onsdag den 4. august 2010

Morgendrømme og August


Fiskerbåde på stranden ved Vesterhavet. Stedet er Thy. Taget i sommerferien, som nu ligger bag mig. Mens jeg gik morgentur med hundene, forestillede jeg mig at være dér lige nu. I mit hus. Morgentur på stranden og dagen langstrakt foran mig. Jeg kunne sidde dér og skrive. Stilhed og fordybelse. Og om eftermiddagen køre en tur, ud til havet, se på fiskerbåde og købe frisk fisk med hjem til middagen.
Drømme kan man jo altid! Jeg synes, at det er svært at komme i gang med hverdagen og de rutiner, jeg egentlig har mest lyst til at kaste i havet. Jeg husker mig selv på, at ting tar' tid og enhver rejse starter med det første skridt. Ja, faktisk starter den allerede ved beslutningen om at tage skridtet.
August er også på rejse. Lige nu bor hun her på pensionatet. Sidder sammen med mig over morgenkaffen og puster til mine gløder. Tidligere var det nemlig sådan, at August og jeg holdt ferie sammen. Dengang jeg selv bestemte, hvornår jeg ville have ferie. Der er noget over August. Over sensommeren og over at vente til alle andre kommer tilbage fra ferie. Godt nok bliver det tidligere mørkt, men jeg har nydt mange august-ferie-nætter med et glas vin under en smuk stjernehimmel. Siddet på stranden på Mols og kigget op i evigheden.
Næste år kan vi måske rejse sammen, nikker August. Det var så hyggeligt dengang! Men ved du hvad? Jeg har stadig masser af gode timer at byde på. Solskin, sensommer, høst. Gyldne farver og ja, stjernehimmel! Lad os tage i sommerhus den kommende weekend. Pakke bil og hunde og køre afsted allerede fredag. Lyder det som en plan?
Og det synes jeg. En rigtig god plan! Jeg glæder mig allerede. Små udflugter er ikke at kimse af. Man maler jo selv sin dag - og sin weekend!

2 kommentarer:

  1. Ja, august er en deilig måned, akkurat slik du beskriver den:)
    Weekenden din høres herlig ut:)
    Ha en flott august-dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Jeg trodde August var maskulin....jeg må revurdere; men det er bestemt en maskulin kvinne:D
    Du beskriver henne ihvertfall på en måte som gjør at vi blir litt glad i henne, tross skepsisen før møtet med henne...

    Ha en god dag og klem fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.