fredag den 16. juli 2010

Lige om lidt


Vågn op! Vågn op! Juli måtte ruske i mig flere gange, før jeg ankom til morgenstunden. Jeg var langt væk i drømmeland. Fordybet i søvn, som kunne have varet meget længere, hvis ikke Juli havde påtaget sig ansvaret for, at jeg kom op i rette tid. Nu sidder jeg her over kaffen, stadig beruset af en god lang søvn, som jeg trængte gevaldigt til. Er det virkelig kun fredag, Juli?
Juli smiler bare. Selvfølgelig er det det! Og i dag er det igen sidste dag inden ferie. Sommerferien venter på dig lige nede af vejen. Rundt i svinget, til højre og så bare lige ud. Så kan du ikke undgå at se den.
Jeg kan faktisk allerede mærke den. Min krop er langsom i dag. Alting tager længere tid.
Du har tid nok, siger Juli med bestemthed i stemmen. Tiden er din! Den kommer, som du ved. Du har ikke travlt og det skal du altid huske på. Du skal tage den tid, du skal bruge. Trække vejret dybt og mærke efter, mærke livets rytme og fornemme, hvordan tiden er med dig, når du ikke skubber den foran dig. Har du prøvet at blive ven med tiden? Den venter bare på, at du skal række den hånden!
Jeg kigger en smule forbavset på hende. Forbavset og søvnigt. Jeg kan ikke ligefrem mærke, at tiden er med mig denne morgen, når nu jeg skal på arbejde om ikke så længe. Og lige skal både dette og hint, inden jeg sætter mig ud i bilen. Hvad mener du Juli?
Du skal vel ikke have alting skåret ud i pap, siger min kære logerende. Mærk nu efter! Bliv ven med tiden, så ved du, hvad jeg mener. Alle har så travlt! Skynder sig. Altid noget, man skal nå. Altid videre! Har du prøvet at lytte? Virkelig lytte? Lade dine egne tanker hvile. Stil dem på pause! Prøv at lyt til stilheden. Eller fuglenes sang. Græsset, som vokser. Hvis du lægger øret til jorden, kan du høre det nynne. Eller har du prøvet virkelig at lytte til din veninde, når hun taler til dig og fortæller dig noget vigtigt? Lytte uden at tænke på, hvad du selv skal sige næste gang. Sige, så snart hun holder en kunstpause for at trække vejret. At lytte er en kunst! Og det har faktisk også noget med tiden at gøre! Juli ser veltilfreds på mig, smiler underfundigt. Tror faktisk hun bærer på en vigtig hemmelighed, min kære Juli.
Godt du skal med til Norge på tirsdag, siger jeg glad. Så tager vi både solen og tiden med os.

Sidste dag inden ferien. Juli har lige givet mig tiden. Jeg kan mærke roen brede sig i kroppen. Søvnen fordamper. Jeg er klar! Klar til at få ordnet de sidste jobmæssige ting og lægge arbejdet bag mig i et par uger. Det er god følelse. Det er nye danske jordbær med mælk! Smager sødt og friskt og er indbegrebet af sommer. God fredag. Jeg har ferie lige om lidt. Lige om lidt!

Billedet er taget af Eirin Bjørnstad og det er fra Tromsø, min feriedestination. Synes det nærmest dufter af tid.

8 kommentarer:

  1. Juli har helt ret. I dag er det fredag og sidste dag inden ferien.

    Lad os nyde den og glæde os til vi igen er hjemme, for så er ferie kommet på besøg :0)

    Sommer morgen hilsner
    Kari

    SvarSlet
  2. Godmorgen.
    Tak for din hilsen ang. vores pony - det var en hård dag igår.

    Hvor dejligt at have sådan en Juli logerende i huset, hun er temmelig vis!
    Der er nok flere af os der bør mærke tiden, og finde roen i os selv, især her i sommeren, så der kan blive ladet op til en laaang vintertid igen....

    God sidste dag på jobbet inden ferien. Klem fra Betina.

    SvarSlet
  3. Hun kan sandelig lære fra sig, hende Juli. Hun er god at lytte til.
    Jeg vil ønske dig en HEEERLIIIIG ferie.

    SvarSlet
  4. God morgen :-D Det der var gode ord å få med seg på veien - det er viktig at vi stopper opp og trekker pusten innimellom, og ikke alltid har det så travelt :-)

    Du får ha en fin siste dag på jobb, og en kjempefin ferie!

    Ferieklem fra Siv

    SvarSlet
  5. Tromsø vil nok favne deg blidt.. om du tar solen med :)god mat og drikke.. hyggelig selskap.. da kan man trives overalt.. jeg er sikker på at Eirin vil ta godt vare på deg:))

    riktig god reise nordover.. jeg kommer først om ca 14 dager...

    knus:)

    SvarSlet
  6. Hvor er det dejligt for dig, at du har ferie lige om lidt, Lene. Jeg håber du tager en masse smukke billeder fra Nordnorge, som vi får lov at se her.

    Klem og rigtig god fredag - og også ferie, hvis du holder pause på bloggen :-)

    SvarSlet
  7. Jeg koser meg med dine morgenfunderinger; du burde skrive en bok...kanskje har du det?
    Juli viser sine gode sider her idag, så jeg nyter nuet;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Rigtig god ferie Lene. Håber du får en rigtig skøn tur til Norge. Glæder mig til lidt billeder fra Norge på din blog :P Knus og god ferie til dig og "vovserne" :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.