tirsdag den 24. august 2010

Et håb om høst

Jeg har tændt et stearinlys, mens jeg sidder her over kaffe og skriver i den tidlige morgenstund. Udenfor blæser det kraftigt. En antydning af efterår har svøbt sig over landskabet. Eller svøbt er nok ikke helt det rigtige udtryk - kastet beskriver det nok bedre. Endnu en regnfuld dag i går. Håbet om overhovedet at få høstet svinder for hver dag. Endnu en uge med regn, så er det sket. Byboen har aldrig prøvet dette før. Landmanden kan heller ikke mindes at have oplevet det. Årets afgrøder, årets løn, står derude på markerne og regner væk. Spirer. Rådner. Tænk at arbejde hårdt og målrettet et helt år. Flittigt. Og så - på lønningsdagen - få at vide, at du altså ikke får nogen løn for dine anstrengelser. Bare ærgerligt.
Det er et trist syn derude. Jeg havde tårer i øjnene, da jeg kørte fra jobbet. Sejlende gennem regnvåde veje, endnu engang på vej hjem i skybrud. Kunne det dog ikke bare holde tørt en uges tid. Bare en uge?
August er hverken til at hugge og stikke i. Det er første gang, at jeg er blevet direkte træt af en af mine gæster. Her bor hun på pensionatet. Bliver betjent, opvartet, talt pænt til ... Jeg vil endda gå så langt som at falde på knæ for hende. Kære August, kan du ikke smide regnen på porten. Hvad er det da for en elsker med så megen ødelæggelse i sit kølvand? For slet ikke at tale om Pakistan!
Hun ryster på hovedet. Faktisk, svarer hun, har jeg bedt regnen om at forsvinde. Men tror du han vil høre på mig? Han bliver ved med at komme. Giver ikke op. Forelsket. Jaloux sågar. Jeg beklager, men måske forsvinder han først, når jeg tager afsted og overlader min plads til den kære September. Godt siger jeg, men kunne du så ikke tage afsted allerede i dag? Så ler hun bare, August. Slår en skraldlatter op. Har du nogen sinde hørt om en måned, som tog afsted før det var tid? Om en måned på kun 24 dage? Næh vel. Jeg har 31 dage og så længe bliver jeg. Desværre er det så også nok til, at regnen kan ødelægge den allersidste chance for høst!

Men, vi er optimister her på pensionatet. Håber det bedste. Sender mariehøner til himmels og beder om godt vejr:

Marie Marie Marolle
Flyv op til Vor Herre
Og bed om godt vejr i morgen

7 kommentarer:

  1. Uff.... regner det hos dere enda? Vi får håpe at det gir seg så dere får inn kornet!

    Gode tanker fra meg

    SvarSlet
  2. Ja.. det må være mere end frusterende og sørgmodig at se et helt års arbejde drukne..
    Her står markeren også og ser triste ud, det er ikke et syn som høre august til..
    Næ vi vil snart høre høstmaskinerne snurre og brumme.
    Marken er majet og kornet er i lo, skulle vi synge..

    SvarSlet
  3. Kære Megan

    Hvor er det bare synd for dig og din kæreste, og alle de landmænd som er i samme situation. Det må virkelig være svært at se noget som helst positivt i den situation. Magtesløshed er svært at håndterer.

    Det er da også usædvanligt med en august som denne. Mange siger jo at vejret bliver mere og mere ekstremt, og det kan se ud som om de har ret, desværre.

    Jeg vil sende mine allerbedste og mest hårdfører tanker op til vejrguderne.

    Håber du restituere fint og får en god løbetur med Keeva i morgen. Jeg har lige søgt og læst om lyskenskader. Uha jeg håber ikke jeg får fornøjelse af det også. Er lidt nervøs alligevel....

    Gode tanker og kærlige hilsner til dig
    Karina

    SvarSlet
  4. Jeg kan ikke mindes så våd en august i hele mit liv - i min hukommelse står august for den mest solrige måned. Da jeg som barn begyndte i skolen igen efter sommerferien, var det altid i det skønneste vejr.
    Det er virkelig sørgeligt, hvis høsten bare rådner væk i regnvejret. Øv og øv, er landmænd ikke forsikret mod den slags, Lene? Klem og en god dag til dig!

    SvarSlet
  5. Hvor er det rædselsfuldt at vente på den måde. Hvor er det rædselsfuldt for Peter og dig. Jeg håber hver dag...

    SvarSlet
  6. Åh, det er lige så jeg får ondt i maven ved tanken om alt det korn, der står uhøstet og måske aldrig bliver høstet. Det må være en hård tid at være landmand i.

    For mig står august ellers også som en varm og solrig måned, hvor vi ofte - inden vi fik skolesøgende børn - holdt ferie i sidste halvdel af august med superdejligt vejr.

    Jeg husker dog også for år tilbage (10-15 år), at min far måtte lade en hvede-mark stå uhøstet. Kornet var alt for vådt og begyndte at spire, og det ville have været yderligere tilsætning at høste det.

    Varme og tørre knus med ønske om tørvejr og vind!

    Lisbeth

    SvarSlet
  7. Kære Lene
    Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne trylle med vejret, men det er mig ikke muligt. Det er tragisk at høsten bliver ødelagt. Det er en økonomisk bet for mange familier.
    Her har vi haft storm op til orkanstyrke. Har lige hørt i radioen, at et af de store musiktelte på Tønderfestivalen revnede i nat. Jeg tager derned i dag, og det blæser stadig helt vildt.
    Pas på dig selv og hold fanen højt. Godt din kæreste har dig:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.