mandag den 14. juni 2010

Skader og skavanker


Jeg er efterhånden kommet ind i en rigtig god løberytme. Jeg løber hver anden dag – på lande- og markvej – og så en længere tur i skoven om søndagen. Søndagens tur er forbeholdt Keeva og mig. Vi nyder meget denne nye rutine, ja jeg begynder ligefrem at glæde mig, når jeg står op søndag morgen.

Grunden til, at jeg kun løber hver anden dag er selvfølgelig den altid så vigtige restitution. Lige nu kunne jeg sagtens klare at løbe hver eneste dag sådan rent mentalt. Jeg synes jeg trænger og jeg er virkelig fristet af bare at gøre det alligevel. Men jeg ved af erfaring at det ikke betaler sig. Man bliver stærkere i restitutionen og overholder man disse opbygningspauser, har man også langt større chance for at undgå skader! Jeg har været privilegeret indtil videre og har kun haft få skader. Som senehindebetændelse i min højre fod, fordi en ekspedient engang var kommet til at sælge mig løbesko i to forskellige størrelser. Det er mange år siden. Jeg måtte til fysioterapeut, fik ultralyd og var hurtigt på benene igen. Med et par løbesko i samme størrelse – begge to!

I torsdags var det lige ved at gå galt. I fuld fart kom jeg løbende ned af markvejen, IPod i øret, god musik og en fantastisk løberytme. Som pludselig blev brat afbrudt, da Keeva sprang ud til siden efter en fasan, som jeg ikke havde set! Jeg har jo elastikbælte om livet og Keeva koblet på, så jeg blev trukket til siden, indtil linen knækkede. Men av for pokker, det gjorde ondt i lænden! Eller nærmere på huden. Jeg havde fået et helt ”brandsår” og har været helt blå over lænden efter trækket. Jeg sad med is om aftenen og dagen efter var det faktisk helt OK. Så tænkte jeg ikke mere over det … indtil lørdag morgen! Hold da op, hvor var jeg øm på både hud og i ryggen. Derfor var jeg ekstra spændt på løbeturen i går, hvor jeg igen spændte bæltet om livet, fandt en alternativ line til Keeva og kørte i skoven. Vi fik ikke løbet de 8 kilometer, jeg havde drømt om. Desværre. Jeg var øm i ryggen! Men heldigvis ikke værre end vi kunne løbe og tilbagelægge 6,5 kilometer. Samme distance som sidst.

Jeg har vist været heldig. Ryggen føles bedre i dag. Jeg restituerer og løber igen i morgen. Afhængig af min sport og det, den giver mig. Glæder mig til næste tur og glæder mig over, at skaden ikke var større! Når det nu skulle være.

Billedet er lånt på runningstyle.dk

12 kommentarer:

  1. Godt, at det ikke gik værre! Mon ikke det skyldes, at du er i så god form? Det lyder så dejligt med dine løbeture, og gæt hvem der løb lidt i går? Jeg gik sen tur i parken, og pludselig begyndte jeg at småløbe lidt i stedet for at gå. Jeg havde gode sko på, så det var egentlig ikke så tosset.... ;-)

    SvarSlet
  2. Håper Keeva skjønner at sånn kan ho/han ikkje gjera med matmor si !! Du blir nok snart bra igjen og så lukke til med fleire turer !! Ha ein fin dag.

    SvarSlet
  3. Jammen er du sprek!
    jeg liker best å gå i hurtig tempo, og jeg spaserer til jobben min (ca 20 min) desverre har jeg kun oppoverbakker hjem (vi har jo det i Norge vi, da..) så da hender det jeg blir hentet med bil.
    Ellers rir jeg hver uke, og det er min gode trim. Jeg og datteren planlegger å leie hester i Thy, og skal pakke med rideutstyr.. Hvor jeg gleder meg :)

    SvarSlet
  4. Puha det var ikke så godt, men klappen går ned på de hunde når de ser noget vildt..
    God du slap forholdvis billigt..
    Du er ski sej, at du løber så meget..

    SvarSlet
  5. Sprang din puls 20 slag i vejret af sådan en oplevelse?

    Håber for dig, at du er helt fri for smerter inden ugen er omme.

    Jeg er nødt til at vide det, fangede Keeva fasanen så I kunne få fasansteg?

    SvarSlet
  6. Så utrolig flink du er som trener annenhver dag! Det skal du være fornøyd med og stolt av!

    Det høres ikke noe godt ut!Hundene kan påføre oss skade om vi ikke følger med når vi er på tur ja! :) Håper du er helt bra igjen idag.

    Jeg ble tipset om denne siden: http://shrinkpictures.com/
    Der fikk jeg forminsket bildetr, så nå er jeg veldig fornøyd med headeren min!

    Jeg ønsker deg en herlig dag!
    Klem

    SvarSlet
  7. Det er vigtigt med restitution Lene, hvad med at lave de 5 Tibetanere hver dag, det er dejlige smidighedsøvelser samt udstrækningsøvelser, så de er perfekte til en der løber.
    God dag Lene.

    SvarSlet
  8. Hammy, nej, sådan gik det ikke! Keeva fangede ikke fasanen, den fløj! Og eftersom jeg råbte op - ret højt - stod hun helt stille og så forbavset på mig som om hun tænkte: Hvad skete der lige her?
    Så ingen fasansteg, bare en øm ryg og et stort blåt mærke over lænden! ;-)

    SvarSlet
  9. Hej søde Megan
    Spørg mig liiiige om jeg kender det med hunden, som pludselig mener, at der er noget uimodståeligt lige lidt længere væk, end linen rækker. :-) Jeg tænker de enkelte gange, hvor det sker: Bare det nu går godt. Men vi kan jo ikke undvære 1) at have hunden med 2) at have en line om livet i stedet for i hånden.
    Det er dejligt at læse dine indlæg om løb og "løbe-følelser". Du skriver gudsbenådet, og jeg glæder mig altid til at se, hvad du nu har forfattet.
    Knus og god aften :-)
    Katrine

    SvarSlet
  10. Pyha, det var godt, det ikke gik værre, da Keeva måtte jagte fasanen! Du må være i supergod form.
    Jeg har lige fundet mine løbesko frem, og nu har jeg lovet mig selv at tage en tur i morgen ;-)
    Ha' en dejlig aften, varme klem!

    SvarSlet
  11. Hej Megan,

    Vil bare lige sige god bedring med ryggen, - det er godt du tænker dig om og mærker efter. Det er næsten det allersværeste, når man først er blevet vild med at løbe.
    Jeg kender selv alle teorierne, men når det drejer sig om mig selv, synes jeg det kan være svært at leve efter. Så jeg beundre dig og at du er fornuftig.
    Håber din næste tur vil blive uden smerter og glæder mig til at følge med i din udvikling på vej mod de 10 km.
    God aften og knus
    Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.