torsdag den 3. juni 2010

Japansk i provinsen


I går aftes besøgte veninden og jeg for første gang den forholdsvis nyåbnede japanske restaurant Ooishi i Ringsted. Veninden havde dog allerede fået take-away derfra og sagt god for smag og kvalitet, så vi havde sat næserne op efter en god madoplevelse, da vi trådte ind i det lille japanske univers. Midt på Sjælland.
Ooishi drives af en ung japansk kvinde, som står for det hele selv. Hun har kokke til at lave sushi og andre gode japanske lækkerier, men det er hende selv, som står bag kassen og udleverer take-away og det er også hende, som serverer og hygger om gæsterne i restauranten.
Bortset fra lidt ventetid i starten, var der absolut intet at sætte en finger på. Det skulle da lige være på den sushi, som faldt fra pindene, fordi jeg endnu engang fumlede lidt med værktøjet. Så måtte fingrene lige til hjælp! Veninden havde fået helt sin egen pindeteknik, men Eirin havde i København lært mig, hvordan man gør og så bliver jeg stædig! Jeg vil gøre det rigtigt. Jeg vil mestre pindekunsten og for altid spise sushi og anden asiatisk mad med det rigtige værktøj på den rigtige måde. I løbet af måltidet blev jeg bedre og bedre til det. Øvelse gør mester. Ja, den holder hver gang!
Vi fik den lækreste mad. Vores japanske værtinden gav sig god tid til at forklare, hvad vi skulle spise. Vi fik en lækker forret, en slags sticks med rejer og kammuslinger i en meget anderledes kartoffeldej. Vi fik sushi og maki og andre lækkerier. Det hele smagte simpelthen fantastisk. Fin smag og utroligt flot arrangeret. Et sanseligt eventyr for både syn og smagsløg.
Sådan en madoplevelse bliver jeg høj af! Når det hele hænger sammen, betjeningen, kvaliteten, smagen. Når alle sanser kommer i spil. Og så var der selvfølgelig samtalen med veninden. Vi havde meget at tale om denne gang. Så meget, at vi, da sushi restauranten lukkede kl. 21, lige måtte en tur på café og snakke lidt videre, inden vi gik ud i sommeraftenen og fandt vores biler. Sommer? Ja, nu er den vist kommet. Og der er kommet japansk i provinsen. Veninden og jeg har sat stævne på Ooshi igen ... lige om snart. Nogle succeser skal bare gentages. Sådan er det!

Billedet er lånt på hing.dk

9 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan :-)
    Sushi og japansk mad er jo meget æstetisk, både i anretning og udseende. Så jeg er enig - det er altid en fornøjelse, hvis smag og kvalitet følger med. Hing på Vesterbrogade (hvor du har lånt billedet) er absolut et besøg værd, hvis du er i Københavnstrup på et tidspunkt. Lille-bitte sushirestaurant ved siden af deres kinesiske samme. Meget hyggeligt og god, god sushi.
    En god dag til dig
    Knus :-)

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Megan, sikke en dejlig oplevelse du fortæller om! Jeg var på den japanske restaurant Sukiyaki for et par uger siden og havde en lige så fin oplevelse, som I havde i går. Jeg tror, det var det bedste måltid, jeg nogen sinde har fået :-)
    Klem og ha' en dejlig sommerdag nede sydpå!

    SvarSlet
  3. For en rikdom at flotte fantastiske mennesker reiser ut i verden, tar med seg sin kultur, og deler med oss! Lykke!

    Klem fra Eirin

    SvarSlet
  4. Hej Megan. Lyder som i har har haft en dejlig oplevelse og hyggeligt selvskab. Glæder mig til at der engang åbner en lignende restaurent i nærheden af os (man kan jo håbe - for sushi er bare så skønt).
    Kh Betina.

    SvarSlet
  5. Det høres ut som om dere har hatt en riktig flott matopplevelse=)! Gode venninne kvelder er gullverdt! Ha en fin fin kveld!

    Klemmer!

    SvarSlet
  6. Hei Megan:) takk for besøket på min blogg..

    synes det er spennende å få kontakt med nye ansikter her inne:) det er så mange flotte blogger og jeg elsker å surfe rundt..

    sushi er ikke min greie:) og spisespinner er og blir er mysterium for meg:))

    Kan du ha´det godt. Knus fra Bea i Tromsø

    SvarSlet
  7. Der er bare ikke noget så godt som når det hele falder i hak Lene, det er summen af oplevelserne der gør det færdige indtryk, og når i så får lejlighed til at sludre en del er det bare tæt på seks stjerner.
    God solaften til dig.

    SvarSlet
  8. Sushi, let og elegant..
    Mærkeligt at ris og rå fisk smager så godt, ikke..

    SvarSlet
  9. Blir glad når eg hører at du har kost deg, det hørtest jo fantastisk ut, du er så flink å fortelle og så blir ein medreven. Eg er eit sterkt følelsemenneske og i dag blei er GLAD. Ha ei fin helg.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.