lørdag den 5. juni 2010

Grundlovsdag


I dag er det Grundlovsdag, siger jeg til Juni, mens vi sidder over morgenkaffen og kigger ud på en skøn sommermorgen med sol over markerne. Hvilket frydefuldt syn for en solsulten kvinde! Juni smiler varmt til mig. Hun kan vist noget med vejret. Jeg ved ikke, hvad hun har gjort, for jeg har på ingen måde bemærket listetrin på trappen til hendes loftsværelse eller set hende med nogen, som kunne have indflydelse på vejrguderne. Ingen elsker med andre ord. Men måske har hun selv direkte forbindelse, min søde veninde Juni?
Jeg vil spørge hende om hendes formåen, men Juni kommer mig i forkøbet, for hun taler jo i en lind strøm og er sjældent stille. Der er så meget at sige. Der er så meget at spørge om. Hendes nysgerrighed er stor og er nærmest ved at boble over. Hvad er Grundlovsdag?

Ja, hvad er i grunden Grundlovsdag? Det er vel Danmarks Nationaldag, selvom vi faktisk ikke officelt har en sådan. Danmark fik sin demokratiske grundlov i 1849 og det er det årstal, vi lærer i skolen. Husk det nu. 1849! Men ... for mig, Juni, siger jeg, er den rigtige dato 5. juni 1915, for det var nemlig ved denne grundlov, at kvinderne fik valgret! Juni nikker og er helt enig. Vi kvinder har altid haft noget vigtigt på hjerte. Spørgsmålet er, hvorfor vi så sent er kommet på banen? Lidt at tænke over på en solskinsdag!

Men, fortsætter Juni og har dårligt tid til at drikke sin kaffe. Hvordan fejrer I så denne såkaldte nationaldag? Er det ligesom i Norge? Og det er let at svare på. Nej, vi fejrer den ikke som i Norge d. 17. maj! Eller som man sikkert fejrer nationaldage andre steder i verden. Nu er det lørdag i dag, men normalt er Grundlovsdag kun halv fridag, selvom butikkerne har lukket. Det er en lidt mærkelig fordeling. Grundlovsdag markeres med politiske taler rundt omkring i landet. Nogle af os danskere møder op og får en skovtur ud af det. Andre gør det, de plejer. I min kærestes familie holder de familie-kom-sammen. Det betyder, Juni, at du må passe hundene, mens vi drager til skovkro i Gyrstinge og spiser brunch sammen med en masse mennesker, som ikke ser hinanden til hverdag, men som har tradition for at stimle sammen én gang om året og sige "hvad er der sket siden sidst"?

Juni nikker. Jeg skal nok passe hundene! Du skal nemlig klæde dig smukt på i sommertøj, sætte dit hår og ligne den filmstjerne, du er født til at være. Aha! Du skal spille skuespil. Eller, ler hun og puffer kærligt til mig, du kan se dig selv som politiker i dag. Med din helt egen dagsorden og politiske grundlovstale. Juni kan vist mærke på mig, at jeg ikke er i humør til stor familie-kom-sammen. Jeg ville egentlig hellere i sommerhus! Men, jeg skal gøre, hvad jeg kan og det bliver sikkert hyggeligt nok.

Hvad laver du Grundlovsdag? Hvad end du skal og har af traditioner, så ha' en smuk solskinsdag!

10 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan. Vi skla også til familie komsammen i min mands familie - ca. 50 pers med unger og alt:-) Manden og hans 2 fætre fortsætter dagen i Horsens med en AC DC koncert.. Har ikke så meget med grundloven at gøre.
    God dag til jer i familiens skød - det bliver sikkert hyggeligt når først i er der? Kh Betina.

    SvarSlet
  2. I Norge synes vi at dere dansker er så gode på feiringer av alle slag. Stemmer det at man feirer 12 og et halvt års brylupsdag? Eller er det bare en myte?
    Familie komsammen høres i utgangspunktet ut til å være en fin tradisjon. Kanskje noe å innføre i Norge. ;-)

    Ha uansett en fin dag min venn.

    SvarSlet
  3. Gratulere med dagen!! Håper du får en fin grunnlovsdag med familien :)

    SvarSlet
  4. Gratulerer med dagen :)
    Det høres jo ut som en perfekt måe å feire dagen på :)
    Håper det blir en super dag, selv om du helst skulle vært et annet sted :)

    Kos deg masse!
    Klem

    SvarSlet
  5. Gratulerer med dagen! :) Høres kjekt ut med familiesammenkomst:) Ofte når jeg ikke har lyst til slike familiesammenkomster blir de koseligste!:) Ha en finfin dag... vi sees om vel en uke:)

    Klem Elisabeth

    SvarSlet
  6. Hej Megan
    Er det ikke også Fars dag i dag? Jeg mener det, men husker det ikke så godt, da jeg ligesom dig ingen far har længere.
    Men jeg har tænkt på min far idag.
    Vi har slet ingen planer haft og det er helt fantastisk, - jeg kan rigtig godt lide den rigdom af tid jeg føler jeg har i en weekend, der står åben til afslapning, læsning, løb eller hvad vi nu finder på.
    Jeg forstår godt du ikke har lyst til det stor familieræs idag. Men det hjælper at tage en maske/rolle på og bare gemme sig lidt bag den. Sådan tænker jeg i hvert fald af og til.
    Håber du er hjemme nu og nyder aftensolen i din have? :)
    knus Karina

    SvarSlet
  7. Nej vi fejrer den ikke specielt her i familien, det er bare en almindelig lørdag som alle andre lørdage.
    Håber at du har haft en god Grundlovsdag Lene.
    God solskinsaften.

    SvarSlet
  8. Gratulerer med grundlovsdagen!! Håper du har hatt en fin familie-kom-sammen!
    Ha en super lørdags kveld!

    Klemmer!

    SvarSlet
  9. Hei Megan
    I dag har jeg faktisk vært i København og "feiret" deres grunnlovsdag. Jeg kan ikke sammenligne den sammen med vår 17 mai. Men været var nyyyydelig.
    I kveld kom vi hjem igjen.....men København er der jo i slutten av Juli også, for da går turen dit igjen. Kan jeg bestille JULI-været hos deg??

    SvarSlet
  10. Jeg stod og strøg på gårdspladsen og fulgte med i grundlovsmødet oppe i præstegårdshaven. Vi har kun en lille mark i mellem os, så tale, musik og sang gik rent ind:-)
    Håber du havde en god dag:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.