mandag den 31. maj 2010

Maj tak!


Så oprandt Majs sidste dag på pensionatet. Endnu en dag med regn, rusk og temperaturer langt under normalen for denne måned. Maj har pakket sine sydfrugter, selvom der vel egentlig skal et helt andet verdenshjørne til at beskrive følelsen af hendes vejr. Hun nusser lidt rundt og pakker, nynner en sang, jeg aldrig har hørt før og kommer så stolt og viser mig resultatet af sit hyggelige malerarbejde. Maleriet altså!
Pludselig ser jeg, at hun ikke er alene. Oktober er her endnu. Dukkede op i weekenden og erkendte, at det var umuligt at undvære Maj. De må tage videre sammen, drage afsted mod efteråret, hånd og i hånd. Der er intet, jeg kan gøre.
Men, siger jeg, mens jeg drikker kaffe og prøver at lade være at lade mig påvirke af det regnvåde blæsevejr udenfor, det må på ingen måde påvirke de kommende sommermåneder!
Maj ryster leende på hovedet. Nej da, svarer hun, jeg har ingen indflydelse på Juni. Kender hende ikke særligt godt og hun har vist sin helt egen dagsorden, såvidt jeg er orienteret.

Jeg fortæller Maj, at hun har slået hele 3 rekorder i sin tid her på pensionatet. Som den koldeste maj i 14 år, som den vådeste maj og som den maj med færreste solskinstimer. Lidt af en rekord! Nej, jeg er ikke imponeret, men Oktober klapper begejstret i hænderne og puffer kærligt til sin kæreste. Godt gået!

Du må få maleriet, siger Maj pludseligt og ser på mig. Det er lidt synd for dig, det må jeg indrømme. Alle de drømme, du havde om solskin og udendørssysler. Alle de forventninger, jeg ikke levede op til. Synd, at du er så naiv. Hun rækker mig maleriet og blinker til mig. Tag det! Så kan du lære det, kan du! Jeg ser på billedet, som forestiller Oktober. Jeg må le! Kan jeg lære det? Kan jeg nogensinde lære det? Men maleriet er mit nu. Maj tak!

5 kommentarer:

  1. Godmorgen kære Megan
    Det er vist meget godt, at Maj har haft sin tid. For de rekorder er ikke noget, som hun kan bryste sig af. Jeg håber, at juni viser sig fra sin bedste side, for hvor har vi mange solskinstimer og varme udendørsstunder til gode.
    En god dag til dig. :-) Jeg skal selv på hyttetur med min 3. klasse. Det er ikke ligefrem det bedste udendørsvejr, så jeg har pakket efterårstøjet.
    Knus Katrine

    SvarSlet
  2. Rigtigt godt skrevet Lene, nej Maj har ikke været noget at skrive hjem om, det har mest mindet om Aprils, eller Oktobervejr så nu må vi så bare håbe på at sommeren varer til hen i September.
    God dag. Michael

    SvarSlet
  3. Min maj har jeg været lidt anderledes end jeres derhjemme i Danmark, for her i England har jeg haft det så udmærket. Endda med et par hedebølgedage (som jeg ellers godt kunne undvære). Men nu kommer jeg hjem, og så bliver det hele meget bedre. Jeg tager lidt sol med i bagagen... ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg sidder her og smiler over din kærlige beskrivelse af Maj, der nu rejser videre, og giver plads til Juni. Jeg er vis på, at billedet er smukt - man kan jo bare kigge på naturen udenfor og se hvor smukt alt er blevet trods en kølig og våd Maj.

    Ha' en god dag, kære Megan.

    Kh. LisbethK

    SvarSlet
  5. Ja.. i dag vinker vi farvel til Maj og hendes kæreste oktober.. Og håber at oktober tager maj med, til den tid..

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.