fredag den 13. august 2010

August, regn og Eidevannet


Så sidder vi her igen, August og jeg. Fredag morgen på kanten til weekend. Der er altid noget over fredage, en vis forventning og en lille glæde over snart at have et par fridage. Når man når til fredag, så trænger man bare!
Dejligt at se dig glad, siger August og smiler en smule fraværende. Jeg tror sørme, at hun er blevet forelsket i regnen. Nu har affæren varet i over to dage. Det er ikke bare en lille byge. Det er ikke bare en flirt, som varer et øjeblik. Næh, vi havde såmænd skybrud i går. Forelskelsen nåede nye højder, og selvom de ikke var stormfulde, så var de i hvert fald våde! Himmel og hav stod i et! Høsten blev en saga blot.
Kære August, siger jeg. Jeg må jo prøve at tale hende til fornuft. Jeg synes du har en vis forpligtelse! Det er høsttid og så beslutter du dig for at kaste dig i armene på regnen. Sådan for alvor! Kunne du ikke forelske dig i solen?
Solen, ler August. Solen tænker stadig på Juli. De havde noget sammen, noget helt specielt, varmt og sommerligt. Jeg har ikke en chance! Men, ler hun, regnen er vild med mig! Og følelserne er gengældt, tilføjer hun.
Men høsten, protesterer jeg. Det går ud over høsten. Kæresten bliver frustreret og de andre landmænd ligeså. Du må simpelthen opgive den flirt og se at blive venner med sol og blå himmel!
Men August svarer ikke. Jeg kan se på hendes øjne, at hun ikke har tænkt sig at adlyde. Og hvordan kan man også forkaste kærligheden, når den bor i hjertet? Hvordan kan man sige nej til noget, som hele ens krop og sjæl begærer? Det er for meget forlangt - også af August.
I stedet vil jeg nyde billederne af Eidevannet. Eidevannet er en sø på Senja, omgivet af bjerge og en næsten fortryllende stemning. Jeg tænker tit på Eidevannet. Eirin og jeg gik tur derned, sad på kanten og spiste æble. Snakkede. Var stille. Nød den magiske eftermiddag, mens Eirin fortalte mig om stedet, hvor der skøjtes om vinteren og bades om sommeren. Laves bål og grilles på lune aftener. Dér ville jeg gerne gå morgentur lige nu!
Men jeg må gå ud i morgenen. Det er fredag og jeg skal videre. Men derfor kan man jo godt drømme og lade Eidevannet skvulpe lidt i det indre.

8 kommentarer:

  1. Dejlige billeder af Eidevandet :-)
    Ja, de stakkels landmænd - det må være svært at vide, hvornår det rette tidspunkt er for at høste. Her har det nærmest regnet i et par dage nu, og jeg ønsker mig cykelvejr med høj blå himmel ...
    Klem og en god dag til dig!

    SvarSlet
  2. Ja skidt, er et mildt ord at bruge om landmændene og deres høst, som står i vand til knæene.
    Din længsel efter noget som har indtaget dit hjerte. Uhh..ja, da jeg kom tilbage til Danmark, efter 4 år i Grønland, kunne jeg tude af længsel efter fjordene og luften. Og så er Norge jo lige om hjørnet..Vi må afsted sammen en dag Lene.!!

    SvarSlet
  3. Det er en smuk sø. Det lyder som et sted hvor sjælen falder til ro!?
    Du må vist snart til Norge igen
    Håber på tørvejr for dig og din kæreste.
    Og en rigtig god weekend naturligvis
    Knus Karina

    SvarSlet
  4. Skjønner godt at du vil ta en tur ved vannet ja, det var et fint sted :-)

    Ha en fin fredag, og så får vi håpe at August oppgir forelskelsen sin - og at det blir oppholds igjen :-D

    Klem fra Siv

    SvarSlet
  5. Jeg liker dine samtaler med August, men jeg er ennå ikke sikker på hvilket kjønn August har:D
    Kanskje derfor hun/han vingler mellom solen og regnet:)
    Ha en flott helg og klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Jeg tenkte det før Tovepia sa det: August er da en HAN?....??? Men kanskje han er litt feminin, for sommeren har enda litt å gi. Jeg synes faktisk August er en av de mest charmerende mnd i året.....det er både sommer og høst. Årstidene river i hverandre.
    I dag morres gikk jeg til jobb (jeg går hver dag)i fullt regnutstyr, og med en paraply som vrengte seg i vinden.
    På hjemveien etter jobb, måtte jeg ta nesten alle plagg av, for Juli var kommet tilbake....

    SvarSlet
  7. Tovepia og Sylvia, alle mine måneder er hunkøn! :-) August hedder egentlig Augusta, men hun foretrækker den korte version ;-)

    SvarSlet
  8. Skønt indlæg om august ;) God lørdag til dig :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.