søndag den 16. maj 2010

Kvinder i København

Jeg har altid haft en god mavefornemmelse. En god intuition, som jeg med tiden er blevet endnu bedre til at lytte til og stole på. Nu sidder jeg her - efter tre dejlige dage i København - og nikker anerkendende til både min mavefornemmelse og til mig selv, fordi jeg stolede på den. Jeg tog ikke fejl!

I København mødtes jeg med Eirin, min norske veninde, for første gang. Jeg har lige fra starten følt, at der var "noget" ved Eirin, noget jeg instinktivt godt kunne lide og vi fandt hurtigt ud, at vi havde mange ting til fælles udover glæden ved ord og ved at skrive blog. Vi har begge mærket en god og stærk forbindelse, som vi så blev enige om at teste. Vi tog springet og arrangerede et møde. Fra starten havde det ligesom været implicit, at vi da skulle mødes på et tidspunkt, men snart besluttede to impulsive kvinder sig for at bare gøre det og sådan blev det! Og lidt skal der jo til, når man bor mere end 2500 kilometer fra hinanden! En flybillet og et 3-dages hotelophold i København var en realitet.

I torsdags drog jeg så til lufthavnen for at hente Eirin. Selvfølgelig var jeg spændt og lidt nervøs, men samtidig havde jeg jo den gode mavefornemmelse, så rigtig nervøs nåede jeg aldrig at blive. Og det var der bestemt heller ingen grund til! Det blev et fint møde. Vi startede vores gode snakke allerede i metroen på vej ind til hotellet. Vi kendte hinanden og selvom det er anderledes at få sat et ansigt på og høre en stemme, oven i købet på et andet sprog, så var der absolut intet mærkeligt eller unaturligt ved, at vi sad der sammen nu, tværtimod. Det føltes helt rigtigt!

Vi havde tre skønne dage i København. Vejret taler vi ikke om! Jeg havde spurgt Maj, om hun dog ikke havde lyst til at slutte sig til os, men hun takkede nej og sagde, at hun ville blive på sit kammer og male sit maleri. Reflektere over livet og sørge for, at der kom nye blomster i vaserne. Den slags små hyggelige sysler. Desværre besluttede solen sig for, at den ligeså godt kunne drage nordover, når Maj alligevel var på sit værelse. Så mens Eirin var i København, blev det fantastisk vejr i Nordnorge med sommertemperaturer på 18 grader og sol. Den omvendte verden!

Vi lod os dog ikke kue af den regn og rusk, som også holdt weekend i København. Vi havde helt andre planer. Torsdag eftermiddag efter velkomst på værelset med små norske lækkerier og et godt glas italiensk rødvin, gik vi tur i Frederiksberg Have. Alt var grønt, alt stod i flor og frodigheden dansede foran os på stier og broer. Vi tog billeder og faldt over en lille ælling, som ensomt svømmede omkring i et bassin og tænk sig - den havde to fædre og ingen mor! Det kom der selvfølgelig en god lille historie ud af!

Fredag var store shopping dag. Vi tog bussen til centrum og gik nedad Strøget, så på livet og på butiksvinduer. Selvfølgelig nøjedes vi ikke med at kigge! Vi var begge enige om, at ingen af os ville lægge fingre imellem, hvis den anden havde lyst til at shoppe amok og sådan blev. Ingen fingre men en del gode og absolut uundværlige køb! Frokost og hvidvin i Nyhavn, hvor Eirin nysgerrigt og videlysten udfordrede mit kendskab til dansk historie . Jeg måtte jo erkende, at jeg er mere til historien end til historie, men Eirin, du skal nok få svar på de dér spørgsmål snart! ;-) Vi gik ned langs havnen og så det nye Skuespil Hus. Tilbage til Strøget via Kgs. Nytorv og ned i de små listige gader, som kringler sig parallelt med Strøget. Så et lille pitstop på udendørs café på Gråbrødre Torv og endelig med bus tilbage til hotellet.

Lørdag styrtregnede det. Programmet blev derfor skræddersyet derefter: Indendørs shopping center, caffe latte og de 3 s'er, som er opskriften på en succesfuld venindedag: Snak, shopping og sushi! Senere afslapning, lidt mere snak og en smule søvn på hotelværelset, inden vi trak i det fine tøj og lagde make-up. Vi sluttede nemlig lørdag aften af med et besøg på en fantastisk italiensk restaurant ved navn Famo 51, men den oplevelse kræver helt sit eget indlæg. Det kommer en af de nærmeste dage!

Tusind tak for besøget Eirin, det var en sand fornøjelse! Det var nogle herlige dage i København med gode oplevelser, gode snakke og masser af latter, mad, vin og hygge. Jeg er mæt, men bestemt ikke mættet. Vi gør det igen, gør vi!

1. Hej Megan

Dejligt at høre om dit eventyr. Modigt af jer at mødes, og hvor dejligt det gik så fint.

Glæder mig til at høre meget mere om den italienske restaurant

God søndag

Knus Karina

2. Det lyder som nogle rigtig hyggelige dage. God søndag ;)

3. Vi gjør det igjen. ;-) Min rapport kommer en annen dag. Nå ut i sol og 18 grader, og tenk, solen går jo ikke ned her hos meg nå. ;-)

4. Dejligt at knytte nye venskaber og så bare falde i hak når man mødes. Lyder som en super hyggelig weekend.

5. Hei igjen,
    så kjekt med treff i herlige, deilige københavn. Høres ut som dere har hatt det veldig trivelig. København er virkelig en by å kose seg i. Byen er for meg og min kjære sin favorittby over alle byer.
    Klem fra meg

6. Det lyder som den hyggeligste weekend for jer to. :-) Jeg synes, at det er fantastisk at blogskriveriet også kan lede til gode venskaber irl. Håber vi ses en dag!
    Knus mig :-)

7. Så flott å høre at alt klaffet for dere to! Det gleder meg at noen tar magefølelsen til etterretning og følger intuisjonen og slik får oppleve glede og samhørighet. Det å gjøre slike ting skaper både minner og farger livet i sin alminnelighet.

Ha en fin 17. mai- helg!

Klem fra
    Janna.

8. Så spennende fortelling!
    Moro at dere turte å hoppe ut i det ved å ta skrittet fullt ut å møtes!
    Det høres jo ut som dere har laget en god grobunn for et livslangt vennskap :)

Jeg ønsker deg en herlig søndagskveld :)

9. For et fint innlegg :) Så artig at dere møttes, og at dere fikk en vellykket helg sammen! København er en nydelig by å besøke.

Ha en flott uke :)

10. Å så koselig, Megan! ;) Kjekt å høre at blogging kan føre til ekte vennskap i den virkelige verden! :) Ha en fin 17.mai!! ;)

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.