torsdag den 17. juni 2010

Kartofler, jordbær og briller


Der var nyt på programmet i går eftermiddag. For første gang i mit liv var jeg til optiker. Nu skulle det være. Jeg kan ikke læse uden at bruge briller mere. Det er en kendsgerning. Men jeg var usikker på styrken. Kan bare mærke, at min syn i hvert fald ikke er blevet bedre. I fredags var jeg på restaurant med min veninde og måtte for første gang kaste håndklædet i ringen. Jeg kunne ikke læse menukortet (det var også en meget lille skrift!). Jeg havde ikke mine billig-briller med. Så sidder man dér i byen en fredag aften og tænker: Jeg er ikke helt ung længere. Eller gør man? Jeg gjorde ikke! Jeg tænkte bare: Godt jeg skal til optiker på onsdag.
Spændende var det. Jeg havde alle mulige sjover tanker i mit hoved. Jeg har sikkert en sjælden bygningsfejl og skal have nogle meget specielle og dyre briller. Jeg er halvblind men ved det bare ikke. Sådan nogle pudsige indfald. Men så galt var det nu ikke. Jeg er langsynet og skal have læsebriller i styrke 1,5. Optikeren sagde til mig, at jeg kunne vælge at få briller nu, altså permanente briller, men der satte jeg grænsen. Tøv lige en kende! Men læsebriller bliver det. Og solbriller med styrke!
Så var jeg til stylist. Nu er stylisten altså min veninde og hun havde forberedt sig lidt i forvejen, fordi hun jo kender mig. Men sjovt var det. Jeg fik defineret "mine farver", jeg er sommer men kan bruge nogle enkelte farver fra både forår og efterår. Så er jeg expressionist! Det betyder vist, at jeg gerne vil udtrykke noget med mine briller. Ja da! Og så har jeg et rundt hoved. Stylisten hentede briller og jeg prøvede. Det var svært, men alligevel var dér et par, jeg blev ved at vende tilbage til. Og til sidst var jeg ikke i tvivl. Det skal være dem! Stylisten (veninden) var enig og tilføjede, at jeg ser godt ud med briller. Det vil jeg jo gerne høre!
;-) Nu glæder jeg mig ligefrem til at få dem! Nye briller! Den smagte jeg lige lidt på.
Og der var også andet, jeg med stor fornøjelse smagte på i går. Vi rykkede middagsbordet ud i haven, tændte op i grillen og så hentede kæresten nye kartofler, blomkål og jordbær på en gård herude i nærheden. Er der noget så skønt som at sidde i aftensolen, mærke varmen og spise nye danske kartofler? Der er nærmest noget guddommeligt over det. Blomkålen var nu heller ikke dårlig! Og jordbær! Så er det sommer. Dansk sommer!

Billedet er lånt på avisen.dk

15 kommentarer:

  1. Godmorgen, Lene, det er dejligt, at du nu snart kan se tydeligt igen - også de små bogstaver :-) Uha ja, jeg kan heller ikke undvære mine læsebriller, men jeg nægter at gå med briller hele tiden. Jeg må finde en gård og hente nye kartofler, jordbær og blomkål - for det lyder søreme lækkert!
    Klem og ha' en fin dag!

    SvarSlet
  2. Velkommen til klubben af os med briller ;o)

    Jeg er stærkt nærsynet og har haft briller siden jeg var 7-8 år, men nu begynder det der med læse- og brodereproblemerne. Især at tråde nålen... Så om ikke så lang tid skal jeg til optikeren for dels nye briller, i stedet for de gamle med den store ridse i glasset (på indvendig side - har jeg så lange og stærke vipper??), dels læsebriller, jeg kan bruge, når jeg har linser på...

    Men der er så mange flotte stel, at man sagtens kan finde de rette.

    Vi grillede også i går - så er det bare sommer!

    God dag til dig

    SvarSlet
  3. Uh ja, så er det dansk sommer, nye kartofler og jordbær, og spise ude.
    Det er så sjovt at være hos stylist - det har jeg også lige været, det er min svigerinde.
    Og nu kan du også se igen :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlet
  4. Jeg smiler her jeg sitter:)) Jeg er blitt avhengig av brillene min og har samme styrke som deg, langsynt. Skjønner godt du føler deg halvblind, hehe. Bra vi ikke er trangsynt, det er værre:))
    Sommer ja...den er ikke kommet hit!!
    Grilling hørtes helt herlig ut....
    Ha flotte dager med briller på nesen:)
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  5. Akkurat sånn tenker jeg meg at en dansk sommer skal være. Og strand selvfølgelig. ;-)

    Velkommen i brilleklubben for oss over 40. Gleder meg til å se de nye som stylisten har plukket ut.

    Ha en god dag i det godes tjeneste.

    SvarSlet
  6. Det er ikke nemt at finde de helt rigtige briller, jeg er på udkig fortiden efter et par nye.. Det lyder bare godt med hjælp fra en stylist..Det er meget sjovt det med farverne, og det passer.. Jeg er vinter og skal have stærke farver og sort..
    Jordbær og kartofler fra den danske muld er en gude spise.

    SvarSlet
  7. Livet er godt :)
    Lyder dejligt med aftensmaden, det fåes ikke bedre.
    Er spændt på at se dine nye briller. Jeg synes briller kan være rigtig flotte og give et ansigt "kant".
    For at det ikke skal være løgn har jeg næsten også lige været til synstest og skal have stærkere læsebriller. Men der var ingen stel der var rigtige, jeg kan bedst lide mine gamle stel.
    Ville gerne have de der 50'er inspirerede modeller, men mit ansigt er for lille og jeg ser dum ud :(
    Rigtig god weekend når du kommer dertil. Mon du skal ud og løbe en tur i skoven?
    Knus Karina

    SvarSlet
  8. Det lyder skønt med friske jordbær og kartofler. Jeg har brugt briller siden jeg var barn så jeg har forlængst vænnet mig til det - for 2 år siden fik jeg skærm/læsebriller. MOn ikke du kan finde et smart stel ;) Knus

    SvarSlet
  9. Hei igjen,
    morsomt å lese historien din ang. briller. Når jeg leste den var den ganske lik min historie rundt dette fremmede fenomenet,nemlig briller. Likheten stopper med at jeg IKKE har kommet meg avgårde til optiker enda. Blir minnet på det HVER eneste dag når jeg leser....kanskje jeg tar meg en tur i neste uke ?? eller etter ferien eller....
    Dansk sommer høres fantastisk ut:-)
    Har feriert noen somre på øyen Endelave. Verdens deiligste sted.
    Men favoritt byen til meg og min kjære er uten tvil KØBENHAVN, love it.
    Klem fra meg og koooos deg og nyt sommeren.

    SvarSlet
  10. Heisann.
    Bra at du fant noen briller som falt i smak...og at et ikke stod værre til med øynene dine enn som så :).
    Du blir nok enda penere i dine flotte briller!
    Jeg har selv brukt briller i 20 år faktisk! Så jeg kan ikke se for meg å leve uten :)

    Det er noe til deg inne på bloggen min :)

    Klem

    SvarSlet
  11. Jeg har også læsebriller, og selv om jeg fik et fint par hos optikeren (fint = dyrt), så har jeg også en masse billige par, som jeg har købt i England. De er smarte og ikke dyre, og så har jeg lidt at sprede rundt omkring. For gæt, hvem der render rundt og leder efter de briller evig og altid?

    Det lyder helt vidunderligt med sommermaden - i dag skal jeg have fisk med helt nyopgravede kartofler, som jeg købte "på landet", da jeg var ude og køre i går. Uhm, hvor jeg glæder mig... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også erkendt, at armene efterhånden er for korte ;-) Min løsning hedder CliC brillen, der lukkes med en stærk magnet over næsen. Når du ikke bruger dem hænger de behageligt I den fleksible halsrem - lige klar til at "klikkes" på. Prøv at se dem på www.clicproducts.dk

      Slet
  12. Det bliver skønt med nye briller. Jeg har brugt briller siden jeg var 16 - og skifter mine briller ud hver 2 år, også selvom styrken ikke er ændret. Jeg syntes brillerne viser meget om hvem man er - og med brillerne sender man er signal, ligesom man gør med hår, smykker makeup og tøj.

    Held og lykke, glæder mig til at se et billede af dit valg:-)

    Klem Betina.

    SvarSlet
  13. Jeg har selv får år tilbage fået lavet briller, men jeg besluttede mig for at få lavet bem så jeg skulle gå med dem hele tiden.
    Jeg startede også med læsebriller men de var aldrig i nærheden når jeg havde brug for dem, så derfor.
    Held og lykke med dem Lene.
    God dag til dig.

    SvarSlet
  14. Velkommen til 24 timers Loan service

    Har du prøvet at opnå lån fra banker uden held? Hårdt brug for penge til at komme ud af gælden? Brug for penge til udvidelse eller etablering af din egen virksomhed? Få et lån fra en af ​​Storbritanniens førende lån selskaber. 24 timers Loan Service er en af ​​de største sikrede lån selskaberne i Storbritannien og vores venlige og erfarne personale er i stand til at behandle din ansøgning hurtigt og effektivt. Du kan låne over enhver periode fra 1. til 25 år, og låne et beløb fra £ 2.000 til £ 50.000.000,00 til ethvert formål.

    Typer af lån, vi tilbyder bl.a.:

    personlige lån
    Kortfristede lån
    Konsolidering af gælden lån
    online lån
    hurtige lån
    Any-formål lån
    lånevilkår
    Dårlig kredit lån
    billigt lån
    Negative kredit lån
    boliglån
    Dårlig kredit problemer
    sikrede lån

    Med en lav rente på 3% på alle dele af verden. Ansøgningen er tilgængelig for ansøgere, der er 18 år og derover.

    For mere information, kontakt venligst via e-mail: 24hourloanservice@gmail.com
    Regards
    Larry Fox

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.