søndag den 13. juni 2010

Hvidløg!


Her lugter af hvidløg, siger Juni og rynker lidt på næsen. Sig mig engang, spiser du hvidløg her fra morgenstunden? Juni ser ikke ud som om, hun er specielt glad for lugten. Eller duften? Og sådan er det vel med hvidløg. Det har kun én svaghed. Lugten, som kan drive mange til vanvid. Som nærmest kan være skilsmissegrund i nogle hjem.
Jeg forklarer tålmodigt Juni, at jeg altså bruger hvidløgsgranlat på hundenes foder om morgenen. De får en teskefuld hver. Det skulle nemlig hjælpe mod flåter og tæger, som huserer i det danske landskab i øjeblikket. Kan jeg undgå kemisk behandlig af den slags utøj, gør jeg det gerne. Også selvom om både Juni og kæresten kommer med små bemærkninger om den forfærdelige lugt i køkkenet!
Hundene spiser det gerne. Og indtil videre har de ikke haft nogen flåter på sig, så jeg håber virkelig at hvidløg er løsningen. Det har jeg det rigtig godt med!
Jeg er selv glad for at bruge hvidløg i maden. Hvad er en god italiensk tomatsauce uden hvidløg? Eller andre gode italienske retter? Udenlandsk mad i det hele taget. Der bruges hvidløg i mange retter og det smager jo helt eventyrligt. Hvis du spørger mig! Og det gør Juni. Siger, at hun er ret interesseret i madlavning, selvom hun ikke har den store erfaring. Jeg er sådan set på farten det meste af året, siger hun. Så har jeg ikke tid til at lave mad. Men lige nu lærer jeg gerne!

Vidste du, at hvidløg er vores kulturs mest udbredte naturmedicin? Det er blevet brugt til at tilfredsstille guder og jage onde ånder væk. For ikke at tale om vampyrer og dæmoner! Det har anti-bakteriel virkning og er godt for blodtrykket, mod hudsvamp og det styrker immunforsvaret. Det har i det hele taget mange godtgørende virkninger og ja, så smager det jo pragtfuldt! Så mon ikke jeg skal lave "noget" med hvidløg til aften? Så kan Juni jo se til fra sidelinjen og lære lidt!

13 kommentarer:

  1. hmmm... det tror jeg vi skal forsøke å gi Rocky..


    Ha en deilig søndag:) knus..

    SvarSlet
  2. Det smager ganske enkelt vidunderligt, Lene, selvfølgelig med undtagelse af næste dag, men den tid den.....
    Jeg er fuldstændig vild med hvidløg, ikke alene blandet i mad, men også marinerede hvidløg, der tit og ofte findes i en velassorteret salatbar, og også på et rigtigt godt ostebord uhmmmm.
    God søndag Lene.

    SvarSlet
  3. Hmmm... jeg føler sammenhold med flået og tæger, jeg holder mig også væk fra hvidløgslugt.

    Jeg kan godt lide smagen af hvidløg; men af respekt for mine medmennesker spiser jeg det ikke.

    Heldigvis findes der så meget andet der smager godt, så jeg savner det ikke.

    SvarSlet
  4. Dette var jo et supert tips, som må testes ut!
    Men jeg har hørt at hvitløk ikke er bra for hunder...vet du noe om det?
    Det er jo utmerket om det hindrer at de får flått. Vi bruker egentlig å ha flåtthalsbånd på dem, men vi har glemt det i år. På tirsdag tar jeg med meg hundene til mine foreldre en ukes tid..der går vi mye i skogen, så da er det greit å være føre var mot stygge flått!

    Jeg er enig med deg....hvitløk er nydelig!! Jeg har faktisk ikke noe imot lukten heller...bare det ikke blir for mye av det gode :)

    Jeg ønsker deg en flott søndag!
    Klem

    SvarSlet
  5. Einy, jeg er ret sikker på, at det er rå hvidløg, der menes. Rå løg og hvidløg er ikke godt for hunde, men det her er tørret hvidløg i granulat og det er faktisk specielt fremstillet til hunde! Indtil videre har det tilsyneladende en god effekt - ingen flåter! Men nu må vi se ;-)

    SvarSlet
  6. Elkser også hvidløg - kunne ikke lave mad uden det og karry! Herkigt at hundene glædeligt spiser fodret med hvidløg. Dejligt at du er inde i en god løbe rytme. Kender det godt - elsker når man har de perioder hvor man bare flyver afsted. KNUS♥

    SvarSlet
  7. Vidste ikke at det kunne hjælpe mod tæger og flåter. Jeg elsker også hvidløg men spiser det kun i weekenden ;) Knus og god søndag.

    SvarSlet
  8. Jeg brukte hvitløk i min kyllinglårgryte i dag. Mmmm, veldig deilig. Takk for god og viktig info. ;-)

    Håper det hjelper på hundene mot flotten. Vi er så heldige at den ennå ikke har kommet hit nord. Tæger vet jeg ikke hva er...

    I morgen skal jeg ha venner på fiskesuppe.... med hvitløk, må vite.
    ;-)

    Alt godt fra Eirin

    SvarSlet
  9. Hvor er det spændende at læse, at hvidløg skulle hjælpe mod flåter, Megan - jeg gad vide, om dit fif kan bruges på katte. Vores mislinger har mange flåter og lopper lige nu, selv om de får frontline i nakken én gang om måneden.
    Ha' en dejlig sommersøndagaften - varme klem :)

    SvarSlet
  10. I vår familie bruker vi masse hvitløk i maten, og liker det veldig godt. Lukten har vi nok vent oss til.

    Takk for info om hvitløksgranulat til hunder. Vi har smørt på hunden vår et middel vi fikk gjennom dyrlegen, men likevel har vi funnet flått på han. Jeg skal se om hunde-hvitløken er å få tak i her også. Det er verd et forsøk.

    Ha en fin ny uke :)

    SvarSlet
  11. I'm really enjoying the theme/design of your web site. Do you ever run into any browser compatibility problems? A number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Opera. Do you have any solutions to help fix this issue?

    my web-site; stolarka okienna i drzwiowa katalog

    SvarSlet
  12. Your mеthod of descгibing everything in this рost iѕ trulу fastidious,
    all be capable of ѕimρly be awагe οf it,
    Thanκs a lot.

    Alsο visit mу wеbsite: organizacja imprez firmowych

    SvarSlet
  13. Hi there, There's no doubt that your site may be having web browser compatibility issues. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it's got some overlapping issues.
    I simply wanted to provide you with a quick
    heads up! Aside from that, fantastic site!


    Look at my web blog - panele podłogowe

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.