tirsdag den 10. august 2010

Rejsen


I dag skinner solen og himlen er næsten blå. August er i godt humør og spreder hygge lige fra morgenstunden. Hun er endda så optimistisk, at hun godt tør love kæresten høstvejr i eftermiddag. Den lader ellers vente på sig, høsten. Men tiden kommer, siger August bare og nikker indforstået til mig. Nogle ting tager bare tid. Kornet skal modnes. Når man planter et frø, så starter det med handlingen. Siden en spire og så ... ?
August er filosofisk anlagt i dag. Man kan se på hende, at hun tænker over tingene. Som om hun er lige på nippet til at sige noget meget klogt. Jeg betragter hende nysgerrigt og næsten en smule utålmodigt, for jeg er meget lydhør overfor visdom ikke mindst i dag. Jeg har brug for noget, som kan sende mig videre på min vej.
Okay, August, siger jeg så og bryder tavsheden. Sig noget klogt til mig! Hvad skal jeg gøre i dag, så min dag bliver god hele vejen igennem. Hvilken vej skal jeg gå? Skal jeg dreje til højre eller venstre, når jeg når ud for enden?
August smiler. Du har stor tillid til mig, siger hun. Hvad får dig til at tro, at jeg har svaret til dig?
Det er jo din måned, svarer jeg uanfægtet. Det er dig, som sidder ved roret lige nu. Din måned med lidt ustadigt vejr, høsten og rejsen mod efteråret, der er lige så uundgåelig som altid.
Rejsen mod efteråret? August ler bare. Ligegyldigt hvilken måned, du befinder dig i og hvem du har boende på pensionatet, så skal du vide, at det altid er dig selv, som sidder ved roret. Dig, som har ansvaret for dit liv! Jeg er her hos dig lige nu for at give dig retningsmulighed. Jeg er en del af årstiden, af sensommeren og vel også den eftertænksomhed, som følger i kølvandet på sommeren og ferien, som nu er slut. Jeg forlader dig, når September kommer og så ses vi til næste år ved samme tid. Noget jeg ser ekstra meget frem til, tilføjer hun, for du har jo ¨gode planer. Spændende at se, hvor du er og hvor langt du er nået til den tid!
August har ret. Livet er en rejse. Der er den ydre rejse, de skridt, vi tager hver eneste dag og de beslutninger, vi træffer. Højre, venstre, fremad eller bagud. Man kan sagtens fortryde og træde et skridt tilbage. Anskue det hele med nye øjne eller de samme øjne, som bare er blevet lidt klogere. Og der er den indre rejse, som former os hver eneste dag. Den vej, vi har taget og de mennesker, vi møder sætter aftryk og fodspor i krop og sjæl. Gør os både klogere og rigere. Når vi tør give og tage imod.
Livet er en rejse og jeg er på vej. Jeg kender ikke destinationen men ved, at selve rejsen, processen, er det, det handler om. Hvis jeg følger mit hjerte, min intuition og gør det, som jeg kan mærke er godt for mig, så vil jeg ikke blive skuffet. Jeg må bestige bjerge og gå langt i dybe dale. Jeg må ned for at komme op. Men hvis jeg holder ud og holder ved det, jeg tror på, så kan jeg se mit mål i det fjerne som en oase i ørkenen. Så er jeg tæt på mig!

5 kommentarer:

  1. Dejligt tekst, Megan - ja hvis vi følger vores hjerte, vores intuition, er vi på rette vej. Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  2. Du skriver så utrolig godt Lene.....ja livet er en reise og vi sitter selv ved roret:) Tror august også mener det:)
    Ha en flott dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig "samtale" du og August fører! Når man træffer et tilvalg, vælger man også noget frem....! Heldigt at man også kan vælge om.
    God dag til dig og August i det skønne høstvejr, Betina.

    SvarSlet
  4. Å ja! Livet er ei reise på godt og ondt!Du er utruleg på å skrive kjære venn! Lykke til med dagens reise!

    Klem

    SvarSlet
  5. Ja det har været en skøn august dag. God aften til dig - knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.