torsdag den 26. august 2010

Kaffe og chokoladekiks

Dagen tog en uventet drejning. Faktisk en noget kølig drejning, for jeg måtte tage iskoldt brusebad i morges. Så bliver man vågen! Vores fyr var gået i stykker. Landmanden ringede efter fyrmanden, men eftersom landmanden har travlt i marken, måtte jeg springe til.  Det betød, at jeg kørte fra arbejde ved middagstid for at tage imod fyrmanden. Eller hvad sådan en reparatør nu hedder. Nu har han fixet fyret og jeg arbejder hjemme resten af dagen. Og drikker kaffe og spiser chokoladekiks!
Hm, tænker du måske, forleden skrev hun om de sunde egenskaber ved grøn te. Nu drikker hun kaffe og spiser sågar kiks til. Kiks med chokolade også kaldet chokoladekiks. Er der noget som helst sundt ved det?
Men sørme så! 3 kopper kaffe om dagen skulle gøre os endnu sundere. Det var ikke spor svært at finde gode argumenter for at drikke kaffe. Kaffe med måde vel at mærke. Sådan er det jo med alting. For meget og for lidt ...
Kaffe beskytter mod kræft. Forskerne har flere gange fremhævet kaffens høje indhold af antioxidanter som en af de meget positive egenskaber. En af de vigtigste antioxidanter er chlorogensyre, der generelt menes at kunne beskytte mod kræft. Kaffe skulle også hjælpe mod sukkersyge (Diabetes II) og i øvrigt kunne hjælpe med at holde den slanke linje.
Godt så, tænker jeg. Her sidder jeg jo så og drikker kaffe med god samvittighed. Bliver ovenikøbet slankere af det. Men, hvad så med chokoladekiksene? Hvad siger forskerne mon om dem? Jeg siger at de er sunde for sjælen. I små mængder og med en god kop kaffe til. Og jeg skal jo ud og løbe senere i dag. Så forbrænder jeg dem helt sikkert  :-)

Tilbage til arbejdet ... ha' en fortsat dejlig torsdag.

12 kommentarer:

  1. Iskoldt brusebad lyder ikke spor rart.
    Jeg har lige været en lang tur ved stranden og sad og så over på det sted hvor vinterbaderne dyrker badningen, når der er is på vandet. Uha, siger jeg bare...
    Kaffe og chokoladekiks - ganske inspirerende. Det vil jeg også ha.
    Hav en herlig arbejdhjemmeeftermiddag.

    SvarSlet
  2. kaffe er godt uansett..
    takk fro hyggelig hilsen, klem,magny

    SvarSlet
  3. Mmmm:) Tror jeg tar første fly ned til deilig kaffe og kjeks;) Godt for sjela. og det som er godt for sjela tror jeg er godt for resten av kroppen også! :)
    Ha en fin dag med god samvittighet!:)

    Klem

    SvarSlet
  4. Hei,
    og takk for hyggelig besøk og kommentar på bloggen min. :)
    Er innom her på en gjenvisitt.

    Jeg er "kaffekjærring" med stor K! ;)
    Og siden jeg har blodtype A så drikker jeg den med god samvittighet. Det er spesielt godt for meg, ifølge Blodtypedietten. ;)

    Jeg anbefaler et besøk i Botanisk hage, om du reiser til Tromsø igjen en gang, ja.
    Jeg var i Tromsø for første gang i sommer og virkelig koste meg. Fikk til og med oppleve midnattsolen. Magisk... :)

    For 2 år siden besøkte jeg Jesperhus Blomsterpark i ditt hjemland.
    Der var det vakkert også. :)

    Ha en fin kveld i deilig Danmark! :)

    SvarSlet
  5. På reise i ord og stemninger...
    Herlig! :))

    SvarSlet
  6. for en start på dagen.. og så fyr som er i stykker :(( ikke særlig morsomt (rart)..

    kaffe, ja det skal vi have.. minst 4 kopper om dagen!! ellers er det ingen dag å nevne :))

    jeg håper Jers fyr er oppegående og at der er varmt vand nu :)

    ha´en dejlig aften.. knus

    SvarSlet
  7. Desværre er fyret gået i stykker igen! Arggg! De har ikke døgnvagt i øjeblikket, så jeg kan se frem til et koldt brusebad igen i morgen. Vågen bliver man, men det er ingen blid "vækkelse" ;-)

    Knus og go' aften til jer alle!

    SvarSlet
  8. Dér sætter jeg grænsen! Iskoldt bad går jeg simpelthen ikke i fra start, men jeg slutter altid af med det kolde efter det varme :)
    Jeg ville i stedet koge nogle liter vand og etagebade, hvis uheldet er ude. Jeg håber for dig, at I får fat i fyrmanden senere i aften :)

    Yes, we can sleep when we are dead :)

    Dejlig aften til dig, Lene :-)

    SvarSlet
  9. hehe, du forbrenner det helt sikkert ja:) Kaffe er jeg avhengig av...om morgenen! 2-3 kopper men da er det nok:)
    Så synd at det har gått istykker igjen....du får varme vann og ta en rundvask....og leke at du er på en hytte:))
    Ha en fin kveld Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  10. Uhm kaffe og chokoladekiks - uanset om det er sundt eller ej smager det bare godt :-)
    træls med det kolde bad - har selv prøvet det en del gange da vi har et KÆMPE halmfyr der skal levere varme til 2 gårde, grisene og kyllingerne. Vores hus ligger længst væk på ledning, derfor mærker vi som de første hvis noget er gået galt..!!!! I hate it!!!

    God aften alligevel, BEtina.

    SvarSlet
  11. Det er en rigtig god plan - den med chokoladekiksene og løbe kalorierne af bagefter. Den kan jeg helt tilslutte mig... ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.