tirsdag den 3. august 2010

Lidt om læsning


Det er stadig sommer, selvom sommerferien for mit vedkommende er forbi. Jeg læser krimier lidt endnu. Men jeg har været på amazon.co.uk og købt lidt bøger til det kommende efterår. Engelske romaner, som jeg altid læser på engelsk.

Nu har jeg udvidet min læsning på originalsproget. Jeg læser norske krimier på norsk! I lufthavnen i Oslo på vej tilbage fra Tromsø og min dejlige ferie i Nord Norge, købte jeg to krimier på norsk skrevet af Jørn Lier Horst og som foregår i Larvik. Jeg har ikke læst bøger på norsk før, men nu har jeg jo efterhånden fået en del øvelse udi i det norske gennem min norske blogvenner. Og jeg har talt og skrevet med Eirin. Jeg var spændt på, hvordan det ville være at læse bog på norsk, men det er helt greit! Efter et par sider glemte jeg helt, at det var norsk, jeg læste og er nu opslugt af bogen, som er vældig spændende. Og når jeg er færdig med den, har jeg endnu en roman af samme forfatter. Nattmannen. Det var tilfældigt at det blev to bøger af samme forfatter, som jeg ikke kendte spor til i forvejen, men det tegner godt. Jørn Lier Horst er både politimand og forfatter, så han ved, hvad han skriver om. På norsk!

Jeg overvejer nu, om jeg fremover også skal læse svenske bøger på svensk. Der er noget fint ved at læse på originalsproget og direkte, som forfatteren har skrevet ordene. Det nyder jeg meget på engelsk og nu også på norsk!

Har du læst nogle gode bøger i ferien?

8 kommentarer:

  1. Så bra at det går greit å lese norske bøker:) Ja, bloggvenner fra andre land hjelper på språkforståelse. Jeg synes dansk er lettere å lese enn svensk. Men i samtale forstår jeg svensk bedre...?!
    Lite bøker her...kun aviser...
    Ha en flott dag, her er det fare for sol:)
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  2. Du er så sej du læser på norsk. Svensk tror jeg er svært....
    Ja jeg har jo læst gode bøger i ferien og jeg har virkelig nydt at komme igang igen, - manglende læsning=manglende livskvalitet!
    Igår blev jeg færdig med Kapgang, som bare blev bedre og bedre, og sådan én der rør mit hjerte.
    Håber det går godt på jobbet, jeg skal igang i morgen :(
    Knus Karina

    SvarSlet
  3. Jeg troede jeg skulle læse meget, men med små børn, er et svært at beregne.
    Men jeg mangler kun små 100 sider i Elsebeth Egholm's Selvrisiko. Den er ok, men jeg havde håbet at jeg kunne have læst mindst 2 bøger denne ferie :0)

    SvarSlet
  4. Du kaster dig bare ud i det med de forskellige sprog. :-) Det er forunderligt, som man kan tabe sig selv i en bog og "glemme", at det er på et andet sprog. Hjernen er en fantastisk størrelse. Men sindet skal også være åbent for det, og det er dit! ;-D
    Jeg har fået læst en del. Men det gør jeg altid. Kan ikke uden. Er i gang med Flaskepost fra P. (efter inspiration hos dig) og har læst de to første på hver et par dage. Men jeg er næsten heller ikke til at komme i kontakt med. Så har jeg læst Gift af Elizabeth George, Yoga - eller kunsten at vedligeholde sin mentale sundhed. Begyndte på Skumfiduser til morgenmad, men den fængede ikke helt, fordi jeg har i krimi-mode hos Jussi.
    Det hyggelige ved alle titler er, at jeg har "fundet" dem hos de bloggere, som jeg følger med i. :-) Dejligt med inspiration.
    God dag til dig.
    Knus Katrine :-)

    SvarSlet
  5. Hvor ville jeg gerne kunne læse bøger på originalsproget, men der må jeg nok stå af Lene, men ingen tvivl om at det er det bedste, der går altid noget tabt ved oversættelsen.

    SvarSlet
  6. Dansk og norsk er nært beslektet i skriftspråket, så jeg leser alltid danske bruksanvisninger hvis norske ikke finnes:) Svensk er også greit og enklere å forstå muntlig sett;)
    Oi, hvor vi er språkmektige;D
    Ha en flott kveld og klem;)

    SvarSlet
  7. Jeg læser næsten kun engelske bøger - meget naturligt, fordi jeg har tid til at ose i bogbutikker derovre, men næsten aldrig her....

    Da jeg gik i skole, havde jeg en norsk veninde, der lånte mig alle sine norske bøger. Jeg fandt ud af, at det ikke var så svært endda. Nu læser jeg også gerne bøger på svensk - blandt andet krimier af Jan Mårtenson, der er vældig hyggelige... ;-)

    SvarSlet
  8. Hvor var det et smukt indlæg om Tågetroldene - tak for det.
    Jeg plejer at læse stort set alt, som jeg kan få fat i, men denne sommer er gået med læsning og projektopgave til min uddannelse som hypnoterapeut. Men det er også meget spændende.
    God onsdag til dig Lene:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.