tirsdag den 18. maj 2010

Mens jeg løb


Kan man det? Løbe, når man lige har fået menstruation? Løbe, når man føler sig tung og træt?

Jeg har altid undladt at løbe de første dage under menstruation. Tror, jeg må have prøvet det engang og konkluderet, at jeg var for tung og at det var direkte ubehageligt. Maven er jo som en spærreballon. Man har menstruationssmerter og man er træt og vel egentlig temmelig ugidelig. Vil bare se sofa og måske det indre af øjenlågene?

I dag var det et spørgsmål om "matter over mind". Jeg har lige fået menstruation og jeg er træt, tung og har ondt i lænd og mave. Men samtidig har det været en dag, hvor tankerne har leget tordenvejr i mit hoved. Og ja, så menstruation oveni! Derfor besluttede jeg mig for at teste min tidligere erfaring og min konklusion om, at det ikke er rart at løbe de første dage under menstruation. Jeg havde brug for at give tankerne baghjul, brug for at få klaret hovedet og det gør mine løbeture altid for mig.

Jeg havde ingen forventninger om fart og distance. Faktisk lavede jeg på forhånd en aftale med mig selv om, at jeg bare skulle løbe, det ene ben foran det andet og så stille og roligt afsted. Det gjaldt bare om at gøre det! Og det gjorde jeg! Gjorde det! Jeg løb 3,5 kilometer og selvom mine ben var tunge og min mave var lidt øm, så var det slet ikke ubehageligt. Tankerne blev jaget på flugt og jeg har ikke set dem siden! Jeg har nu en rute, som hedder Lille-Mens-Løb. Den kan jeg bruge, når jeg er menstruationstung og bare har brug for at løbe alligevel.

Hvad med dig? Dyrker du sport de første dage under menstruation. Løber? Det gør jeg ... nu!

Billedet er lånt på femina.dk

3 kommentarer:

  1. Hahaha - lille mensruten. Jeg oplever også at al energien sættes ind på menstruationen og at jeg er så tung i benene og bare ikke orker. Men nogle gange har jeg været "nødt" til at løbe til forskellige løb og så må man jo løbe. Men der er klart en forskel på hvor langt og tiden...

    Svømning er jeg bare ikke vild med i hele perioden...

    Dejligt, at du fandt ud af måden at løbe på under de første dag :)

    SvarSlet
  2. Leger sier man SKAL holde kroppen i aktivitet med slike plager. Så du gjorde nok riktig i å ta en løpetur. Jeg går og går:)
    Ha en flott kveld, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  3. Jeg har faktisk den oplevelse, at det er dagene op til mens, som er træge. Når det så er "brudt ud", er det helt fint med løb. Jeg løb faktisk Berlin ½ maraton med mens. og det gik som bekendt super. Jeg tror, at det er forskelligt, alt efter hvor generne i forbindelse med ens cyklus ligger.
    Men flot at du tog hovedet under armen :-) og løb alligevel.
    Knus Katrine

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.