Klemmer fra meg:-)

    SvarSlet
  4. Høres helt fantastisk ut....jeg har aldri vært på Senja men skjønner det er vakkert der ja... Du beskriver turen meget godt...nesten så jeg "ser" deg og Eirin med hver deres bok....
    Nyt minnene...
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  5. Wauw, sikke dejlige billeder, Lene - og hvalbøf har du smagt, du er modig. Jeg er en bangebuks og ville ikke turde sætte tænderne i sådan en.

    Det var meget spændende at læse, hvad du fortæller.
    Klem og rigtig god sidste feriedag til dig :-)

    SvarSlet
  6. Herlig reiseskildring med flotte bilder! Det høres helt fantastisk ut. Jeg har aldri vært i/på Senja, men jeg har hørt mye skryt om øyen!

    Ja, imorgen starter hverdagen for meg...en ny og spennende hverdag! Jeg tror ikke det har gått opp for meg at jeg begynner å jobbe imorgen!! Håper nærvøsiteten holder seg unna :). Man kunne vel alltid ønske seg mer ferie ja. Du får ta en ny Norgestur neste år :).

    Håper du får en herlig uke...tilbake til hverdagen for din del også :).

    Klem

    SvarSlet
  7. neimen, du har vært i norge jo!!! nydelige bilder av et sted jeg kun har sett på bilder...

    selv kan jeg sove leeenge i august, det er ferie!!!

    klemz

    SvarSlet
  8. Hvor er billederne dog dejlige. Jeg kan godt forstå, at du drømmer dig tilbage... ;-)

    SvarSlet
  9. Den ø lyder til at være helt vidunderlig :)
    Du har virkelig fået Norge ind under huden, Megan :)

    At drømme om at blive, forstår jeg til fulde.
    Sådan følte jeg også, da jeg var i Norge (et par timer under en mellemlanding). Jeg havde en vild lyst til at løbe væk fra den lille lufthavn og ud i naturen for at blive dér :)

    Jeg til Norge igen...
    Det er skønne billeder, du viser fra din ferie. Jeg nyder dem, som jeg nyder vore norske medsøstres :)

    Rigtig dejlig 2. august. Klem til dig :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.