torsdag den 29. juli 2010

Mysost og fenalår


Juli og jeg er hjemme igen. Fantastiske Nordnorge er nu lagt i kassen af gode minder, men de ligger helt øverst og kan tages ud og nydes så meget jeg ønsker. Det er lidt mærkeligt, at tiden allerede er gået. En dejlig ferie brugt op. På nethinden ser jeg bjerge og vand, mærker den friske sprøde luft som er helt unik. Jeg savner bjergene. Det mærkede jeg på vej hjem fra lufthavnen. Bjergene, store og majestætiske, giver mig en indre ro, som er svær at beskrive. Danmark forekom uuendeligt fladt, da vi kørte hjemad. Pludselig i Danmark igen, en helt anden varme og dansk tale overalt omkring mig. Ikke længere den fine nordnorske accent, som nu for mig er rigtig norsk! ;-)
Juli og jeg sidder over kaffen. Slapper af og nyder, at vi stadig har et par feriedage og en hel weekend foran os. Spiser mysost og fenalår hjembragt fra Norge, små specialiteter, som jeg vældig godt kan lide. Føler mig heldig, fordi jeg har fået lov at opleve Norge! Jeg gemte helt sikkert det bedste til sidst. For hvor er der bare smukt i Nordnorge! Smukt så langt øjet rækker. Jeg er beruset af skønheden, renheden og den store gæstfrihed hos Eirin og hendes familie.
Mere senere. Lige nu vil jeg bare være, sidde her over kaffen med min norske frokost, omgivet af glade hunde og stadig i Julis gode selskab.

9 kommentarer:

  1. Velkommen hjem, Lene, det lyder fortryllende dejligt, hvad du har oplevet.
    Håber du fortæller lidt mere og viser billeder :-)
    Ha' en dejlig torsdag, klem!

    SvarSlet
  2. Velkommen hjem, Lene. Dejligt at høre, at du har nydt din ferie i det smukke Norge :)
    Jeg glæder mig til at læse om dine og Eirins oplevelser.

    Dine piger er nok lykkelige over, at mor er hjemme igen, og at "løbetiden" atter starter.

    Jo, jeg kan godt fornemme, at Juli også er tilbage - og at hun har medbragt sin flirt. Det er begyndt at tordne :-)

    Mange klem til dig og pigerne :-)

    SvarSlet
  3. Velkommen hjem :).
    Det høres ut som du har hatt en herlig ferie. Det er godt å høre! Jeg forstår godt at du savner fjellene. Jeg er født og oppvokst på Vestlandet, hvor naturen minner en del om Nord Norge. Jeg var så og si omringet av fjell. For meg er det et stort savn...her i Oslo er liksom Holmenkollen det nærmeste man kommer et fjell! :)Men når alt annet er så bra her, så får jeg vel overleve det savnet og sette ekstra stor pris på det fantastiske fjellene når jeg er i Volda.

    Nyt siste feriedagene dine til det fulle!! Det nærmer seg slutten for meg også...på mandag begynner jeg å jobbe...endelig skal teori settes ut i praksis :). Det blir spennende!
    Kos deg masse med jentene dine! De var vel overlykkelige for å se deg igjen vil jeg tro? :)

    Klem

    SvarSlet
  4. Jeg leser at du har hatt det fint her i Nord-Norge; godt å høre at du likte våre nydelige hjemtrakter.

    Ha en fin dag videre.
    Mvh
    Janna

    SvarSlet
  5. Velkommen hjem - til det flade danske og glade hunde.
    Jeg glæder mig til flere af dine fine fortællinger.
    Hedder det fena-lår eller fenal-år? Hva' er det?
    Klem

    SvarSlet
  6. Godt at du har gode opplevelser fra ferien din i nord. Eirin tok nok godt vare på deg, kan jeg tenke meg;)
    Fenalår og mysost, tja, fenalåret er ikke min favoritt, men mysost går:D
    Ha en fin ferieslutt og klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Kisser, du kan læse lidt mere om fenalår her
    http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel77.asp

    men det er saltet og tørret lammelår. Det smager dejligt, syn's jeg ;-)

    SvarSlet
  8. Velkommen hjem Lene. jeg har aldrig været i Norge men hørt hvor fantastisk smukt der er ikke mindst i nordnorge, så jeg må se om ikke det kan blive til visit en dag.
    God dag.

    SvarSlet
  9. Skjønner du har hatt en herlig ferie i nordnorsk natur:) Ønsker meg selv en ferietur nordover, det er vakkert der!! Ja, nå har du minnene, deilige minner. Her jeg bor er det like flatt som i DK, jeg nyter dette ôppna landskap;))
    Nyt siste dagene dine av ferien....
    Knus til deg:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.