onsdag den 18. august 2010

Fjeldesavn


Jeg savner fjeldene. Det er mærkeligt, men jeg bliver ved med at synes, at det danske landskab er for fladt. Det er som om de norske fjelde er sat sig på tværs. På den gode måde. Som når man kigger op mod solen, og kan blive ved med at se aftrykket, lyset som bare ikke forsvinder fra nethinden. Ligegyldigt hvor man kigger hen, kan man se det. Sådan har jeg det med fjeldene. Sidse har også fortalt om det. Hvordan hun kunne stortude af savn, efter hun kom hjem fra Grønland. Savnede fjelde, fjorde og de store vidder. Og jeg har ikke engang været så længe afsted. Bare en uge. Så var jeg smittet.
Jeg forstår slet ikke, hvorfor jeg ikke tidligere har fået øjnene op for vores skønne naboland og den fantastiske natur, det har at byde på. Måske var jeg bare ikke parat? Først efter jeg mødte Eirin og blev inviteret på sommerferie, fik jeg den udsøgte fornøjelse. Og nu er jeg ramt.
Sommerferien ligger bag mig, men minderne lever i bedste velgående. Billederne taler for sig selv. De fortæller deres helt egen historie om et land, jeg er blevet ualmindelig glad for. Og som jeg kan mærke, at jeg bare må tilbage til. Igen og igen.

8 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,

    Ja du må bare afsted igen snart. Jeg kunne godt tænke mig at vandre deroppe, måske fra hytte til hytte. Man er jo blevet ældre og magelig...
    Det vil også være smukt at opleve landet i efterårsfarver, men så skal du snart afsted.
    Norweigan har billige billetter fra Billund til Norge, men du kan helt sikkert finde nogle fra Kastrup også.
    Jeg er også vild med Norge, men den forelskelse du har i landet, har jeg fået for Frankrig. Jeg synes bare Frankrig har ALT.
    Ak ja gid man kunne gå og planlægge en efterårsferie, vinterferie, skiferie en lille forårstur osv osv

    God dag og knus til dig
    Karina

    SvarSlet
  2. Hej Karina
    Det bliver desværre nok ikke til en efterårstur, MEN kæresten har inviteret på lang weekend i Oslo til november, så det smager da lidt af ... fugl? ;-) Tænkte på, at vi den ene dag kunne leje bil og køre ud i landskabet. Selvom det helt sikkert er anderledes end i Nordnorge! Men jeg vil gerne se så meget som muligt, nu hvor jeg har tabt mit hjerte! :-)
    God dag til dig. Knus.

    SvarSlet
  3. Slik du skriver om Norge, føler jeg for Danmark, bare motsatt.
    Her jeg bor er jeg omringet av fjell og trær. Men når jeg kommer til Danmark kjenner jeg at skuldrene senker seg sakte ned, og jeg ser hele himmelen! På èn gang!!!!!
    Men slik skal det være. Man skal finne annerledeshet et annet sted, slik at man kan lengtes dit igjen.
    Og unnskyld til Augusta.....at jeg ikke forstod det var en kvinne ;)

    SvarSlet
  4. Hei kjære deg,
    ser at du er blitt betatt av vårt flotte land og det er ikke vanskelig å forstå. Vi har jo ALT, nydelig, villt og flott. Mektige fjell,fjorder + + +.
    Jeg MÅ anbefale deg en fantastisk tur som heter 'Norway in a nutshell'. Helt fantastisk.
    Bare Google og nyt bildene.
    Jeg er i full gang med mye jobbing og er ikke særlig aktiv med bloggen. Men må titte innom dere.
    Ønsker deg en fin dag så 'sees' vi
    Klem fra meg:-)

    SvarSlet
  5. Du har virkelig tabt dit hjerte til Norge :-)

    Der ser altså også helt vidunderligt ud deroppe. Det må være som at besøge Grønland. De, som har været der, må tilbage igen og igen.

    Jeg fik jo kun en mundfuld Norge under en mellemlanding. Men jeg husker det, som var det i går.

    Turen til Oslo skulle også være ufattelig smuk op gennem Oslo fjord ifølge husbond. Man skal stå tidligt op for at få hele oplevelsen.
    Jeg håber, I kommer afsted til november :)
    Mange klem til dig.

    SvarSlet
  6. Heia Lene :-) Ja, Norge er absolutt landet med høye fjell og dype daler - og jeg elsker variasjonene i landskapet her. Vi var på Bornholm (og det er jo også Danmark), og da ble vi overrasket over hvor mange bakker det var der - så det er jo ikke bare flatt :-)

    Det blir nok flere turer skal du se :-D

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  7. Hallo nach Dänemark:-)))
    Dein Blog ist toll!!! Ich gucke jetzt öfter rein.
    Ganz lieben Gruß...Kiki

    SvarSlet
  8. Du er fortapt i Norge:) Ja, vi har alt av natur. Fjell og fjord. Håper anledningen byr seg så du får komme tilbake:)
    Ha en flott onsdag, klem fra meg:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.