torsdag den 1. juli 2010

Mig og musikken

Hver morgen, når jeg kører i min bil til arbejde, udvælger jeg med omhu den musik, som skal ledsage mig på min vej. Sådan er jeg! Jeg er opvokset med musik og musikken har stor betydning for mig. Jeg har en fætter, som er komponist. En faster og onkel, som spillede i band. En musikalsk far og mor, som altid hørte og spillede musik. Min far endda på guitar og han var ret god. Sådan husker jeg det i hvert fald. Mine forældre gik til kor hver tirsdag aften, hvor min bror og jeg blev passet af vores ældre kusine. Jeg husker deres noder. Jeg husker også, når vi fik lov at komme med. Når de skulle give koncert eller der var fest, hvor børn også var velkomne. Jeg husker korlederen og weekender i et bondehus på Sydsjælland, hvor der blev sunget, spillet og hygget igennem. Altid musik! Ja, jeg har også selv spillet på instrumenter og sunget i kor. Blokfløjte og siden guitar. Guitaren var min favorit, for så kunne man synge til. Ledsaget af tekster. Gode tekster. For jeg har nemlig noget med ord og tekster, hvis nogen skulle være i tvivl!

Jeg lever gennem musikken. Jeg hører teksterne og hvis musikken drejes omkring den stemning, ordene udtrykker, så er jeg solgt. Hvis altså teksten siger mig noget! Jeg har utallige eksempler på forskellige sange, som betyder noget for mig. Som jeg kender teksterne på og som jeg nyder at høre i forskellige situationer.

I morges fandt jeg Cajsa Stina Åkerström frem. Svensk og vældig god. Jeg har fulgt hende længe og det har været et spændende bekendtskab. Hun er dygtig til både pop og de mere klassiske, svenske viser. Ja, jeg har vist også noget med svenske viser. Svensk er et godt sprog at synge på! Men altså, Cajsa, denne her sang er der bare noget over. Hørte den på repeat hele vejen, lærte teksten bedre at kende. Uhm! Jeg er ret vild med den. Smelter lidt ...

Du søger nogen med vinger, i en verden så trang
Nogen som kan løfte dig ud af skyggerne, hvor du går
Og som er ordene i din tavse sang
Måske tager du mig for givet
Og tror at jeg ikke formår
Men selvom det ikke lykkes mig at formidle det med ord
Så er det faktisk sådan at jeg forstår!

men hør selv ... lyder sgu bedre på svensk! :-)



Tak Sidse for billedet af mig ... :-)

6 kommentarer:

  1. Musikk er et must!! Jeg haddde en far som var musikalsk og spillte trekkspill...vet ikke hva det heter på dansk...sanggleden har jeg hatt i hele mitt liv, jeg har også vært med i kor. Gubben spiller gitar og bass og har i de tidligere år spillt i band. Musikk og dans er flott:)) Man blir glad av det, rett og slett:)
    Vi har malt i 9 tinmer i dag....sliten nå..
    Klem:)

    SvarSlet
  2. Rigtigt godt Lene, jeg syntes også Svensk er et godt sprog at synge på, har stadigvæk Mikael Wiehes ord i ørerne om det gode usænkbaare shib Titanic, må side at jeg også var vild med Mikaels gamle makker, den desværre nu afdøde Bjørn Afselius, han kunne også noget både med ord og musik.

    SvarSlet
  3. Svenskerne kan et eller andet med musik. Jeg mindes hvor glad jeg var for hendes første album "Cajsa Stina" og hvor jeg skrålede med på "Fråga stjärnorna".
    Så gik hun lidt i glemmebogen, men måske skulle jeg finde CD'en frem igen... :)

    Hver årstid har, for mig, sin slags musik der passer der til. Nu er det sommer og så er jeg til Gnags. Om vinteren skal det være musik med mere tyngde. f.eks. Annie Lennox.
    Og jo Cajsa Stina høre til årstiden nu :0)

    SvarSlet
  4. Jeg er også vokset op med musik i familien, og jeg elsker at høre dejlig, klassisk musik, mens jeg skriver. Det beroliger og giver stemning.

    Svensk er et skønt sprog til sange, og jeg har flere CD'ere med svenske kunstnere. Ikke hende her, dog, men hendes stemme er køn... :-)

    SvarSlet
  5. Tycker nog den funkar på danska också :-)
    - musik är underbart!!! Ha en fortsatt bra helg.

    /mats

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.