tirsdag den 8. juni 2010

Tirsdagstanker

Juni var stået op og havde lavet kaffe, da jeg kom ned her til morgen. Hun er helt klart A-måned. Tænk at komme mig i forkøbet! Men, jeg har faktisk også sovet en time længere i dag, for jeg har hjemmearbejdsdag. Jeg skal ikke skynde mig. Det er en fryd at sidde over morgenmaden på en solskinsramt tirsdag og vide, at dagen er helt min egen. Jeg kan planlægge min tid. Jeg kan tænke og formulere. Jeg skal oversætte og lave pressemeddelelse. Drikke kaffe af mit eget krus og ikke tage mig af ringende telefoner og lettere frustrerende kolleger, som suser forbi mit skrivebord i en lind strøm.

Vi har åbent kontorlandskab, der hvor jeg arbejder. Det har sine fordele, absolut. Men det har bestemt også sine ulemper og en af dem er, at man slet ikke får lavet alt det, man ville kunne nå, hvis man havde eget kontor eller delte med bare en kollega. Ofte føler jeg mig hensat til hovedbanegården. Og savner så at se nye ansigter med tasker og kufferter, som går forbi. Savner lyden af DSB damens annoncering i højtaleren og duften af nybagt wienerbrød og en skoldhed latte.

Juni ler, mens hun drikker kaffe og betragter mig med det dér blik, som ser lige igennem en. Hun kender mig og forstår mig instinktivt. Det bliver dejligt med en dag hjemme, hun. Fokus på opgaven. Nyde roen. Jeg nikker ivrigt. JA! Men jeg er jo sammensat. Jeg ville kede mig, hvis jeg ikke kom ud blandt mennesker i løbet af ugen. Hvis jeg altid sad mutters alene hjemme og lavede mit. Jeg kan godt lide input fra andre, lide at tale, lytte og blive inspireret. Jeg kan lide at samarbejde og finde en fælles løsning. Samtidig med at jeg kan lide at planlægge min egen tid, have tid til fordybelse og til at gøre tingene på min egen måde.

Juni rejser sig fra bordet. Sådan er jeg også, siger hun., inden hun går ud i dagen. Jeg kan lide at gøre tingene på helt min egen måde! Jeg vælger at være uafhængig af vejret. Jeg vælger ikke at lade mig påvirke af ydre omstændigheder, som jeg alligevel ikke kan gøre noget ved. Du skulle prøve det! Hvilken lettelse! Og jeg ved hun har ret, min kære logerende. Kloge Juni!

9 kommentarer:

  1. Godmorgen, Megan, hvor er du heldig, at du har en hjemmearbejdsplads - det må dejligt at kunne veksle mellem de to arbejdsformer. Storrumskontorer kan i længden være lidt af en belastning. Nu kan du nappe dig en tur uden for, når får lyst, og har dine skønne vovser hos dig.
    Ha' en dejlig dag, klem :-)

    SvarSlet
  2. Jeg tror, at åbent kontorlandskab belaster mere, end det gavner, for man har jo brug for arbejdsro. Havde i mindre, lukkede kontorer, ville I jo alligevel besøge hinanden i løbet af dagen, spise jeres frokost sammen og i det hele taget selv vælge, hvornår I skulle befinde jer på hovedbanegården.

    Nyd din dejlige dag hjemme.
    mette

    SvarSlet
  3. Jeg er også sammensat ligesom dig. For det meste holder jeg meget af at sidde på MIN hjemmearbejdsplads og arbejde med mine skriverier - men jeg ville nok finde det for ensomt og kedeligt i længden, hvis jeg ikke også havde butikken og fik besøg af og til. En perfekt blanding efter min mening.

    Nyd din juni-dag og hundebasserne... :-)

    SvarSlet
  4. Godmorgen søde Megan
    Det er dejligt med hjemmearbejdsdage. Du skal nyde den og holde dit eget tempo med dine egne pauser. Jeg har fået en ufrivillig en af slagsen, da begge pigerne er sløje; ondt i maven, kvalme og træthed. Så jeg er også hjemme, og når alt kommer til alt, er det ok.
    God dag til dig og hundene.
    Knus Katrine

    SvarSlet
  5. Så deilig med en hjemmekontor dag :)
    Det høres litt slitsomt ut med åpent kontor landskap...jeg tror absolutt det har både fordeler og ulemper som du sier. Det må jo vel føre til mange unødvendige avbrytelser tenker jeg?
    Kos deg hjemme med din egen kaffekopp og ditt eget (og hundenes!) selskap :)

    Klem

    SvarSlet
  6. Hun har så evigt ret den gode Juni, det med uafhængighed, ikke bare med hensyn til vejret, er hele ens sande platform.
    God dag til dig Lene.

    SvarSlet
  7. Lyder skønt at kunne tage en hjemmearbejdsdag indimellem men i længden vil jeg nu helst afsted og møde folk. Håber du har haft en god dag. Knus

    SvarSlet
  8. Hej Lene -
    Wau, der sker noget her - og med dig?
    Flot layout, og hvilket coolt billede af dig :)

    God aften - skal du se Spise med Price?

    Knus Karina

    SvarSlet
  9. Hov og øv, ikke mere Spise med Price :(

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.