lørdag den 12. juni 2010

Taybær


Kender du taybær? Jeg gjorde ikke! Men jeg så tilfældigvis, at der var kommet en ny kildevand med smag af taybær og så blev jeg straks nysgerrig. Jeg elsker at smage nye ting og hvis det ovenikøbet er noget med bær, så må jeg bare prøve! Jeg er en stor bærelsker. Tamme og vilde bær. Direkte fra busken i munden, i kager, brød og desserter, på yoghurt og andre surmælksprodukter og så selvfølgelig i kildevand.
Da jeg kom hjem, opsøgte jeg straks mit altid kloge leksikon. Jeg googlede med andre ord "taybær". Det viser sig, at taybær faktisk er en krydsning af sorte brombær, røde loganbær og storfrugtede røde hindbær. Rubus medana "tayberry". Nu har jeg jo indtil videre kun smagt de nye spændende bær i kildevanden, men godt ser de ud. De skulle efter sigende være særdeles appetitvækkende og kan plantes ud i danske haver. Især haver, som ligger lunt ved vandet. Det lyder jo som min drømmehave! Så når den er en realitet, skal jeg dyrke taybær - blandt andet.

1 kommentar:

  1. Hej Lene :)
    Jeg kender ikke de bær, men jeg vil helt sikkert holde øje med dem, for de lyder dejlige og ligesom dig holder jeg også meget af bær. Bær og sommer, men hvor bliver den af.

    Håber du havde en god aften med veninden og at restauranten og maden var god? Dejligt at komme lidt ud.

    Forresten glemte jeg at fortælle at Anne Holt er nordmand, og du har jo noget med Norge og nordmænd.

    Tak for sød opbakning på min blog. Vi har lige gjort rent og nu er der godt nok dømt kaffe og sofa.

    Rigtig god weekend
    knus Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.