onsdag den 25. august 2010

Litterær Kartoffeltærteklub

Jeg burde vise et efterårsagtigt billede af blade, der blæses af træer. Træer, der blæses omkuld. Det vil jeg blæse på! Jeg vælger i stedet at vise et sommerbillede fra Sommarøya, Norge. Sådan så det ud. Skønhed så langt øjet rakte. Vand og fjeld og klar blå himmel. Det føles som i et andet liv!
Det er aften på pensionatet. Landmanden er HELDIGVIS ude og høste. Det blæsende og faktisk ret solrige vejr har givet mulighed for at få lidt mere høst i hus og der køres på livet løs. De hepper fra sidelinjen, byboen og hundene. Ja, August hepper faktisk også! Hun har, siger hun, slået op med regnen og slipper ham aldrig ind i sit liv mere. Men ved vi erfarne kvinder ikke, hvad forelskelse kan gøre ved en? Hvad søde ord hvisket i øret kan forårsage? Jeg vælger dog at tro på August. Hun er trods alt min gæst på pensionatet nogle dage endnu. Ydermere kommer hun jo igen til næste år. Så jeg tror hende. Jeg nikker og smiler og siger: God beslutning, August. Du gør det helt rigtige, min ven. Ja, jeg kalder hende sågar min ven. For man skal kunne tilgive sine venner! Så vi giver hinanden et knus og taler temmeligt grimt om regnen. Sådan en gang onsdags-aften kvindesladder! Senere laver vi te og læser i vores bøger. Jeg er på Guernsey i øjeblikket i en fortryllende fortælling om Guernseys Litterære Kartoffeltærteklub. Bogen er skrevet af Mary Ann Shaffer. En bog fyldt med gode breve. Lutter breve former historien, som er vældig fængende. Jo, der skal læses og drikkes te lidt senere, skal der! Vi har vores egen litterære klub, August og jeg.
Aimee har haft en fin fødselsdag, skal jeg hilse og sige. Hun takker for alle de fine hilsener! :-) Hun har fået flere stykker legetøj og vi har gået tur af markvejen, mens vinden susede os om ørerne. Og så har hun spist ekstra lækker mad. Det er jo ikke hver dag, man bliver 2 år!
Dagen går på hæld. Og snart vil jeg hælde te op, synke omkuld i sofaen og overgive mig til den litterære kartoffeltærteklub. 

August og jeg ønsker alle en fornøjelig onsdag aften! Tænd et stearinlys (og be om godt høstvejr i morgen!).

7 kommentarer:

  1. God aftenhygge med en dejlig bog, jeg nød hver en side :-)

    SvarSlet
  2. Pyha, hvor er det godt at læse, at din kæreste har kunnet høste i dag! Blæsten har sikkert kunnet tørre kornet i løbet af kort tid.

    Dejligt at I har haft en god fødselsdag - nej, det er ikke hver dag, man bliver 2 år ;O)
    Klem og god læselyst i sofaen!

    SvarSlet
  3. Tillykke med Aimee.
    Vi høster også - det er så dejligt. Min mand meddelte mig for et par timer siden, at hvis duggen falder sent inat og imorgen nat - og det ikke regner, bliver vi færdige på fredag!!!! håber, håber, håber.

    God læselyst, klem Betina.

    SvarSlet
  4. Guri så eg koser meg med å lese det du skriver, det er morsomt , eg blir "lystig". Du må aldrig slutte å skrive !
    Ha ein fin kveld :))

    SvarSlet
  5. Den boka har jeg hørt om, og den står på lista mi over bøker jeg skal lese :-)

    Klem fra Siv

    SvarSlet
  6. Her i området har efteråret kæmpet for at vinde terræn, mens August og den sidste rest af sommeren kæmper for at holde fast. Resultat: en stormagtig blæst af efterårsagtig karakter med sommerlige temperaturer. Sikken en!
    Tak for bogtip. Kan du ikke gøre det til en månedlig tilbagevendende aktivitet? Sådan at anbefale bøger....Ville være skønt.
    Knus og god hygge-aften
    Katrine

    SvarSlet
  7. Katrine, du kan tro at jeg nok skal anbefale gode bøger, jeg læser og har læst ;-) Jeg har en lang liste til efteråret og har lige bestilt flere. Elsker bøger. Må se at få mig et bibliotek!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.