onsdag den 26. maj 2010

Majligt


I dag vil jeg skrive morgenindlæg, siger jeg til Maj, som i dagens anledning er stået op sammen med solen. Hun nikker, drikker af sin kaffe og ser drømmende ud af vinduet. Ser hun mon efter Oktober? Jeg har ikke spurgt til hendes elsker og går egentlig ud fra, at Oktober nu må være over alle bjerge. Ja altså, hvis vi havde bjerge i Danmark. Men så over alle marker, enge og bakker da. For bakker, det har vi! I dag er vejret stille. Vinden danser forsigtigt afsted uden at efterlade sig større kuldechok. Jeg kan se blå himmel og fuglekoret synger ufortrødent. Hvis det ikke var så køligt, så kunne man godt tro på, at vi faktisk befinder os på Majs 26. dag og forsommeren er i gang. Det her er ikke bare indledningen.

Jeg har gået tur med hundene og sidder nu her med kaffen. Drømmer lidt ligesom Maj. Vi har det egentlig ganske hyggeligt, hun og jeg, og det er ikke meget, vi har siddet sammen ved morgenbordet. Er dit maleri ved at være færdigt, spørger jeg forsigtigt. Det varer jo ikke længe, inden også du må afsted. Og tilføjer jeg dristigt, tror du folk sådan helt generelt er tilfreds med din præstation her i din måned?

Maj ser køligt på mig. Ligeså køligt som vejret i går, men ikke helt så temperamentsfuldt, som den storm, der fulgte i elskovens kølvand. Ja ja, siger jeg hurtigt, jeg er Skytte! Jeg er direkte. Men svar mig nu, Maj! Maj ryster på hovedet. Hvor skulle jeg vide det fra, svarer hun. Hvordan skal jeg vide, om folk generelt er tilfredse? Jeg har aldrig lovet dem noget. De har haft nogle forventninger, sat mig i en kasse allerede inden jeg flyttede ind. Det kan være farligt! Farligt at tro, at tingene vil arte sig helt, som man tror og ønsker. Næh, tilføjer hun og smiler underfundigt. Hvis de havde været lidt mere åbne overfor forandringer, nuancer og de muligheder, min måned har givet, så havde de nok slet ikke tænkt over om de var skuffede eller ej. Så havde de udnyttet dagen trods vind og vejr!

Tag den! Jeg ved jo godt, at Maj har ret. Vi har haft store forventninger til hende og tja, dem har hun måske ikke helt levet op til. Men hvem ved, hvordan Maj i virkeligheden er? Og hvem ved, hvad hun vil byde på de kommende dage, de sidste dage her på pensionatet? Meteorologerne har selvfølgelig et bud på, hvordan vejret bliver, det har de altid, men de tager såmænd også fejl. Jeg vil lade være med at gætte, men en ting ved jeg: Det bliver majligt!

7 kommentarer:

  1. Vi skulle gøre som blomsterne - springe ud og være yndefulde på trods af vind, kulde og regn.
    Ha en fin onsdag.

    SvarSlet
  2. Tak for endnu et dejligt indlæg om Maj - jeg er helt fortryllet, når du skriver om dit møde med månederne. Det tror jeg, at der kunne blive en rigtig fin og skøn bog ud af!

    Ha' en skøn majlig-dag!

    Kh. Lisbeth

    SvarSlet
  3. Kære Megan,

    Bevar endelig dit gode forhold til Maj, måske du kan mildne hende lidt, så vejret i weekenden arter sig???

    Og en dejlig dag til dig

    Knus Karina

    SvarSlet
  4. Oktober skal nok dukke op igen! Og heldigvis for det, for jeg holder så meget af ham. Men når det er sagt, så er Maj-pigen også dejlig - men jeg har nok været lidt mere heldig med hende herovre... ;-)

    SvarSlet
  5. Koselig innlegg Megan.
    Nå får vi håpe oktober holder seg langt unna og at varmen kommer for fullt!

    Håper du har hatt en herlig pinsehelg :)

    Klem

    SvarSlet
  6. Tusind tak for gode kommentarer. De varmer og gør det hele lidt mere majligt! :-)

    Lisbeth, tak for dine fine ord! Jeg skal høre månederne, som de vil medvirke i en bog! ;-)

    Knus fra Megan alias Lene

    SvarSlet
  7. Det gode med Mai sin oppførsel i år er at vårblomane blømer leeenge....og det er jo godt !! Men må tilstå at eg hadde blitt glad for litt varme ? Ha det godt !!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.