torsdag den 19. august 2010

Mosekonen og mig

Det er atter morgen på pensionatet. Her sidder jeg over kaffen efter en frisk gåtur med hundene. Mosekonen var også stået op og havde gang i sin helt specielle morgenbryg. Jeg overvejede at råbe til hende, om hun ikke kunne lave en magisk trylledrik, som kunne tiltrække solen og jage regnen væk, men jeg tror ikke, at hun ville have hørt mig. Hun var dybt koncentreret og indhyllet i sin morgendis. Det siges at den bryggende mosekone er i familie med elverfolkene. Egentlig har hun vist mest travlt lidt senere på året, for hendes bryg er åbenbart et gammelt begreb for en slags tåge, som optræder i det sene efterår ved tusmørke. Det opstår, når det er vindstille og temperaturen pludselig falder efter en varm dag. Nej, så var det nok ikke mosekonen, som var på spil her for lidt siden. Det var nok en anden af elverfolket. Måske skulle man præsentere sig næste gang. Tænk nu, hvis det gode elverfolk har indflydelse på vejret?
Vejret ja. Det regner og regner. Kæresten, som jo også er landmand, er mildest talt fortvivlet. Nu begynder kornet at spire og indtil videre har de ikke haft en chance for at få det i hus. Det hele er bare vådt i vådt. Vejrudsigten har ingen nåde. Der er regn på programmet så langt frem den rækker!
August tier stille. Hun ved godt, at regnen er faldet hovedkulds for hende. Kærligheden er stærk og regnen er trofast. Hendes popularitet blandt månederne falder. Nå ja, måske bliver jeg ikke årets måned! Sådan sagde hun i går, da hun gik ud i vejret og mødte sin kærlighed på halvvejen. På samme vej som jeg løb eftermiddagstur med Keeva. Jeg havde jo besluttet mig for det! Himlen var sort og alt kunne ske, men faktisk kom der kun ganske lidt regn. Vi fik løbet 8 kilometer og det gjorde utroligt godt. Gode ben, god fart og en dejlig følelse af velvære, mens løbeskoene ramte vandpytter, så vandet sprøjtede.
I går oplevede jeg at energien for alvor kom ved 6 kilometer. Yes! Det tegner godt og Keeva var også helt i sit es. Vi er tæt på de 10 kilometer, Keeva! Gad vide hvordan DHL stafetten i Jylland mon gik? Karina var jo afsted. Men det hører vi nok nærmere om i dag!
Mosekonen eller hvem det nu var af elverfolket, som lavede morgenkomplet, er forsvundet i horisonten. Noget, der minder om en sol, der står op, kommer til syne på himlen. Et dybt orange lys blander sig med skydækket. Mon der kommer mere regn i dag? Jeg lader spørgsmålet svæve mellem himmel og jord. Det der skal ske, vil ske. Jeg ved godt, hvad der skal ske med min dag. Jeg skal ud i den. Lige om lidt.

Billedet er lånt på dmi.dk

5 kommentarer:

  1. Godmorgen, Lene - jeg holder meget af synet af mosekonebryg, dette lidt mystiske tågeslør ... Her hos mig skinner solen, og det er virkelig trist for din landmand, at han ikke kan komme til at høste.
    Jeg vil cykle mig en lang tur og prøve mine nye cykelcomputer :-)
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  2. FOR et nydelig bilde :-) håper sola etterhvert gjorde din dag lys og varm :-)

    SvarSlet
  3. Jeg måtte også ut en morgen i ferien og ta bilde av morgentåken som lå som et slør foran trærne - vakker og trolsk stemning :-)

    Krysser fingrene for at regnet snart gir seg, slik at dere kan få kornet i hus

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  4. Når jeg leser innlegget blir jeg helt lei på din mann sine vegne... Håper regnet snart gir seg og dere får noen fine augustdager slik vi har for tiden(Juhuuuu! 4. dagen med finevær!!) :)

    Ha en finfin dag. kjære deg!
    Klem

    SvarSlet
  5. Utrolig flott bilde!!
    Jeg er enig i at regnet godt kan ta seg en pause nå! Det regner nemlig mye her også for tiden :( Vi vil ha MER SOMMER!!!

    God helg :)
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.