fredag den 30. juli 2010

Alting har sin tid


Endnu en morgen på pensionatet, som i dag også fungerer som hundepension. Vi passer labradoren Chili og Josie er kommet tilbage. 4 hunde boltrer sig omkring mig, mens jeg sidder over kaffen. Kigger ud af vinduet over markerne og ser regnen falde blidt, forsigtigt og næsten usynligt. Det blæser i træerne og skyerne har samlet sig som et gråt og mægtigt tæppe. Dækket solen.
Det er min sidste feriedag. Jeg fyldes af et vist vemod. Jeg har lært, at jeg intet kan gøre ved denne følelse af melankoli, når min ferie nærmer sig afslutningen. Den har fulgt mig siden barndommen. Den er en uundgåelig følgesved, som kommer i kølvandet på gode oplevelser og på dage, hvor man kan bare kan være. Nyde livet. Være sammen med gode venner, familie. Læse bøger og bade i evigheden. Dage, som varer ved og gør godt.
Visse vasse, siger Juli og dasker kærligt til mig. Du har stadig ferie! Måske er vejret ikke det bedste og måske mærker du et vist vemod, fordi afskedens time nærmer sig ... men. Jeg sukker dybt og indser, at det ikke kun er min ferie, jeg snart skal tage afsked med. Det er også Juli. Min søde og gode Juli, som har fulgt mig på ferie og forkælet mig med gode oplevelser. Som har fyldt mig med kloge ord, visdom endda. Nu bliver jeg da for alvor trist. Mærker tårerne presse sig på. Jeg er et barn, når det kommer til afsked. Jeg bliver opfyldt af modvilje. Det har egentlig ikke noget med forandringsmodvilje at gøre. Forandring fryder. Det synes jeg virkelig! Men når jeg skal sige farvel til noget eller nogen, som jeg holder af. Det er jeg ikke god til!
Jeg har sagt farvel til Thy. Jeg har sagt farvel til Norge og Eirin. Nu kommer turen til Juli og min ferie. Men Juli ryster på hovedet. Op med humøret, min pige! Du er en voksen dame. Du kan vel ikke sidde her på en fredag i regnvejr med tårer i øjnene og tænke triste afskedstanker. Jeg er jo hos dig to dage endnu! Det er din ferie såmænd også. Det er jo weekend, inden mandagen kommer. Og så er August flyttet ind. Hvem ved, hvad hun har med sig af gode oplevelser. Visdom. Møder med nye menneske. Gensyn med gamle venner. Gode dage med sol og sensommer. Høst.

Juli har som altid ret. Alting har sin tid. Og jeg har også min ... tid. Den kommer nemlig!

4 kommentarer:

  1. Kloke ord- som vanlig! Ja, august er nær, og med den ubønnhørlig høsten. Midnattsola er borte for i år; ikke at vi har sett mye til den her i år, og det markerer en overgang her hos oss. Kveldene blir mørkere, luften enda mer krispig, og vi sitter ute med pledd rundt knærne og med fyr i bålpaanna. koselig det òg, da!

    Jeg og min kjære har enda 14 dager ferie, og jeg kjenner at jeg trenger det; har hatt folk i huset hele sommeen - og enda har vi besøk her i 14 dager til! Jeg har laget mat, vi har jobbet i huset, og det har gått i ett kjør hele tiden. Har kost oss veldig med alt dette,det er kjempekoselig med slektninger og folk rundt seg, men jeg er jo ingen "spring chicken" lenger, og kjenner meg litt sliten.

    Men jeg kommer meg: Trenger bare et par dager i ro og fred, med en god bok å lese, så er energien på topp igjen, så alt går seg til.

    Ha en fin helg videre, Lene.

    Janna

    SvarSlet
  2. Sådan havde jeg det også før i tiden. Hver gang ferien var slut, var jeg helt elendig. Men efter jeg blev selvstændig, hvor jeg kan skrive og foretage mig ting, jeg holder af - så er det ikke så vemodigt mere. Måske er der en sammehæng dér?? ;-)

    SvarSlet
  3. Mia, der er bestemt en sammenhæng! ;-) Du har helt ret. Jeg kan vel godt afsløre, at jeg også har planer i den retning og at de også indeholder en vis del skriverier! Det kommende år vil jeg rette ind og bevæge mig i retning af at gøre det samme. Jeg tror, at vemodigheden vil fordampe som dug for solen, når jeg også gør det, jeg holder allermest af.

    SvarSlet
  4. Går her på ein eitt regnvått vestland og tenker dei samme tankane. Siste feriedag..... Du setter så fint ord på det du. Tenker at når august kjem så ser me nok det positive i det og ?? Ha ei go`helg !!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.