tirsdag den 31. august 2010

Sidste dag med August


Jeg skal lige love for, at efteråret puster os i nakken nu. Hendes ånde er kold og sprød. Elverfolket brygger under kyndig vejledning af moster Mosekone. Solen tøver med at stå op og sover længere og længere. Det kan jeg desværre ikke. Jeg må op, når vækkeuret ubamhjertigt kalder på mig. Det er tid nu! Og det har altid ret, vækkeuret. Selvom jeg var sikker på, at det tog fejl her i morges. Det var for mørkt omkring mig.
Det er Augusts sidste dag på pensionatet. Hendes kuffert står klar til afgang. Det er sidste morgen, hun sidder her og drikker kaffe sammen med mig for denne gang. Vi taler lidt om, hvordan hendes måned har været og samtalen kommer uvilkårligt ind på regnen. Al regnen! Høsten, som endnu ikke er i hus. Men jeg vil heller ikke bore i det! Hun har virkelig kæmpet for sol og bedre vejr på det sidste, den kære August. Hun kan jo ikke gøre for, at regnen er en stolt og stædig herre, som ikke tager et nej for nej. Han bliver ved med at prøve. Og jeg skal love for, at han har noget at give af! Men August (og os andre) har fået nok.
Næste år, siger hun forsigtigt, så skal jeg ikke have nogen som helst affære, mens jeg bor på pensionatet. Jeg er færdig med mænd! Så må jeg jo smile. Hvem har ikke sagt de ord? Tænkt dem? Endda troet på dem? Ja, personligt kan jeg ikke sige mig fri. Så er jeg overhovedet bedre end August? Vi kan alle sammen tage fejl. Tro på noget, som viser sig at være en streg i regningen.
Men hvis vi bliver bedre til at lytte til vores mavefornemmelse, siger August og prikker mig på skulderen. Det har du jo lært mig! Jeg nikker. Du har også lært mig både det ene og det andet, August! Vi skal ikke lade vejret påvirke vores gode humør. I hvert fald ikke, hvis vejret ikke lige arter sig, som vi gerne så det. Men en solskinsdag med høj blå himmel. Den må såmænd gerne gå direkte i blodet!
Og sådan en dag kunne det faktisk gå hen og blive i dag. August ser smilende og glad ud. Himlen er blå og solen kigger forsigtigt frem.
Kommer sgu alligevel til at savne dig, søde August, siger jeg og giver hende et klem. Ditto, min ven. Vi ses igen til næste år. Klogere måske. Ældre helt sikkert! Men at tilgive hinanden. Det gør vi altid, August og jeg. Der skal være plads til lidt af hvert her på pensionatet. Og én ting er vi i hvert fald enige om, August og jeg. Det gælder om at turde! Turde gøre det man drømmer om. Turde stille op for hinanden. Også selvom det regner!

På billedet ses resultatet af at turde gøre det. Stille op! Det kan jo være, at man vinder! :-) Der er billeder fra udstillingen i det tidligere indlæg!

11 kommentarer:

  1. Nu tager alles August afsted og tager Fr. Sommer med. Måske efterlader Fr. Sommer lidt varme til den tætte September, så efteråret kan holde en lille pause inden der tages helt over.

    Jeg har nu mange dage og år endnu med min August (min søn) ;0D

    SvarSlet
  2. Tillykke med den fine placering med Aimee. Hvor er hun dygtig.
    Kan du ikke kræse rigtig meget for september, så vi får sol og varme i ferien?
    Rigtig god tirsdag:-)

    SvarSlet
  3. God morgen til deg; måtte du og August få en god dag tilsammen før hun reiser;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  4. Hvor er det et skønt billede. "Grebet" i lige præcis en af de bedste situationer mellem hund og menneske.
    God tirsdag - fuld af sol.
    Klem

    SvarSlet
  5. Ja, nu drager august afsted og jeg satser på, at september medbringer indian summer...

    God dag

    SvarSlet
  6. ;) Jeg blir så glad av innleggenen dine, kjære bloggevenn! :)

    Håper at september tar med seg finevær til dere... og så fint med den påminnelsen at vi må tørre å følge drømmene våre... både i solskinn og i regn.

    Ha en fin dag kjære Lene!
    Klem

    SvarSlet
  7. På gjensyn til august...at hun er ferdig med menn gjenstår å se til neste år:)) Du skriver fabelaktig godt Lene:)

    Men så mange flotte bilder av deg og Aimee, skikkelig gøy å se:) Hun er jo et prakteksemplar av rasen!! En kosebamse jeg får lyst til å kose og klemme:)
    Ha en fin dag, august avslutter med skikkelig regn og vind hos meg.
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  8. Veldig godt skrevet, min venn. ;-)

    Og gratulerer, igjen, til både deg og Aimee.

    SvarSlet
  9. Vi har i forvejen så mange forvirere tanker at slås med, så det er ikke værd at tage en mere ind, overmere en vi ikke kan gøre det fjerneste ved.
    Vi må tage det hele med oprejst pande Lene, og så ellers glæde os over at vand er den vigtigeste resurse i hele verden.
    God aften.

    SvarSlet
  10. Jeg glæder mig til i morgen, for jeg er sikker på, at September er fuld af fornuft og lune og i øvrigt ser stanggodt ud!

    Men måske siger September: Det vil jeg blæse på... ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.