søndag den 1. august 2010

Gaven


Hej med jer! August trådte ind i haven ved midnatstid og Juli smuttede ligeså stille ud af havelågen og forsvandt i sommermørket. For engangs skyld var jeg vågen, da en ny gæst flyttede ind på pensionatet. Vi havde gæster og sad i haven hele aftenen. Lavede bål i fyrfadet og rykkede tættere på varmen. Lod os forføre af gløder, ild og aske og en dejlig sommeraften, hvor man endelig kunne blive siddende i al evighed. Desværre kom regnen i kølvandet på August og tvang os indendøre. August hilste høfligt på og forsvandt så op af trappen til det værelse, hvor hun skal bo den næste måneds tid. Hendes måned. Hun rumsterede lidt rundt og så blev der stille. Gæsterne kørte hjem og vi gik i seng.
Jeg er blevet lidt af et B-menneske i min ferie. Det var nemt i Nordnorge, lys hele døgnet og endda midnatssol rykkede ved min rytme. Det føltes helt naturligt at gå tur ved 23-tiden. Jeg var ikke træt, når Eirin og jeg sad og så krimi ved midnatstid og gættede på "who's done it". Men nu! Nu banker hverdagen på. Jeg må forsøge at komme tilbage i min gamle rytme, men jeg ved, at jeg nemt kan lave om på den, så længe jeg har en regelmæssigt rytme. Og når mine planer realiseres, så står jeg ikke op før en vis herre får sko på!
Nu er det morgen, og både August, kæresten og jeg er stået op. Morgenmaden smager godt, men vi sidder indendørs, for vejret er noget ustadigt derude. Tvivlsomt om vasketøjet er tørt. August, som egentlig hedder Augusta, men synes bedre om den korte version, smiler og siger at hun er glad for at være her. Vi skal nok få det hyggeligt, siger hun. Vi skal genopfriske gamle minder og opleve nye ting sammen.
Og lad være at se så trist ud ved tanken om arbejde og pligter! Hun banker i bordet. Det er nu du begynder din vej videre. Det er nu, du samler tanker og kræfter, gode intentioner og bruger den gave, du har fået. Den gave vil bringe dig videre mod det, du går og drømmer om. Klog ser hun ud, som hun sidder der over kaffe og grovboller. August er klar til at hjælpe mig på vej. Sprudlende af optimisme og tro på, at man selv er herre over sit liv. Over at give det retning og mening. Gøre det, man er bedst til. Gøre det, man er sat i verden til at gøre.
Gaven, nikker hun. Du ved godt, hvad din gave er. Tag imod den og brug den. Så skal du bare se løjer.

3 kommentarer:

  1. Bål er bare skønt Lene, synd at i måtte krybe indendøre, men ellers er det med at udnytte den gave vi alle er i besiddelse af, at være herre i sit eget liv, søge i sine følelser og gøre det man er bedst til.
    God Søndag.

    SvarSlet
  2. Godmorgen
    Spændende med projekterne og drømmene vedr. dit "nye" liv. Jeg krydser fingre for dig.
    God søndag
    Knus Karina

    SvarSlet
  3. Jeg håber alt det bedste for dig med planer og alting. Jeg ville bare ønske, at jeg vidste, hvad de går ud på... ;-) Jeg er SÅ nysgerrig anlagt...!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.