lørdag den 31. juli 2010

Erfaring


Morgen med sol gennem vinduet. Endelig ser det ud til at vi skal have endnu en sommerdag. De sidste par dage har Juli flirtet voldsomt med regnen. I går varede affæren det meste af dagen. Planer om at sidde i haven med bog og kaffe blev udvisket af regndråber og blæsevejr. Jeg fik associationer til efteråret. Tunge skyer og tunge tanker, som jeg fik bugt med på en frisk løbetur. Måske er ferien slut, ja. Men jeg er parat til at ændre mit liv, så jeg ikke fremover skal sidde og surmule på kanten til hverdagen. Jeg vil glæde mig. Glæde mig over mit liv og de ting, som jeg beskæftiger mig med!
Det er en vældig god plan, siger Juli. Det er hendes sidste dag på pensionatet og det er jo i sig selv lidt vemodigt. Du må ikke være sådan en følsom kvinde, siger Juli og ryster på hovedet. Du gør mig jo helt ked af det. Se, jeg har taget solen med til dig. Dagen er frisk og ny, duggen ligger endnu som et blødt tæppe over græs og marker, men snart vil solen bryde helt igennem. Du vil mærke varmen på din hud og mon ikke der bliver tid til både læsning og kaffe i solen, selvom du skal have gæster til aften?
Jeg nikker. Drikker min kaffe. Det ser faktisk ud til at blive en flot dag. Fuglene synger og solen kaster lys over land. Markerne ser næsten høstklare ud. August nærmer sig med hastige skridt.
Kender du det, siger jeg til Juli. Man får en masse oplevelser serveret på én gang. Man er sammen med gode mennesker. Man hører stemmer, lytter, snakker. Indtryk sniger sig ind under huden og forplanter sig som dønninger fra havet. Der går et stykke tid. Man er tilbage i sine vante omgivelser. Og så pludselig dukker noget op til overfladen. Brudstykker af en samtale. Stemmer. Ansigter. Sådan har jeg det ofte. Betydningen af det, jeg har oplevet, hørt og set kommer ofte først senere. Så tænker jeg på noget, der blev sagt. Forstår pludselig en dybere mening og ser en sammenhæng. Forstår, hvorfor nogen eller noget har gjort så stort indtryk på mig.
Det er en del af din erfaring, nikker Juli. En del af den kvinde, du er og det, du vil blive til. Det er noget, du vil bære i dit hjerte og som opfylder dig. Det er glimtet i dit øje. En smilerynke.
Jeg kan godt lide tanken. Hver eneste oplevelse, hvert eneste smil, gode ord og indtryk sætter aftryk og præger os. Hver eneste dag ændrer vi os en lille smule. Beriget af det, vi har oplevet. Berørt at det, der blev sagt. Endda det, der ikke blev sagt, men som vi alligevel opfangede og forstod.

Juli og jeg ønsker alle en god dag. Må solen skinne på dig og må du blive en god erfaring rigere.

7 kommentarer:

  1. Mmmmm ja, det er nemlig rigtigt. Når jeg tænker tilbage på mig selv som ung, var jeg "ufærdig". Jeg er langt fra "færdig" endnu, men bedre. Mere sammenhængende. Alt sammen et produkt af det, du skriver - nemlig erfaringer, indtryk, ord og lærdom. DET holder jeg meget af ved at blive ældre. Smilerynkerne også. ;-)

    SvarSlet
  2. Hvor er det smukt skrevet, Lene - ja, jeg kender også til at noget pludselig dukker op - brudstykker af en samtale, stemmer, ansigter.
    Ha' en rigtig god lørdag, den sidste i juli og i din ferie.
    Klem :)

    SvarSlet
  3. Hej Megan,

    Hukommelsen er en underlig størrelse. Nogle gange tror jeg ikke min hjerne kan kaperer mange nye indtryk og oplevelser. Men med tiden dukker de op til overfladen igen, som små gaver. Som du beskriver det.
    Godt at læse, du har haft en fantastisk tur til Norge. Det er smukke billeder. Håber det er godt at være hjemme igen hos kærest og hunde, og hverdagen som "truer" :)
    Knus Karina

    SvarSlet
  4. Ja det kender jeg også ;) Håber du får en skøn juli - dag. Hvor er det nogle fantastiske billeder du viser fra din ferie. Der ser skønt ud. Der er gang i den når du har 4 hunde i huset ;) Hyg dig med dem og knus og god weekend.

    SvarSlet
  5. Fantastisk skrevet og et fantastisk emne Lene, udvikling foregård hele livet, og jeg glæder mig hvergang jeg går igang med en ny selvudviklings bog, over alle de nye guldkorn jeg bliver rigere, det samme med dit indlæg her, der er så meget godt at hente her, og som du rigtigt nok er inde på, er det ligeså meget det der står mellem linierne der betyder noget.
    God weekend Lene.

    SvarSlet
  6. Du skriver så godt!! Jeg nyter dine morgentanker;)
    Ha en fin kveld, håper Juli kysser deg adjø med sol og varme;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Bra skrevet :)
    Håper det ble en herlig avslutning på juli for deg!

    Kommer det flere bilder fra Nord Norge mon tro?

    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.