søndag den 9. maj 2010

Mal din dag

Hver morgen, når jeg står op, kigger jeg ud af gavlvinduet. Her kan jeg se himlen. Så ved jeg med det samme, hvordan vejret er derude. Det er næsten som en vejrudsigt. Gavlvinduet er mit termometer, min personlige meteorolog.

I dag stod jeg op og kiggede ud på en grå himmel med tunge regnskyer. Sådan har det set ud den sidste uge. Solen har gemt sig bag skyerne. Skyerne er tunge og standhaftige, som en hær af fokuserede soldater, der tager deres mission alvorligt og som kæmper til sidste regndråbe. De har næppe tænkt sig at slippe deres fange, solen, ud i dag heller. Hvad kan jeg gøre? Kigge ud af mit gavlvindue og konstatere, at det er endnu en grå dag med lave temperaturer, men dog glæde mig over, at vinden er stille. Majs voldsomme elsker Storm er forsvundet og jeg håber, at han bliver væk.

Maj selv bruger tid på små hyggelige sysler på sit kammer. Hver dag sætter hun friske blomster i vasen. Der dufter af forår i hendes gemakker, selvom gavlvinduet sladrer om noget andet. Maj siger kærligt til mig, at jeg bare skal slappe af og acceptere tingenes tilstand, det, jeg alligevel ikke kan gøre noget ved! Jeg protesterer lidt. Maj, hallo, det er jo heller ikke mig, som skal gøre noget ved vejret, det er jo dig! Men hun ryster bare på hovedet, smiler sit kønne smil og maler endnu et penselstrøg på sit lærred. Hun står bag sit stafeli og jeg spørger, om jeg må se det, hun arbejder på. Det må jeg ikke! Hun ryster på hovedet. Det er en hemmelighed. Jeg afslører det ikke ... endnu. Åh nej Maj, sådan noget må du ikke sige til mig. Hemmelighed! Hemmeligheder er til for at blive afsløret. Jeg er detektiv! Kom nu Maj, vis mig dit kunstværk!!!

Men hun ryster blot på hovedet. Maj er stædig! Du skal nok få det at se, siger hun bare og maler videre. Senere. Min måned er jo næsten lige begyndt. Gå du ud i søndagen og gør den til en god dag. Det er helt op til dig! Du maler selv din dag og vælger de farver, den skal indeholde.

Billedet er lånt på bredgade-kunsthandel.dk og er malet af Kristian Begtorp. Han maler nogle næsten magiske landskabsbilleder, som er en fryd for øje og fantasi.

4 kommentarer:

  1. Du er så flink til å skrive! :) Det er en ren fryd å lese. Håper på bedre ver og at du får en nydelig søndag.

    God klem

    SvarSlet
  2. Virker som mai ikke vil lette helt på sløret og gi oss varme og sol...grått og kaldt her også...
    Ser i innlegget under at du har vært syk, håper formen er bedre. Vi har vært på hytta og jeg lot pc`n være hjemme.....
    Fortsatt god søndag til deg, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Sikke en smuk måde med dine ord, at du sender os ud i søndagen. Som nu godt nok er ved at være forbi. Dine ord må have hjulpet lidt. For regnen holdt sig i skinnet her hos mig og dryppede kun lidt.

    God søndag aften til dig.

    Knus Katrine

    SvarSlet
  4. Godmorgen, Megan, du leger så smukt med ordene, og det får mig tilgive maj og hendes kolde dage :-)
    Ha' en dejlig mandag, klem!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.