lørdag den 17. juli 2010

Løb og luftfugtighed


Nu sidder jeg her og puster igen. Fortsætter med at svede, selvom løbeturen er forbi. Jeg har strukket ud, skiftet trøje og spiser nu morgenmad efter flere glas koldt vand. Morgenens tur blev en lille smule kortere end planlagt. Jeg stod ellers forholdsvis tidligt op - trods weekend og ferie - for jeg havde jo besluttet mig for løbeturen. Morgenen er det eneste tidspunkt, hvor man skal gøre sig forhåbning om at løbe her i varmen. I hvert fald hvis man er mig. Og det er jeg jo! ;-)
Da jeg stod op, var det en smule skyet og jeg tænkte: Jaaaa! Så er det ikke så varmt endnu. Og lige da jeg trådte ud af døren, synes jeg faktisk jeg kunne mærke en svalende brise. Det tegner godt, tænkte jeg og tændte forventningsfuldt min Garmin Forerunner. Jeg var så klar til en morgenløbetur af de længere og bedre.
Sådan blev det ikke! Jeg havde ikke tænkte på luftfugtigheden, men så snart jeg satte i gang, kunne jeg mærke den. Min vejrtrækning var tung og jeg havde svært ved at finde rytmen. Havde hurtigt sved på panden. Det holdt hårdt med at få en god rytme. Varmen bankede mig snart i møde, solen brød frem på himlen og grinede højlydt af mig. Troede du ikke, at jeg ville skinne i dag? Havde du i dit stille sind håbet på en dag af de lidt køligere? Du tog fejl!
Jeg tog fejl! Solen skinner nu og skyerne kan ikke beslutte sig for, hvad de vil. Skal, skal ikke. Danser lidt forvirrede i horisonten. Måske lurer Thor et sted derude? Pønser på, om Juli mon er klar til endnu en lille flirt eller det, der er endnu bedre, hvis du spørger Thor. Det gør jeg ikke. Jeg spørger heller ikke Juli, for hun sover endnu. Det er jo lørdag! Det er bare mig, som står tidligt op for at løbe tur. Og farten kom op, vejrtrækningen blev bedre, men jeg svedte og pustede. Det samme gjorde Keeva! Tungen blev flere kilometer lang.
Lidt har også ret. Jeg fik min tur og dagen er i gang. Juli og solen lover endnu en varm lørdag, og når de praktiske gøremål er overstået, vil jeg hygge mig i skyggen med en god bog. Krimi naturligvis - det er jo sommer!

Billedet er lånt på intersport.dk

10 kommentarer:

  1. Hvor er det flot, at du kunne løbe i den varme og fugtige morgenluft, vi har i dag! Vi har døren åben, og her er over 23 grader inde i huset - gad vide hvad vi har i vente rent vejrmæssigt?

    Ha' en rigtig dejlig lørdag, Lene, varme klem :-)

    SvarSlet
  2. Thor er på vej. Han er kørt i adstadigt tempo forbi her.
    Det er lummert og det har regnet og nøj hvor jeg ikke gider noget.

    Du har været aktiv og så er en krimidag fortjent.
    God læselyst og lørdag og ferie :0)

    SvarSlet
  3. Nå er det endelig varmt her i tromsø!
    men det er meldt storm på mandag:-(
    Gleder meg til du kommer !!

    SvarSlet
  4. Du er for sej. Vågnede selv tidligt, men var alligevel for søvnig, og sengen trak mig simpelthen ned igen, så jeg kunne snuppe mig et par timer mere. :-) Den seng altså... ;-)
    Vil prøve at komme op en morgen og så må du være min inspiration og indre billede til at få mig vristet fri af sengen.
    Knus og en god feriedag til dig :-)

    SvarSlet
  5. Jeg synes du skal være riktig stolt av deg selv, selv om løpeturen ikke ble så lang som du hadde tenkt! Tenk å klare å stå opp tidlig i ferien for å dra på løpetur!! Det synes jeg er svært imponerende :). Jeg ser for meg vakre Keeva med sin kilometerlange tunge ;).

    Så det er i Danmark man burde vært nå? Dere har jo ordentlig sommer virker det som :): Det har vært rimelig bra her i Oslo også altså..men den siste uken har det vært veldig varierende. I skrivende stund er det overskyet, men fin temperatur.

    Ja, man lever lenge på hyggelige cafëturer i godt selskap :).

    Jeg ønsker deg en riktig flott lørdag! Kos deg med boken :). Jeg har blitt en lesehest i ferien :).

    Klem

    SvarSlet
  6. Det ska mye viljestyrke til for å stå opp tidlig og ut å jogge - jeg hadde nok skippet løpeturen og gått rett i skyggen med en bok :)

    I dag er det veldig varmt og jeg sitter faktisk inne mens solen øser av sin varme rett utfor veggen.

    Ønsker deg og dine en strålende lørdag, klem

    SvarSlet
  7. Der er mange hensyn at tage når man vil ud og løbe langt Lene, men engang imellem må man bare korrigere, så går det nok endda.
    Go weekend.

    SvarSlet
  8. Oy! Så flink du er som har stått opp tidlig for å løpe! Imponerende!! Jeg har planer om å starte å løpe litt selv, men er lissom bare blitt med planene ennå..hehe..

    Tusn takk for hyggelige hilsner på bloggen min:) Ja er mange vakre raser! Flotte labradorer du har!Jeg synes de sjokolade brune labradorene ser ekstra stilige ut:)

    Dere får kose dere masse med ferie og det flotte sommerværet (",)

    Klemmer

    SvarSlet
  9. Så flink du er! jeg jogget mye for flere år siden, men så sa knær og kropp stopp;)
    Her har det vært skikkelig hett, men nå begynte det plutselig å blåse og tempen falt med flere grader. Tror regnet er like om hjørnet, men uten Tor denne gang...tror jeg;)

    ha en god kveld og klem;)

    SvarSlet
  10. Synd at varmen slår så hårdt, jeg håber du nåede en del km. inden du stoppede dagens tur.

    Sidder nu selv kl 2:45 og kan ikke sove, pga. varmen, og jeg skal løbe 26 km. med start kl. 10. Det bliver en drøj omgang; men jeg skal gøre det. Der er ingen vej uden om. Jeg vil løbe mit første maratonløb på under tre timer i år, så der skal bare trænes.

    Selvom det i vintes virkede håbløst med alt den sne og is, så fortsatte træningen, så vi må også kunne klare varmen.


    God sommerløb til alle!

    PS: Til dem der ikke nødvendigvis skal løbe, så er cykling på racer her i varmen fantastisk godt, dér kan der virkelig gives gas.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.