lørdag den 26. juni 2010

Lørdagens landsbyidyl


Der er mange smukke steder i Danmark. Små steder, som vi aldrig lige kommer forbi, fordi den store vej fører os andre steder hen. Vi har tit så travlt med at komme fra A til B at landskabet og livet farer forbi os. Vi ser kun små glimt af det, der kunne være. Små glimt af havet derude bag træerne eller markerne. Noget der kunne ligne en lille landsby. En kirke på en bakketop eller en frugtplantage.
I dag skal jeg sådan et sted hen. Et sted, jeg sikkert aldrig ville have opdaget, hvis ikke en af mine gode veninder havde valgt at flytte derhen. Hvis hun ikke havde fundet sit lille idylliske stråtægte hus der i landsbyen med udsigt til præstegård og stokroser, var jeg sikkert aldrig kommet lige netop den vej. Forbi kirken og langs med vandet et sted på Sjælland ikke så langt fra Præstø. Jeg kan godt forstå hun valgte netop det sted. Tæt på vandet. En lille havn med maleriske fiskerbåde. Naboer, som kender hinanden, som hilser og gerne bringer små gaver. Hjælper hinanden og ved, hvad der sker.

Jeg skal besøge min veninde i dag. Det er længe siden og jeg tror, at vi har meget at snakke om. Det har vi som regel altid. Jeg glæder mig til at forlade den store vej og køre ud mod vandet. Til at hensynke i landsbyidyl. Jeg føler mig altid hensat til en scene i Barneby eller Agatha Christie's Miss Marple. Det perfekte sted at skrive en klassisk krimi! I dag skal jeg dog ikke skrive. Jeg skal hygge, snakke og spise. Sidde i haven hvis altså vejret makker ret. Jeg har besluttet mig for at kun en af hundene skal med. Kæresten passer de andre to. I dag tager Josie med mig og vi glæder os til at komme afsted på egen hånd. Bare os to. Veninden har også en ældre hund, som er på samme alder som Josie. De to har kendt hinanden i mange år. Ligesom veninden og jeg har. Josie og jeg er så klar til lørdagens landsbyidyl.



6 kommentarer:

  1. Hvor har du ret i, at vi har så travlt med at komme fra A til B i landskabet.

    Når jeg kører herop til landstedet passerer jeg på motorvejen en slugt/dal, som jeg altid kigger ned på og drømmer om at gå en tur igennem. Det har jeg gjort i 25 år. Det ser ud til at være paradis på jord.
    Det er for tåbeligt, at man ikke stopper op og lever drømmen ud.

    En af de dage, må jeg undersøge, hvor der er en afkørsel til dalen :)

    Det lyder som et helt vidunderligt sted, du og Josie skal hen i dag, Megan. Josie nyder sikkert at have enetid med sin mor :)

    Jeg håber, det går godt for din kæreste og at det ubehagelige er vel overstået.

    Rigtig dejlig weekend til jer og god tur til veninden :-)

    SvarSlet
  2. Godmorgen Lene.
    Det er det helt rigtige sted af tilbringe en sommer lørdag, og så i selskab med en kær gammel ven, og hundevenner.
    Jeg færdes jo meget til fods og så er det nemt at se alle de små detaljer.. Heller er lille tur med mange indtryk end en lang rejse..

    SvarSlet
  3. Rigtig god tur, Lene, det lyder bare så dejligt! Jeg gætter på, at du skal ned og besøge Sidse, og du må endelig hilse :-) Sikke skønne billeder du viser!

    Klem og ha' en fin dag!

    SvarSlet
  4. Rigtig god tur - håber du får en rigtig skøn dag sammen med din veninde. Dejlige billeder. Knus

    SvarSlet
  5. Kom glad min ven..Kan bare glæde mig.

    SvarSlet
  6. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver...i en travel hverdag overser vi nok mye vakkert rundt oss!
    Håper du får en herlig dag ved havet sammen med Josie, din vennine og hennes hund. Vakre bilder!

    Nå er hundepasserne våres på plass, og idag bestilte vi tur til Kroatia med avreise imorgen! :) Moro å være impulsiv...vi gleder oss veldig til sol, varme, bading og late dager :) Det blir litt trist å reise fra hundene, men de får det nok supert sammen med tanten sin og hennes vennine :)

    Ha en riktig god helg og en flott uke!
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.