lørdag den 29. maj 2010

Når tid er


Det er morgen på hundepensionen. I denne weekend er Josie kommet tilbage og så passer jeg Chili, som er en 3,5 år gammel sort labrador. Hele weekenden. Der er liv og glade dage i hundehuset. Klokken 7 vækkede Chili både Maj og mig med sin gøen. Tid til at stå op. Dagen er i gang på hundepensionen!

Her sidder jeg i morgensolens skær. Den føles dejlig varm gennem vinduet. Mon vi får en solskinsfyldt majdag i dag. En af de sjældne? Jeg prikker lidt til Maj, som også sidder her ved køkkenbordet og drikker kaffe. Ser en smule træt ud. Hun svarer ikke og jeg spørger højt og tydeligt: Maj, bliver det godt vejr i dag? Har du sørger for solskin? Har du lavet en god aftale med solen om, at hun i dag skinner igennem skyerne? Har du sagt til regnen, at den godt kan holde sig langt væk? At den har fået mere en rigeligt spillerum her i den måned? Har du sat trumf på, Maj?

Maj smiler og ser ud af vinduet. Det ser da meget godt ud, nikker hun. Solen skinner da. Godt nok er der lammeskyer på himlen og vinden er ikke helt stille. Men rapsmarkerne er ved at afblomstre. Alt er frodigt og grønt. Naturen har ikke været ked af regnvejret! Det diskuterer vi så lidt, Maj og jeg. For lidt og for meget. Er det en smagssag? Personligt savner jeg stabile, varme forsommerdage, hvor døren kan stå åben til haven og man kan sidde ud med solbriller, en god bog og en god kop kaffe. I sommertøj vel at mærke! Jeg synes, jeg trænger!

Maj siger, at hun skal se, hvad hun kan gøre. Hun er lidt stille. Hun savner Oktober, men det gør jeg ikke! Oktober kommer, når det er tid. Lige nu er det sommertid. Synes jeg. Siddende her i mit køkken med udsigt til rapsmarker, omgivet af 4 sultne hunde, som leger, tripper lidt rundt og, hvis man er Josie og snart 11 år, ligger ved mine fødder og venter tålmodigt på det, der skal komme. Klog som hun er, ved Josie, at alting har sin tid. Og at hun får det, hun skal. Når tid er.

6 kommentarer:

  1. Naturen er nok klogere end vi - den indretter sig! Og dyrene - de venter bare! Alt kommer til den, der kan vente...

    Det er bare os mennesker, der er så utålmodige... ;-)

    Rigtig god lørdag, Megan!

    SvarSlet
  2. Det lyder til, at du har nok at se til i hundepensionen.
    Tålmodighed er en dyd - er det ikke sådan det hedder?
    Det er ikke min stærke side, men jeg øver mig.
    God lørdag til dig og alle dine hunde:-)

    SvarSlet
  3. Godmorgen Megan! :-)
    Jeg trænger også. Til sol, varme, åben bryggers dør, en hyggestund udenfor med en bog og for alt stabilt vejr.
    Er på vej på min formiddagsløbetur, men kan simpelthen ikke bestemme, hvad jeg skal have på overkroppen; lange ærmer? Vest? korte ærmer? Det blæser lidt her og fra en grå himmel, som er lidt truende.
    Tales ved senere....
    Knus Katrine

    SvarSlet
  4. Hvor skønt med hele 4 labradorer men der må være nok at se til :P God lørdag til jer alle :)

    SvarSlet
  5. Takk for herlige ord. Blir så rolig inni meg når eg les dine skriverier.... Kunne godt tenkt meg den hundeflokken rundt meg, eller kanskje vore hund hos deg !! haha !!

    SvarSlet
  6. Gule rapsmarker er nydelig å se på. Det har jeg sett masse av i Danmark.
    Så heldig du er, som har mange hunder rundt deg nå. Jeg har vært å sett min datter ri på trening i dag, og etterpå dro vi på ridestevne for å se flere vi kjenner ri.Vi har ikke egne hester, men rir hver uke på ridesenteret.
    Morgenen begynte med Mai, men nå kom Oktober skrallende forbi, og det er vått ute.
    Så nå er det under et pledd, varm te og dagens aviser!!
    God weekend til deg, Megan.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.