mandag den 9. august 2010

Retrospekt


Jeg var ikke klar over, hvor stor betydning landskabet ville få for mig, da jeg stod og betragtede det. Dér midt i den friske luft under nordligere himmelstrøg. Nu forstår jeg først, hvad indtrykkene har gjort ved mig. Det er som om jeg rammes på ny. Rammes af voldsomheden, den storslåede natur og alle de indtryk, jeg har fået serveret. Jeg drømmer også om det om natten. Brudstykker af farver og former dukker op, infiltrerer sig i min drømmeverden og giver mig billeder, som igen må fortolkes og forstås.
Det får mig til at tænke på, at vi aldrig på forhånd kan vide, hvad en oplevelse gør ved os. Et møde. En afsked. Betydningen forstår vi først langt senere. Hvor dybt, hvor meget, hvor inderligt. Men forstår vi også hvorfor? I retrospekt?



7 kommentarer:

  1. Hej Megan

    Jeg har ofte selv syntes at jeg var underlig, fordi jeg ikke rigtig blev påvirket, eller kunne tage oplevelserne ind. Har spekuleret på om jeg var en kold skid ;) ?
    Men så senere kunne jeg mærke at oplevelserne gjorde indtryk på godt og ondt.
    Måske kræver de rigtig store oplevelser tid?
    Knus og sikke flotte billeder!!!
    Karina

    SvarSlet
  2. Karina, det er stort set sådan, jeg har det - har jeg opdaget! :-) Jeg var meget fascineret af Nord Norge og det storslåede landskab, af fjelde, hav og høj himmel. Frisk luft og en natur, der siger spar to! Men først nu mærker jeg rigtig, i hvor høj grad det har påvirket mig og hvor "smittet" jeg er.
    Jeg tror du har helt ret i, at de helt store oplevelser kræver tid. De skal fordøjes og forstås og kommer glidende tilbage i bølger af enorm styrke.
    En god erkendelse på en mandag ;-)

    Knus til dig!

    SvarSlet
  3. Det er rigtigt Lene, jeg tror at det er derfor det er så svært at være tilstede i nuet i alle livets forhold, noget skal lige fordøjes først og det kan i nogle tilfælde vare et stykke tid inden det bliver det alt efter oplevelsen.
    God aften.

    SvarSlet
  4. Jeg tror også, at mange oplevelser først giver mening og "falder på plads" senere. Men mon ikke man kan lære at fange oplevelsen, når den er der? Det tror jeg lidt på... :-)

    SvarSlet
  5. Så fina semesterbilder hos dej också. Visst är det ett vackert naboland vi har.
    Skulle gärna besöka nabolandet i söder också, som har en helt annan natur. Är länge sedan sist jag var där.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvarSlet
  6. Eg lever i denne draumen:

    Det er den draumen

    Det er den draumen me ber på
    at noko vidunderlig skal skje,
    at det må skje -
    at tidi skal opna seg,
    at hjarta skal opna seg,
    at dører skal opna seg,
    at kjeldor skal springa -
    at draumen skal opna seg,
    at me ei morgonstund skal glida inn
    på ein våg me ikkje har visst um.

    - Olav H. Hauge -

    SvarSlet
  7. Tak Tutta, det er utroligt smukke og bevægende ord! :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.