onsdag den 11. august 2010

Læseaften og høst


Jeg synes efterhånden at man kan mærke, at vi er på vej mod efteråret. Aftenerne er køligere på en anden måde. Mørket kommer tidligere. Jeg sad udenfor med aftensmad og bog i går, men måtte trække indendøre, så snart jeg havde spist. Jeg tændte stearinlys og satte mig godt til rette med en kop te og min bog. Tænkte på, at jeg skal have flere af den slags læseaftener i løbet af eferåret og vinteren. Ingen grund til altid automatisk at tænde for fjernsynet. Ofte slukker jeg jo igen. Og man behøver altså kun at se nyhederne én gang!
Jeg har købt lidt forskellige bøger, som jeg glæder mig til at læse de næste måneder. Bøger, som skal ledsage mig ind i efteråret og holde mig med selskab de kølige aftener med te og stearinlys. Historier, som jeg glæder mig til at stifte bekendtskab med. Nogle er anbefalinger fra veninder, andre er nogen, jeg selv er faldet over og som har fristet af den ene eller anden grund. Der er både danske, engelske og norske bøger!
Det var godt bare at sidde og læse. Stilhed og en duft af høst gennem det stadigt åbne vindue. Lyden af mejetærskeren i det fjerne. Kæresten og Co. er i fuld gang med høsten, men regnen driller. I dag har han fødselsdag, kæresten, og vejret er tungt og vådt. Der er mere regn i luften. Det betyder selvfølgelig, at vi kan hygge os med en god middag i aften, men af erfaring ved jeg, at det ville være meget bedre, hvis det blev høstvejr. Det er den bedste gave, han kan få. Så kan vi altid tage hygge-revance senere hen.

Stort tillykke. Så håber vi bare på HØSTVEJR!

12 kommentarer:

  1. Ja, lad os håbe på høstvejr, men DMI fortæller om regnvejrsdage desværre. Måske tager de fejl - eller måske bliver det ikke så slemt, som de antager (18 mm i morgen, bvadr!)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg tror desværre også, at det er indendørs læsevejr i dag... og du har så ret i, at man ikke behøver nyhederne mere end én gang :)

    Hvilke titler er på dit efterårsprogram? Måske man kunne blive inspireret?

    God onsdag til dig fra mig!

    SvarSlet
  3. Gratulerer med dagen til kjæresten:)
    Jeg tviholder på sommeren...vi har fortsatt lyse kvelder her...men temperaturen er ikke den beste. Tv ser vi ikke på, hører på radio og ser utover havet:)
    Ha en flott dag Lene, kos dere med en bedre middag ikveld, knus:)

    SvarSlet
  4. Kære Lene Tillykke med Peter. Godt at slukke for det der tidskrævende monster med antennestik. En hilsen til din fødselar.

    SvarSlet
  5. Tillykke med din kæreste, Lene! Det lyder rigtig dejligt med din læseaften! Her nyder vi også tit bare at sidde og læse begge to, og vi åbner næsten aldrig for fjernsynet.

    Vi har heldigvis stadig sommertemperaturer, selv om aftenerne er ved at være mørke. Jeg håber, du fortæller, hvis du læser noget, du er begejstret for. Klem og en god aften til dig!

    SvarSlet
  6. Tillykke med kærestens fødselsdag :) Ja hvilke bøger har du anskaffet dig? Vi har vist tidligere læst de samme bøger så kom endelig med gode idéer til læsestof. Knus og god aften ;)

    SvarSlet
  7. Til jer, som er interesserede i bøgerne på min liste :-) Der er bl.a.

    Kate Morton - The Forgotten Garden
    Victoria Hislop - The Island + The Return
    Elizabeth Edmondson - The Villy in Italy
    Jørn Lier Horst - Nattmannen
    Henning Mankel - Den urolige Mand
    Jo Nesbø - Snemanden

    samt et par bøger om selvudvikling. Der kommer uden tvivl flere til listen! ;-)

    SvarSlet
  8. Vi har da mye koselig å se frem til når høsten kommer også - selv om jeg kjenner at jeg tviholder på sommeren :-)

    Har du lest boka "Den lukkede bok" av den danske forfatteren Jette A. Kaasbøl? Den anbefaler jeg altså.

    Ha en flott sensommerkveld og klem fra Siv

    SvarSlet
  9. Vejret i dag var da heller ikke til andet end bøger, sofa, tændte stearinlys og en lille lur. :-) Regnen kom og gik, og jeg kom heller ikke ud i løbeskoene.
    Jeg elsker også lugten af modent korn, som er klar. Det var tydeligt i dag på vej hjem på cykel.
    Tillykke med kæresten. Håber I havde en hyggelig aften, hvor han blev fejret. :-)
    Knus Katrine

    SvarSlet
  10. Jeg elsker at det har blitt mørkere på kveldene - elsker mørke kvelder. Da kan jeg trekke meg tilbake, tenne stearinlys og forsvinne i bøkene mine. Leser du kun krim? Jeg leser mye krim, mye norsk krim faktisk:

    Unni Lindell
    Anne Holt
    Tor Åge Bringsværd
    Jo Nesbø (som du)
    ...og flere

    Men det er ikke de som er mine favorittforfattere. Jeg anbefaler John Irving på det varmeste - og det er også spennende. Han har utrolig bra måte å skrive på og det så hverdagslig, absurd, mørkt og med en dose humor. Du har helt sikkert hørt om han eller kanskje til og med lest noen av hans bøker. Da hans siste bok "Siste natt i Twisted River" kom i vår, var jeg helt gira. De kan være ganske "tunge" til å begynne med, men man blir hekta og ønsker at den aldri skal ta slutt. De mest kjente bøkene hans er vel:

    -The word according to Garp
    -The Cider House Rules
    -A prayer for Owen Meany

    Fantasktiske bøker... I tillegg vil jeg absolutt anbefale at du prøver å lese en, gjerne flere bøker av Lars Saabye Christensen. Det er en norsk forfatter og jeg synes han skriver fabelaktige bøker, han kommer med ei ny bok nå og jeg gleder meg til den dumper i postkassa mi. Jeg kunne ramset opp en mengde med gode bøker, men tror nok jeg har ramset opp mer enn nok... hehe

    Ønsker deg ei god natt. klem

    SvarSlet
  11. Det koster altså mange penge at hente kornet vådt ind, med al den energi der skal bruges til at tørre det, men det koster også at lade det stå og blive for modent, så det er pest eller kolera Lene, en skam at din mand ikke skulle opleve tørvejr på sin fødselsdag.
    Med hensyn til læsningen er der bare ikke noget bedre end en god bog.

    SvarSlet
  12. Stort tillykke med kæresten.
    Høstvejret bliver vist ikke bedre de næste par dage. Her lover de regn med torden, men trods det må du og kæresten ha en rigtig god torsdag:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.