onsdag den 9. juni 2010

Krimitid

Sommertid er krimitid. Jeg kan vældig godt lide at læse en god psykologisk krimi og de er som oftest enten skandinaviske eller engelske - på engelsk!
Til daglig har jeg tit gang i flere bøger. Ved siden af min seng ligger en hel stak bøger, som jeg enten har læst, er i gang med eller gerne vil læse. Lige om lidt og måske i morgen. Der er både krimier, men også andre gode romaner, fagbøger og bøger om selvudvikling.

Jeg elsker bøger. Jeg elsker synet af dem, en smuk forside, en spændende forside, en fængslende titel. Jeg elsker duften. At mærke dem, bladre i dem. Jeg har prøvet lydbøger, men det fænger mig ikke. Jeg vil helst holde min bog mellem hænderne og læse side for side. Min drøm er at have eget bibliotek. At alle de bøger, jeg har, nogle stående i kasser, i opmagasinering, kommer ud og får deres helt egen plads på hylden. Sorteret efter forfatter, genre eller hvad jeg nu finder på. Nogle sorterer jo efter udseende, farver - så det ser godt ud og passer til interieuret. Men for mig er bøger ikke bare til pynt, selvom jeg synes de er smukke. De skal læses!

Nu er det sommer! Ja, selvom det regner i dag og Juni fralægger sig ethvert ansvar, så siger kalenderen sommer og jeg har rettet mig ind. Jeg er i gang med at læse krimier - udelukkende krimier - for sommertid er krimitid! Sådan har det altid været. Det er en en god og hyggelig tradition, synes jeg. Jeg har netop afsluttet "Kungsholmsmordene" af Lars Bill Lundholm, som jeg i øvrigt varmt kan anbefale, selvom jeg nu synes, at du skal læse de to foregående først. De foregår i Stockholm, som forfatteren giver en levende, detaljeret, smuk og poetisk beskrivelse af. Hovedpersonen er Axel Hake og man kommer tæt ind på livet af ham - på godt og ondt. Jeg er ret rørt af beskrivelsen af ham og hans familie. En helstøbt person og historie. Nu er jeg så gået i gang med "Hypnotisøren" af Lars Kepler, synonym for et svensk forfatterpar. Har du læst den?

Det er så sandelig krimitid og hvis jeg ikke skulle på arbejde, satte jeg mig godt tilrette i sofaen med benene oppe, nød min kaffe og en god historie. Det må desværre vente til senere. Men Juni skal ikke noget i dag, siger hun og smiler, mens hun kigger på min bogsamling i stuen. Jeg tror jeg vil blive inde i dag og læse! Nu hvor det alligevel regner!
Billedet er lånt på berlingske.dk

8 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,

    Jeg har haft læsekrise et stykke tid, men er nu endelig godt i gang med en krimi. Det er den norske Anne Holts "Pengemanden".

    Jeg kan godt anbefale Anne Holt, selvom hun også har skrevet nogle kiksere. De bedste er dem hvor Johanne Vik er hovedpersonen.
    "Det der er mit" og "Det som aldrig sker", er virkelig spændende.
    Du kan læse mere her: http://www.litteratursiden.dk/anbefalinger/det-som-aldrig-sker-af-anne-holt
    Litteratursiden.dk er i øvrigt er rigtig god side at få inspiration fra.
    God læselyst
    knus Karina

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Megan, det var dejlig morgenlæsning - og jeg har det med bøger præcis som dig, elsker dem simpelthen og vores hus er propfuldt af bøger. Du skulle prøve at læse Jo Nesbø, han skriver enestående godt. Men ellers er jeg selv i gang med at læse om Jung, en biografi af Abrahamowitz, som kan anbefales :-)
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlet
  3. Jeg elsker bøger, lydbøger fænger heller ikke hos mig, jeg kan bedst lide at styre tempoet selv.
    Vi var i Stockholm sidste sommer, der er lavet en Sallander rute om de ting der foregår i Stokholm i handlingen, men man kan jo også finde de gader som Marklund benytter sig af i Annika Bengsson serien.
    Jeg har læs Hypnotisøren, og kort anmeldt den på min blog.
    God læse dag til dig Lene.

    SvarSlet
  4. Jeg har det også sådan med bøger - jeg elsker at have dem på hylderne, og jeg elsker at læse i dem. Jeg kan OGSÅ lide lydbøger, men de bruges ved særlige lejligheder, f.eks. når jeg foretager mig noget andet. Når jeg kører bil (langt) eller når jeg står i køkkenet (sjældent), så er det rart at lytte til noget imens.

    Jeg læser også en hel masse forskelligt. Selvfølgelig en masse fagligt som grundlag for mine artikler, men også en hel masse andet. Krimier holder jeg meget af - ind i mellem. Jeg har lige kastet mig ud i en gruelig krimi af Karin Slaughter. Jeg så forsiden i en engelsk boghandel og læste, hvad den handlede om - og den var så modbydelig, at den måtte jeg have... (Jeg er ellers et meget fredsommeligt menneske, så jeg ved ikke liiiige, hvad det er, der stikker mig dér... ;-) )

    SvarSlet
  5. Jeg har det med bøger som du. Jeg elsker at læse, skal gøre det dagligt og kan ikke, kan ikke falde i søvn uden lige at have læst mindst et par sider. Det tømmer hovedet, så jeg slapper helt af og gør klar til natten.
    Og mine bøger skal stå fremme, jeg skal gå og se på dem, kaste et blik på dem, når jeg går forbi og måske tænke tilbage på noget af det, som gjorde indtryk på mig under læsningen. Men ligesom hos dig ligger de fleste af bøgerne gemt væk i kasser på loftet, for vi har slet ikke reolplads nok. Måske når børnene er flyttet hjemmefra, kan bøgerne få et af deres værelser? :-D
    God dag til dig.
    Knus Katrine

    SvarSlet
  6. PS.Flot header du har lavet. Foto, titel og skrifttype går sammen i en højere enhed. ;-)

    SvarSlet
  7. Ja sommertid er krimitid.
    Egentlig sjovt, for forleden, da jeg var blevet færdig med "Personskade" af Elsebeth Egholm, gik jeg og overvejede endnu en bog af hende til sommerferien. Den færdiglæste bog foregik i en hed sensommer og jeg kunne næste føle varmen og sveden der løb ned af ryggen på Dicte.
    Jeg hører lydbøger, men det er ikke altid jeg fanger hele handlingen. De bliver hørt på jobbet, når jeg har travlt og helst ikke vil forstyrres. Men en bog i hånden er altså bedst!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.